• Catch

Rensa golvbrunn utan att använda händerna?

Ja, som rubriken lyder.
    Hur rensar jag och fixar ett stopp i golvbrunnen i badrummet utan att behöva stoppa ner händerna/fingrarna i äcklet.

Maken klarar inte av att rensa avlopp överhuvudtaget och jag tycker det är läskigt att behöva stoppa ner händerna i det utan att se vad som finns där... Ledsen
    Jag har inga problem med lukten eller konsistensen när geggan väl kommit upp från brunnen, det är bara läbbigt att stoppa ner fingrarna i själva brunnen.

Hjälp?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-05 21:19:23:
    Gissa vad?! Nu har jag rensat golvbrunnen och utloppet från duschkabinen! Fy satan vad sunkit det var. Det var nästintill helt stopp nu så jag hade inget val än att göra det. Diskhanskar, diskborste, varmt vatten och diskmedel. Imorgon blir det att göra rent fönstren, fast det är ju busenkelt!

• Svar på tråden Rensa golvbrunn utan att använda händerna?
  • Broneya

När vårt hade geggat igen hemma tog sambon en gaffel (utan min vetskap... uscha)
    Men nu brukar jag ta upp det med händerna, inte så farligt äckligt faktiskt och det är mest effektivit. Det är ju ändå bara jag och sambon som har duchat så det är vårt eget "gegg"

• musli

Min rörmokare tipsade om gaffeln som ett utmärkt rensningsredskap!
    Fast jag har inga problem att stoppa ner fingrarna i avloppet...

//heavy metal-mamma...
  • SolOchSnö

Jag brukar rensa med händerna men nu på sistone har jag börjat använda toalettborsten. Jag kör ner den och gnuggar runt lite och när jag tar upp den är den full av hår och gegg. Sedan sköljer jag av den, håret brukar lossna från den.

Sedan vill jag verkligen be alla att inte använda propplösare. Om ni bor i lägenhet så åker proppen iväg och fastnar förmodligen i ett vattenlås längre ner. Där blir det stopp igen och vaktmästaren måste öppna och rensa. Det är farligt om man har hällt i frätande propplösare och det är omöjligt för vaktmästaren att veta. Om ni bor i eget hus får ni förstås rensa själva och riskera era egna händer.

• Mia83

SolOchSnö

I vår förening är det helt ok att använda propplösare.

• SolOchSnö

Mia83: OK, då antar jag att er vaktmästare har gått med på det. Min pappa har jobbat som vaktmästare i många år och han tyckte att det var jättehemskt när folk hade hällt propplösare i avloppen och han skulle rensa, det kan ju skvätta en del.

• Mia83

SolOchSNö

Bör man inte efter att ha stött på problemet kunna förutse det nästa gång?
    Det finns ju skyddsutrustning t ex.
    Nu menar jag inte att man ska hälla i en massa propplösare varje gång man ska rensa avloppet, men ibland behövs det ju.

• SolOchSnö

Men vilken slags skyddsutrustning ska man ha om man ska hålla på med avloppsrör där vattnet kan skvätta och svämma över? Man får ju ha heltäckande gummidräkt i så fall.

Dessutom tror jag att en del använder propplösare alldeles för lättvindigt, de häller bara i en massa kaustiksoda utan att ens försöka få bort proppen mekaniskt. Jag har haft långt hår i hela mitt liv och fiskat upp rejäla hårbollar ur golvbrunnen men jag har aldrig behövt använda propplösare för att bli av med dem.

• Mia83

Som sagt, propplösare ska inte användas lättvindigt, utan när behov finns.

Men eftersom det är tillåtet att använda propplösare så bör ju den som rensar avloppen ta eget ansvar och skydda sig, eftersom det lan förekomma. Hur man ska skydda sig är väl upp till den anställde och föreningen han jobbar för.

• SolOchSnö

Jag ville bara uppmärksamma vaktmästarens arbetssituation. Även om något är tillåtet så kan man avstå från att göra det eller kanske i det här fallet ta kontakt med vaktmästaren istället för att hälla i propplösare. Vaktmästaren får ju ändå ta över problemet när det har flyttat sig längre ner

• Mia83

SolOchSnö

Hoppas du inte tog illa upp, menar inte att vara "svår".
    Att man kan kontakta vaktmästaren direkt har du rätt i, om man bor i HR. I BR har man ju skyldighet att sköta det inre underhållet på egen hand.

• filosofi

catch, kanske du skulle försöka med att hypnotisera dej själv innan själva grävandet?
    "ååå vad jag tycker det är hääärligt att gräva i avloooppp"
    eller:
    "om jag klarar det vinner jag en miljon. om jag klarar det vinner jag en miljon. om jag klarar det vinner......"
    typ.

eller arbeta upp en rejäl ilska mot nån person du avskyr, sen trär du på dej gummihandsken, ler djävulskt och säger: "vill du ha den i röven eller...?"

eller så tänker du på Det-clownen som bor i avloppssystemet vilket kommer göra att du slutar använda saker som är kopplade till avlopp!

lätt som en plätt!

• Catch

Blev ingenting i lördags eller igår, bytte däck på bilen istället och njöt av solen.
    Men i kväll, då jäklar! Ska bara köpa de där gummihandskarna först.

Ska prova filosofi:s förslag nummer 2: Arbeta upp en rejäl ilska mot nån person du avskyr, sen trär du på dej gummihandsken, ler djävulskt och säger: "vill du ha den i röven eller...?"

Ha ha ha

• Vifsla

Jag har alltid använt kaustiksoda i avloppet till duschen och det har aldrig orsakat några problem.
    Plocka upp det värsta med hanskar, inget kommer att bita dej jag lovar.
    Spola med hett vatten.
    Häll i en skvätt kaustiksoda, låt det verka lite, skrubba med en uttjänt diskborste, spola lite mer. Klart!!

Annars, ring mej så kommer jag och svabbar åt dej!

Ps om man gör rent avloppet lite oftare så blir det inga proppar.

• Catch

Har gjort ett litet tillägg i trådstarten nu...! Räcka ut tungan

• Odessa

Stackars dig. Starkt jobbat att du fixade det till slut.

Nästa gång ber du någon kräsmagad om hjälp. Hade vi känt varann hade du nog frågat mig. *s* Jag har en konstig förmåga att kunna "stänga av" allt. Perfekt när man ska göra nåt äckligt! Jag kan äta vad som helst (visst, jag _hatar_ viss mat, men om jag stänger av och slutar känna efter går det), dricka vad som helst (ingen kille har _någonsin_ svept snabbare än jag, jag skulle kunna svepa en halvliter bensin utan problem) osv.

Svar på tråden Rensa golvbrunn utan att använda händerna?