• Anonym

tips för trög mage tack!!

Jag är så oerhört trög/hård i magen. Försöker äta ordentligt och dricker gör jag, men det går inte.. Är nästan så jag blir ledsen när jag varit på toa för att jag trott att jag behöver och det kommer inget...
    Så jag mottager tacksamt tips för att få igång magen!

• Svar på tråden tips för trög mage tack!!
  • Anonym

ät ett par tre msk krossade Linfrön i den dagliga frukosten. det sätter fart på den hårda magen. lycka till!

• Villebusen

krossade linfrön.. jag drack en halvliter afil lätt (finns nog bara i norrland men vanliga afil finns väll överallt??) med ca en halv- en dl hela linfrön till frukost och kvällsmat... tror det funkar bättre än krossade eftersom kroppen tar inte upp dem...

• mellie

Linfrön är iaf det som fått min mage att fungera. Jag krossar ca en msk linfrön varje morgon och strör det över morgongröten och efter att jag började med det har jag inte haft några som helst problem.

• mamma till Cassandra

Ät massor av päron! Russin och plommon är oxå laxerande...

-När jag jobbade inom äldrevården gav vi ibland de äldre en msk matolja på morgonen, vet inte hur bra det egentligen funkade?
    -Av en händelse mulade jag en gång i mig en hel påse "Diotorelle" (lightgodis du vet), det satte verkligen fart på magen. Satt länge å väl på toa och förbannade min glupskhet

Hoppas du får nytta av nåt av råden,
    Lycka till !!

• Snurp

Eller vattenmelon . . . det var himla effektivt ...

• Anonym

Jag lider av IBS (irriterad tarm) och brukar massera min mage om den är hård eller jag har mycket gaser, ibland flera gånger per dag.
    Passa på när du sitter på toaletten eller innan du ska sova, det behöver inte ta lång tid.

Börja på höger sida strax ovanför ljumsken och följ sedan tjocktarmen upp, runt nedanför revbenskanten och vidare ner mot vä ljumske (lite svårt att förklara men jag hittade en bild på nätet, det är den gula www.ltblekinge.se/bls/xray/grafik/tarm120.jpg)
    Jag känner lätt min tjocktarm, det kanske du också gör?

Det är inte alltid det hjälper med fibrer, ibland kan det t.o.m. förvärra. Jag äter ofta och försöker att undvika stora måltider. Lagom varierad kost är att föredra för mig och jag undviker köttbitar.

Lycka till!

• Anonym

Fibrer är bra, men då får man vara noga med mkt vätska. Plommon om det är så hårt att det inte vill ut...

• skidan

Drik 1/2liter katrinplommonjos det hjälper! Finns i vanliga matbutiker bland hälsokost och vegmat.

• drömmaren

köp "laktolos" receptfritt på apoteket tills det kommer igång, sen kan du använda dig av "lösgörande" kost o fibrer...

• Knytets mamma

Anonym med IBS
    Betänk dock att tarmarna måste "flytta " på sig för en växande livmoder och att det därför inte är som vanligt vid en gravidtet.
    Har själv IBS, och nu börjat få stora problem med tarmen är i v. 32+0.

Till trådstartaren
    Laktulos, inolaxol volymökade bulkmedel som är bra både vid förstoppning och lös mage, då det får tarmen att arbeta. Drick mycket vatten.
    Drick proviva.

• cia75

Laktulos eller Loraga från Apoteket. Gjorde underverk med min tröga mage under graviditeten. Köpte även ett annat receptfritt läkemedel som man löste upp i ett glas vatten och drack... kommer bara inte på vad det heter... Ska försöka minnas. Det var receptfritt iallafall.

• Anonym

Hade oxå trög mage när jag var gravid.

Var mest rädd för att fisa vid gyn undersökningen!

• Önskan

Diotorelle ja, eller annat med låtsassocker, det blir verkligen sprutt på magen, Arven. Jag har oxå gjort det misstaget.
    Annars funkar katrinplommon för mig, alternativt katrinplommonjuice.
    Se som sagt till att du får i dig tillräckligt med vatten, annars är risken att fiberrik mat stoppar upp.

• Musse

Katrinplommon! 5-8 st per dag. Funkar för mig. Hade jätteproblem med det där. Och grönt te är också toppen. Lycka till!

• Anonym

Knytets mamma,
    Det står inte att hon är gravid, dessutom är massage alltid bra, även för gravida. Men visst kan det vara svårt att komma åt tarmen om man är gravid.
    Vilka problem har du fått av din IBS?
    /IBS-anonoym

• Nalle Phu

Köp Oxytarm på en hälsokostaffär! Oxytarm rensar tarmen med hjälp av syre. GÖR BRA! Tänk bara på att vara i näreheten av en toalett under dagen efter första tabletterna ;o)

• Snurp

Bra Regel:

Ät som en fågel - och skit som en elefant!!

(linfrön, müsli etc...)

Svar på tråden tips för trög mage tack!!