• Tre Söner

Feng Shui...fortsättning

Det är visst dags att starta en fortsättningstråd, tre månader har visst gått.

Hoppas att det är ok med er andra att jag lägger upp en ny

Varmt välkomna alla gamla som nya!

Länk till första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m15959731.html

• Svar på tråden Feng Shui...fortsättning
  • Tre Söner

Var skrivit ut det mesta från sidan och har väl ca 30 A4 sidor som jag ska sätta mig i solen och läsa nu En del på danska men det ska nog gå det med

• Älskar mina  underbara döttrar

Tre söner

Har du testat någon av kurserna de erbjuder på netspirit?
    Det finns ju verkligen massor av jättebra info på sidan.
    Är sugen på att testa Feng Shui kursen, den kostar 130 kr och man får den direkt på skärmen. Verkar smidigt.

Kram

• Tre Söner

Nej det har jag inte, har inte riktigt tid med det just nu heller. Dessutom tillbringar jag redan för mycket tid framför skärmen Men om du provar så tala gärna om hur den är, det kommer ju lugnare tider nån gång (hoppas jag)

Idag ska jag till och handla saker till huset, har trillat över ett valv som vi ska ha mellan nya hallen och den gamla till ett jättebra pris Kanske mina ansträngningar här hemma gett resultat! Vill gärna tro det.

Ha en bra dag!

• Kun
    Mammatotoo, Vad sitter erat hus i för väderstreck?
    D.v.s om man ställer sig på baksidan av ert hus (med ansiktet vänt mot husets baksida) vilket väderstreck hamnar då "i magen" /alltså vilket väderstreck är på baksidan?
    Då först kan man räkna ut om huset är ett östhus eller västhus och vilka som passar ihop med huset och vilka  familjemedlemmar som behöver stärkas.
    Dom väderstreck som tillhör Norr, öster, Sydost samt söder är = Östgrupp
    Dom väderstreck som tillhör Sydväst, Nordost, Väster samt Nordväst är = Västgrupp
    Så om vi leker med tanken att erat hus "sitter i" Norr, då är erat hus ett Östhus vilket då skulle innebära att eran äldsta son (som är västlig och då ej har samma slags energier som huset har) skulle behöva stärkas med sina stärkande element som för västgruppspersoner är : Metallelement samt jordelement.
    Och skulle det vara så att du och din sambo ej har samma slags energier som huset har då ska ni som östgruppspersoner stärka er med Vatten, trä samt eldelement.
    Det där med starka lampor i ett visst väderstreck....det beror på vilken av feng shuis skolor man följer (ingen regel utan undantag).
    Eftersom er son är en västgrupp så är ju ej stark lampa(eld) hans bästa element.

Och det där med draken....draken står ju för den manliga energin, auktoriteten, kraft och tur. Jag själv är rätt försiktig med vart jag placerar talismaner/symboler/vindspel etc ....Och som i ditt fall så var tydligen denna drake för kraftfull att ha inne i huset.
    Draken tillhör ju väderstrecket öster så jag kan tänka mig att den passar bäst att ha i öster (men då ej inomhus).

Har jag uttryckt mig oklart så bara säg till.

mammatotoo skrev 2007-04-13 23:46:02 följande:
    Enlig min bok så har man ju sitt kua-tal och jag utgår från det då jag "feng shuiar" Tack o lov så har jag och sambon samma bra väderstreck (dock inte inom samma områden) vi är Östliga båda två men inte älsta sonen. Men i hans rum har jag ju möblerat efter hans bästa väderstreck.MEN då kan jag läsa i en annan feng shui bok att i det väderstrecket är det bra att ha ex. starka lampor...för alla då eller??Om det är ett av mina dåliga väderstreck...Hur gör man då?Oj...var det någon som förstog detta??Vad som är bra för den ena kan ju vara skadligt för den andra.Nog om detta SOV GOTT Hoppas verkligen på svar! Det är det här som gör att jag inte förstår mig på feng shui!!
    Gräset är grönt där man är, bara man kommer ihåg att vattna det
  • Sante

Kun!hur länge har du utövat Feng Shui?
    man kan se att du är duktig på det och samtidigt försiktig!
    det gillar jag!

• mammatotoo

Kun. Tack, Nu har jag endel att kolla upp
    Man är ju lätt förvirrad av alla olika "sätt"
    Hur har du lärt dig allt?? Har du nått bra boktips?
    Tack tack

• mammatotoo

Vårat hus är ett västligt hus i Nordväst.
    Jag har alltid trott att man skulle utgå från entre´n.
    Vad följer ni för "skola", jag kollar bara efter vad som står och har inte förstått skillnaden riktigt.

• Kun

Sante, Jag kom i kontakt med feng shui första gången för ca 8 år sedan.

Tack för komplimangen

Vill inte här på FL öppet gå in på detaljer om hur jag fått kunskapen etc....av många anledningar.... (om ni är nyfikna så får ni iså fall inboxa till mig)Flört

Mammatoo, Det finns 2 olika skolor inom feng shui: Formskolan samt kompasskolan.

Formskolan jobbar man bara med dom synliga energierna och kompasskolan dom osynliga -  Man tar in väderstrecken och jobbar bla med något som kallas för four pillars/husets horoskop man räknar ut vilka element man ska ha i varje rum inomhus samt något som kallas Bazai/8 riktningar, 4:a bättre och 4:a sämre riktningar.
    Det är dom sk, kua- talen som hör till Kompasskolan/Bazai. (och det jag sa att du skulle kolla om ert hus var ett väst/östhus för att se hur ni passar ihop med huset...)
    Du skriver:

Vårat hus är ett västligt hus i Nordväst.
    Jag har alltid trott att man skulle utgå från entre´n.

Du tänker nog på Baguan (rutnätet man delar in huset i livsväg karriär, rikedom berömmelse, kärlek relationer och äktenskap......etc.....)
    Den gör man olika. Dom som endast utöver formskolan lägger Baguan med utgång från entrén.
    Medans dom som utövar kompasskolan utgår från väderstrecken och lägger baguan så att livsväg karriär alltid hamnar i Norr, Mentor hjälpare stöd i livet i Nordväst osv.....
    Vad är rätt och vad är fel??? Ja det är frågan
    Själv föredrar jag att utgå från väderstrecken/kompasskolan det är för mig det rätta.

Åter till den sk, Bazai/kuatalen etc.....
    Så erat hus har alltså baksidan i Nordväst, och ni är östpersoner?

Då är det du och din sambo som behöver stärkas i huset. (erat hus är då ett sk, västhus)
    Och det gör ni med eld, trä samt vattenelement.

Boktips.....tja det finns ju massor men jag tycker Camilla Hentschels böcker är BRA!

Gräset är grönt där man är, bara man kommer ihåg att vattna det
  • olpansfamilj

oj vad jag har rensat och fixat i trädgården idag...har gjort om allting på verandan......
    Köpt ett träd till rikedomshörnan ...
    Har även rensat överallt på tomten......Konsulten var här idag och hon tyckte att jag skulle gå efter formskolan.... så vi ritade en bagua och gjorde en planskiss....ruskigt kul...
    Det som var bra var att formskolan passade även perfekt för mina väderstreck....ingång mm var precis i norr...
    Kun vad duktigt du verkar! Jätte kul med ett proffs här....=)
    Jag gillar också Camilla Hentschels böcker, lättlästa och intressant skrivet, fast min nya favorit är ett par som skriver.....
    Och i maj kommer en ny bok ut med en annan svensk berömd fengshui konsult...
    Jag hade frågor till dig kun, men kom inte in på ditt konto så att jag kunde skriva i gästboken!

Svar på tråden Feng Shui...fortsättning