• snuttan67

Vilken ålder börja att cyckla på 2 hjuling med stöd hjul

Mamma till 4 underbara barn
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken ålder börja att cyckla på 2 hjuling med stöd hjul
  • ebben

hahaha.nä exakt skogsfrun.
    Nä,enligt MIG helt onödig sak.......
    men det gör ju inte mig nåt att nån tycker de är bra o vill ha de-fast jag aldrig kan fatta det .....

• Fillay

Det är vel det at med en vanlig cykel med stödhjul så kan barnen få stor fart. Med en springcykel kan de öva balansen uten att få altfor stor fart, kanske.. Jag tycker en springcykel virker jättefin!
    Nu har sonen en "springbil". Han har en gåbil som är större enn de vanlige, den elsker han å løpe med/kjøre med. Det blir noe a la springcykel, men han över inte balansen samtidig.

• snuttan67
  • Wilowa

Ojdå jag läste fel! Jag läste det som att de skulle cykla utan stöd! Jag röstade på fyra år eller äldre, men ska egentligen vara på det andra alternativet.

Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • snuttan67
  • Evve81

2-2,5 tog jag för så har vi gjort men det är nog varierande från barn till barn. Vår dotter är rätt duktig motoriskt så hon ÄLSKAR sin cykel med stödhjul.

Men det beror nog på barnet

• Tedde

När min äldsta dotter (17 år i dag) var liten, så var det i ropet, ang små barn och cykling. Barnläkare gick ut och sa att de fick in många skadade små barn, som börjat cykla på cykel med stödhjul, alldeles för tidigt. De fick upp högre fart än de klarade av att behärska motoriskt och därav skedde det många olyckor. Då sade man att 5 år var en lagom gräns att börja cykla på vanlig cykel och att man helst skulle skippa stödhjulen.
    Man menade att när barnen var mogna att klara av att cykla utan stödhjul, då var de mogna för tvåhjuling.
    I dag har jag en son på två och ett halvt.
    Jag skulle aldrig drömma om att köpa en tvåhjuling till honom nu, trehjuling känns bättre när han är så liten. Han tycker att det är jättekul att cykla på den. Nästa sommar när han är nästan 4 så kommer han nog att få sin första tvåhjuling.

• Tre älskade barn

Dottern var 2 år när hon fick sin nya 2-hjuling med stödhjul..För några dagar sen cyklade hon med pappa på en ordentlig runda.. Hon är nu 2 år och 1,5 månad

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Impertiff

JAg håller med Tedde. Vår dotter, snart 2 år, har fått en trehjuling. Tvåhjuling utan stödhjul får hon om något år och när hon är redo så kan hon cykla.
    Om det så är när hon är 7 år eller så.
    Och vi får ju motion när vi ska ut och lära henne och springa med

www.ntf.se/konsument/cyklar/default.asp

• Tre älskade barn

Men om ett barn på 2 år KAN behärska en 2-hjuling med stödhjul, klara av att anpassa farten OCH BROMSA.. Varför ska de då inte få en 2-hjuling? Barn är såå olika motoriskt så det går inte att jämföra så här. Förvånad

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Caro Lin e
    Tre älskade barn skrev 2007-04-20 07:57:37 följande:
    Men om ett barn på 2 år KAN behärska en 2-hjuling med stödhjul, klara av att anpassa farten OCH BROMSA.. Varför ska de då inte få en 2-hjuling? Barn är såå olika motoriskt så det går inte att jämföra så här.
    Som jag har förstått det (även om jag tyvärr inte har någon källa att visa nu) så beror det inte på hur motoriskt utvecklade barnen är utan hur deras hjärna har möjlighet att sortera intryck och bearbeta dem. Detta anser många (läkare m fl) att barn inte klarar av tillräckligt för att cykla förrän i femårsåldern.
    Jag antar att de menar att ett mindre barn t ex inte har förmågan att reagera på ett bra sätt om något rusar ut framför barnet. Ett äldre barn kan styra undan eller bromsa, ett mindre barn har kanske inte hunnit få den reaktionsförmågan.
    Men nu är det bara jag som spekulerar. Hade varit intressant att se vad som menas med det som står på NTF's sida.
  • Upptagen

Umm, används inte trehjulingar längre? Om de får tvåhjulingar redan vid två års ålder så blir det inte trehjuling alls då?

Min tös är 3 och fick en trehjuling förra sommaren. Nu cyklar hon för fullt på trehjulingen, men förra sommaren hade hon lite svårt att cykla alls på den.

Men som sagt, barn är ju olika... jag kommer nog vänta så länge som möjligt (tills hon säger till själv kanske?) innan vi köper en tvåhjuling.

Svar på tråden Vilken ålder börja att cyckla på 2 hjuling med stöd hjul