Mammatotoo, Vad sitter erat hus i för väderstreck?
D.v.s om man ställer sig på baksidan av ert hus (med ansiktet vänt mot husets baksida) vilket väderstreck hamnar då "i magen" /alltså vilket väderstreck är på baksidan?
Då först kan man räkna ut om huset är ett östhus eller västhus och vilka som passar ihop med huset och vilka familjemedlemmar som behöver stärkas.
Dom väderstreck som tillhör Norr, öster, Sydost samt söder är = Östgrupp
Dom väderstreck som tillhör Sydväst, Nordost, Väster samt Nordväst är = Västgrupp
Så om vi leker med tanken att erat hus "sitter i" Norr, då är erat hus ett Östhus vilket då skulle innebära att eran äldsta son (som är västlig och då ej har samma slags energier som huset har) skulle behöva stärkas med sina stärkande element som för västgruppspersoner är : Metallelement samt jordelement.
Och skulle det vara så att du och din sambo ej har samma slags energier som huset har då ska ni som östgruppspersoner stärka er med Vatten, trä samt eldelement.
Det där med starka lampor i ett visst väderstreck....det beror på vilken av feng shuis skolor man följer (ingen regel utan undantag).
Eftersom er son är en västgrupp så är ju ej stark lampa(eld) hans bästa element.
Och det där med draken....draken står ju för den manliga energin, auktoriteten, kraft och tur. Jag själv är rätt försiktig med vart jag placerar talismaner/symboler/vindspel etc ....Och som i ditt fall så var tydligen denna drake för kraftfull att ha inne i huset.
Draken tillhör ju väderstrecket öster så jag kan tänka mig att den passar bäst att ha i öster (men då ej inomhus).
Har jag uttryckt mig oklart så bara säg till.

mammatotoo skrev 2007-04-13 23:46:02 följande:
Enlig min bok så har man ju sitt kua-tal och jag utgår från det då jag "feng shuiar" Tack o lov så har jag och sambon samma bra väderstreck (dock inte inom samma områden) vi är Östliga båda två men inte älsta sonen. Men i hans rum har jag ju möblerat efter hans bästa väderstreck.MEN då kan jag läsa i en annan feng shui bok att i det väderstrecket är det bra att ha ex. starka lampor...för alla då eller??Om det är ett av mina dåliga väderstreck...Hur gör man då?Oj...var det någon som förstog detta??Vad som är bra för den ena kan ju vara skadligt för den andra.Nog om detta SOV GOTT Hoppas verkligen på svar! Det är det här som gör att jag inte förstår mig på feng shui!!