• Rosana

Chokladmaränger recept????

Hade ett recept på 80-talet med små supergoda, sega chokladmaränger! "Lortar", kallades de. Det var maränger, inte med hackad choklad i, utan med kakao.

Har inte gjort "lort-maränger" på evigheter, receptet är sen länge väck - någon som kan hjälpa mig?? Eller har något annat smarrigt recept på chokladmaränger???

Har marängabstinens!!! Så, tacksam för tips!

• Svar på tråden Chokladmaränger recept????
  • AnnaK

Stora franska chokladmaränger
    12 st
    Ugnstemperatur 125º

Ingredienser
    50 g mörk blockchoklad
    3 st äggvitor medelstora (1 dl)
    2 dl socker

Tillagning
    Smält chokladen. Häll äggvitor och socker i en skål, gärna av metall. Sätt den över en kastrull med sjudande vatten och vispa, helst med elvisp, 5 - 10 min. Tag skålen från värmen och vispa marängen sval och tjock.

Häll chokladen i den avsvalnade smeten. Rör om med några få tag så att massan blir vackert strimmig, inte ljusbrun.

Lägg smeten i stora klickar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen ca 1 timme.

• AnnaK

4 äggvitor
    2 1/2 dl strösocker
    4 tsk kakao

Sätt ugnen på 150°. Lägg bakplåtspapper på en plåt. Vispa äggvitorna tills du får mjuka toppar. Rör ner hälften av sockret, lite i taget tills marängsmeten blivit blank. Blanda resten av sockret med kakaon ien skål och sikta över marängen. Vänd försiktigt ihop smeten med en träsked. Med hjälp av en sked klickar du små fina klickar på en plåt.
    Grädda mitt i ugnen ca 30 min. Låt svalna.

• AnnaK

Recept: VV´s chokladmaränger!

2 äggvitor
    2 3/4 dl florsocker
    1 dl kakao
    2 tsk vetemjöl
    ½ tsk vaniljsocker
    50 g hackad choklad, (mjölkchoklad eller vit choklad)

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på två plåtar.
    Vispa äggvitorna e en ren bunke till ett inte alltför hårt vitt skum.
    Sikta i florsocker, kakao o mjöl, lite i taget. Vispa hela tiden!
    Tillsätt vaniljsockret och låt blandningen stå och tjockna i 20 minuter.
    Lägg 12 tsk av smeten på plåtarna med mellanrum. Strö över hackad choklad.
    Grädda i ugnen 12-15 minuter tills kakorna är fasta och lite spruckna på ytan.
    Låt stå i 5 minuter inna?n de läggs upp på galler för att svalna.

Svar på tråden Chokladmaränger recept????