• Inez matte

Efterrätt på 80-talet

I slutet av maj ska vi ha en fest med 80-talstema eller eg. en kombination av schlager och 80-talet. Min fråga är om någon vet om man hade några speciella efterrätter/kakor som kom på 80-talet eller var populära då? Gärna recept!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Efterrätt på 80-talet
  • aneka

namnam: suveränt,du vet ingen liknande länk för 70-talsfest?

• principisessan
    Exxon skrev 2007-04-10 15:16:11 följande:
    Ok, jag fanns på 80-talet men vad är Glass au four & vol-au-vent?
    vol-au-vent är typ smördegs plattor som finns bland kakor o dyl i mataffären.
    Stora som en tårtbotten ungefär o full med hål i ett rutmönster.. den fyller man med varm räkstuvning... så det är mer förrätt och kanske itne riktigt passar in i den här tråden..
  • Namnam

aneka

Tyvärr, men om jag snubblar över något ska jag tänka på dig

• Inez matte

Tack så hemskt mycket för alla tips!!!!! Jag visste att jag kunde lita på Familjeliv!!!!

• tuvan4

Jag växte upp på 80-talet o livnärde mig på Chokladpudding eller blandningen av: glass, banan, grädde, maräng o chokladsås. Kommer inte ihåg vad det heter just nu bara.
    Kul med 80-tals fest.

• Kreolskan

har egentligen inget nytt å komma med men

chokladpudding
    vaniljpudding - skitäckligt, finns säkert inte ens att köpa
    after eight-päron
    choklad-fondue
    grillad banan med smält choklad inuti (blä)
    fruktblandning (typ kiwi, banan, vindruvor mm) i form med smält riven vit choklad över (i ugn)

Det sista kan jag inte komma på namnet på.

• Linda1976

gullvivan: Gino heter det

JOdå, vaniljpudding finns. Äckelgott!

Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • Kreolskan

Linda 1976: ja just det ja! Gino hette den! Smaskens! Men vaniljpuddingen...nä den skulle nog inte gå idag. Dock minns jag att jag klafsade på sånt i nån tårta nångång...urk.

Svar på tråden Efterrätt på 80-talet