Inlägg från: Caro Lin e |Visa alla inlägg
  • Caro Lin e

vilken ålder börja med trehjuling

Trehjuling har mina barn fått när de varit ungefär två. Efter det har vi köpt springcyklar. Tvåhjuling med stödhjul vill vi inte att de ska ha, så tvåhjuling får de när de kan cykla själva utan stöd.

• Caro Lin e
    Cocarola skrev 2007-04-11 10:20:18 följande:
    Caro Lin e: vi har gjort samma sak, skaffat springcykel som lillkillen får ha fram tills det är dax att lära sig cykla utan stödhjul. Den är suverän! Det påstås att det blir lättare att lära sig cykla senare, eftersom barnen utvecklar balansen på rätt sätt med springcykeln.Fast snart-3-åringen cyklar fortfarande gärna på 3-hjulingen också, tror inte han överger den än på ett tag.
    Det tror jag också att det blir, lättare att cykla sen alltså. Vår fyraåring har haft springcykel i ett år ungefär och hon har fått jättebra balans!
  • Caro Lin e
    bzzzz skrev 2007-04-11 10:43:38 följande:
    när kan man börja med springcykel?
    Det beror på längden, men från 2½, 3 år kanske. Vi köpte till vår treåring förra året och nu kommer vår lilla som fyller 3 i slutet av sommaren få prova om hon vill.
  • Caro Lin e
    LyNxQ skrev 2007-04-11 10:48:41 följande:
    Kom ihåg att springcyklar bara funkar om det är slät mark! Inga nedförsbackar!! Jag hade väntat med riktig 2-hjuling tills barnet var 4-5, och då struntat helt i stödhjul!
    Nej för mycket backar kan det inte vara, men det behöver inte vara helt slät mark när barnet väl lärt sig. Vi har lite småbackigt här och det går alldeles utmärkt.
Svar på tråden vilken ålder börja med trehjuling