laxfilé
Har laxfilé i frysen men aldrig lagat till just lax.Blev så sugen är det nån som har enkelt å hyffsat snabblagat recept som funkar med fryst lax?Glömmer ju liksom alltid ta upp så det hinner tina.
Har laxfilé i frysen men aldrig lagat till just lax.Blev så sugen är det nån som har enkelt å hyffsat snabblagat recept som funkar med fryst lax?Glömmer ju liksom alltid ta upp så det hinner tina.
Lägg den på saltbädd (grovsalt) med skinnsidan nedåt och in i ugn
Kanongott och enkelt!
man tina den i kallt vatten de går fort
du kan steka den med citronpeppar. gott
eller lägg i en form o koka upp grädde, creme fraich o 2 fiskbuljontärningar o töm över o in i ugnen så himla gott
eller salta o peppra och droppa lite citon över och strö lagom med persilja över, lägg sedan in i folie och in i ugnen ca 20 min
fisksåsen nr ett: creme fraice, grädde citronkonc. dill och fiskbuljong. mmm såå gott! lax på salt bädd är ju riktigt gott till
hmm,ja det låter ju inte så svårt.Hur många grader i ugnen?
Jag brukar bara steka den med citronpeppar på och servera till exemplevis kokt potatis eller quinoa. Jag brukar också göra en kall sås på lätt crème fraiche, röd rom på burk och citronpeppar. Man kan ha lite dill och hackad lök i också om man vill. Jättegott!
brukar la vara ca 200grader o ca 15.20 min. kolla färgen på den så den blir bra. alal ungar är la olika. vår är så värdelös så jag går på färgen o inte på minuter.
Jag kör på 175 grader, kolla bara så att den inte är inne för länge. Torr lax är såå tråkigt!
LYCKA TILL
och färgen när den är klar är...?
hehe
ja den är la gyllenbun, lite ljusare kanske.
man tänker ju inte alls när man ger ut recept. bara tänker att ja men de förstår la sorry..
Gyllenbrun?
Min lax är rosa i färgen. Du känner på den när den är klar, annars kan du peta lite i den och se om den är genomstekt :)
ja men om man har på såsen så blir den ju lite brun. inte rosa?
vad har du för recept? nu måse ja läsa hmm
stackars TS helt förvirrad
asså steker du din? men du sa ju 15 gradeR? vaa?
Jösses,detta som lät så lätt till att börja med...
Nu har jag iaf plockat fram lax ur frysen och ska snart ta mod till mig att gå ned och börja laga mat....vi lär väl inte dö även om det blir som det blir
haha stackare.
vilket recept ska du göra efter?
ja de lät lätt i början mennu kom de ltie krångel.
men ne ni fixar det säkert. o lax är ju så gott.
måsta köpa hemd et nästa gång..
lycka till.
sög den hur det blev om du vill
Lax provencale
Till 2 personer
2 st laxbitar (fryst portionsförpackad, behöver inte tinas)
2 dl creme fraiche
2-3 msk senap provencale (rödaktig senap i glasburk med svart lock)
2 msk dill
1 msk limesaft
Blanda ihop och häll över laxen. In i ugnen på 200 grader i cirka 30 minuter. Servera med t ex ris.
Smaklig måltid!