• LoBe

Hammameth (?) i Tunisien

Hej.
    Jag och sambon ska resa en vecka till Tunisien i sommar. Vi ska bo i Hammameth (osäker på stavninge)
    Är det någon som varit där som har tips på vad man kan göra?
    Jag är intresserad av historiska grejjer, som ruiner och så, men sambon är inte det. Han gillar att fiska eller snorkla. Men häng inte upp er på våra "intressen" om ni har nåt annat tips.

Ev. ska vi på en kamel/drumedar-safari och ev. till någon större stad och titta.

Har hört att ökenbyn där Star Wars spelades in ligger i Tunisien, är det någon som vet var?

Tack på förand
    LoBe

• Svar på tråden Hammameth (?) i Tunisien
  • Madam

De flesta ruiner och andra historiska platser ligger norrut vad jag har förstått.
    Verkar finnas mycket att titta på i tunis också.

Ska själv åka till sousse i juni så jag har köpt en liten reseguide..riktigt intressant

*tunisien 8/6..Wohoo*
  • Jelenas sida

Jag ska också till Hammamet! Vi ska dit i juni så jag puffar för denna tråden...

2 veckor i Tunisien
  • LoBe

Madam och Jelenas sida: Vi ska dit i juli!!! När det e som varmast, men det e då vi har semester så då får et bli.
    Då har ni ju redan varit där o kans berätta massor!

En sån där reseguid ska man kanske skaffa sig...hm "funderar".

Nån mer som ska dit eller har tips?

• Banana82

åker till tunisien 2 maj, en vecka till port el kantaoui

I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
  • Madam
    Banana82 skrev 2007-04-12 17:44:26 följande:
    åker till tunisien 2 maj, en vecka till port el kantaoui
    vi ska också till port el kantaoui

du kan ju berätta sen hur det var där
    *tunisien 8/6..Wohoo*
  • Jelenas sida

Lovar att berätta när vi kommit hem!

2 veckor i Tunisien!
  • LoBe

Bebbe2006: Ja jag undrar ju också så klart!Det verkar va många som ska åka till Tunisien i år, men ingen verkar ha varit där (fast det tror jag inte på för jag har hört folk som varit där....)
    Ingen som kan/vill berätta för oss???

• Maria32

Hej,
    Jag var i hammamet förra året i maj.
    Det är en mysig liten "by".
    Jag upplevde det som turist byggt.. Fast det fanns mycket att göra för den som ville.
    Varje fredag tror jag det är så är det marknad i en liten by ett par kilometer därifrån och den är lite typisk tunisisk. sen finns det ju 2 medinor som man kan åka till. Nu vet jag ju inte var ni ska bo.. Den äldre medinan tycker jag är mysigast.. Den nya är Fräschare. Den är nybyggd, ren och superfräsch medans den gamla är mer sliten och min känsla var att tunisier hellre går till den gamla.
    Det finns många fina restauranger i Hammamet. Afrikas största ute disco finns också i Hammamet.
    Hammamet är tunisiens Saint tropez.. Alla rika människor kommer dit på sommaren. Speciellt rika ungdomar. Det är vackert och otroligt trevligt.
    Försäljarna på stranden kan vara lite jobbiga emellanåt men säg till ordentligt att du inte är intresserad så lämnar dom dig ifred sedan.
    Fråga gärna om ni undrar något.
    Ett tips är att fråga en taxi chaufför om han vill skjutsa er ut till landet en dag. Taxi är super billigt!

• Elli47

Jag har bott i Sousse när jag var i Tunisien. Vi gjorde en del utfärder som var läckra, bl a en tripp där man åkte genom en saltöken bl a! Vi besökte även grottorna där delar av Star Wars spelats in, vi bodde på hotell i Saharaöknen, red kamel i öknen (jättekul) och besökte en romersk amfiteater.

Svar på tråden Hammameth (?) i Tunisien