• Anonym (Häng tuppa)

Framfall,,,,,jätte deppig

Har fött barn för ca 9 mån sen, upptäckte för ca två mån sen att jag hade en "bula" i slidan å det kändes som att det tyngde ner. Fick svårare å svårare att knipa av strålen när jag kissa. Fick en tid hos bm som konstatera att jag hade lite framfall. Börja nästan böla å få panik, fick ett tränings program om knipöningar för kvinnor som är inkontinenta med bilder på kvinnor 60+. Skulle oxå köpa ovestrin mot torra slemhinnor. Ingen förklaring ingen uppföjlning ingenting. Mår piss dålig å självförtroendet har har grävt ner helt. 25 år å höna håller på att ramla ut. Har boka tid hos läkare men men alla dessa spring vikarier så vet man aldrig vad man ska få.....
    Fa fan ska man göra vad kommer att hända om man vill ha fler barn vad händer då????

Någon som vet??

• Svar på tråden Framfall,,,,,jätte deppig
  • Anonym (kniiip)

undrar: Nej, inte direkt knöl, mer som om hela slidväggen buktar. För mig är det främst urinblåsan som riskerar att börja komma ut genom slidöppningen om det fortsätter.

• Anonym (undrar)

men det skulle dom väl ha sett när jag va på efterkontroll för 2 mån sen va ? om det va början till ngt sådant ? blir så nervös

• Snölykta

Hej

Jag studerar till sjuksköterska å vi hade en föreläsning om det. föreläsaren sa att det finns bra hjälp att få idag med operation. hoppas det ordnar sej för dej!

• Anonym (kniiip)

undrar: Ja. Om du hade ett framfall som var så stort att det känns vid öppningen mot klitoris så borde de ha kommenterat det på efterkontrollen. Vad är det för typ av knöl du har - hur stor? hård eller mjuk? sitter de i själva slidan eller utanför? Från din knappa beskrivning är det helt omöjligt att säga om det kan vara framfall eller inte.

• Anonym (undrar)

det sitter i slidan,, mjukt,, men jag har inget ont av det eller så men när jag kniper "åker" det uppåt om du förstår vad jag menar,, ä ju så svart att förklara,, det sticker inte ut ngt

• Anonym (kniiip)

undrar: Det är inte livmodertappen du känner då? Den åker ju uppåt när man kniper. Annars så skulle det ju kunna vara ett litet framfall. Små framfall är jättevanliga och har man inga besvär av dem så är det inte så mycket att bekymra sig över. Det enda är att man ska vara extra noga med knipträningen men det ska ju egentligen alla kvinnor vara för att inte riskera bekymmer när de blir äldre.

• Anonym (hejsan)

Finns väl utvecklade operationstekniker kring detta, det är en gynekolog som utför ingreppen.  Vilken typ av ingrepp beror på exakt symtombild/besvär.

Tycker inte du ska nöja dig med den "hjälp" du fått, beställ tid på närmsta gynmottagning, gynkliniker har inte alltid remisstvång heller. Det finns jättebra hjälp att få. Sök på ditt landstings hemsida, man brukar kunna hitta mycket info där.

• Anonym (undrar)

får kolla upp det när det är dax för spiral,,, tack för din hjälp

• Anonym (meto)

Jag har fått diagnosen bakfall...det e hemskt som fasen kanske ej kan få barn så lätt...:( ska nog opereras och livmodern trycker på ändtarmen har magproblem oxå rejält

• Anonym (En till)

Här är en till som har problem med inkontinens, bakre och främre framfall. Är inte många år äldre än dig TS! Har haft binda på mig varje dag i 2 år nu efter sonens födelse, för att jag kissar på mig. Måste även ofta trycka tillbaka tarmen med tummen för att kunna bajsa. Har även hänt några gånger att jag bajsat på mig på promenader för att jag inte kan hålla mig. Jag fick hjälp 8mån efter att jag fött sonen. Nu går jag hos en uroterapeut som ger de vanliga råden att kniipa osv. Märker ingen större skillnad. Kanske att jag ska prova nån elgrej som ska hjälpa lite också. Operera vill de inte om jag ska ha fler barn.
    Vill bara önska dig och mig lycka till och hoppas på att det inte blir än värre!
    MEN! Trots problemen så har jag ett strålande humör och låter mig inte slås ner av detta! Ett bra mantra är; Det ordnar sig!

• Anonym (kniiip)

En till: Då är du i ungefär samma situation som mig. Jag har också bakre och främre framfall och inkontinens. Jag har haft blöja varje dag de senaste fyra åren Tack och lov har jag bara urininkontinens. Jag har gått hos sjukgymnast på inkontinensmottagning och fått lite hjälp med knipträningen. Jag tycker det har hjälpt lite. När jag har legat på latsidan med knipet några veckor märker jag att jag läcker mer men helt läckagefri blir jag inte hur mycket jag än kniper.

Jag har ännu inte varit på gyn för bedömning utan bara hos min barnmorska och sjukgymnasten eftersom jag vet att de ändå inte opererar om man funderar på att skaffa fler barn. Så snart jag har fått de barn jag vill ha vet jag dock en som kommer att springa dit direkt för att få en bedömning och förhoppningsvis bli ställd i operationskö.

• Anonym (opererad)

Jag fixk mitt första barn vid 18 år då "varnade" min gynläkare att jag måste knipa regelbundet annars skulle jag få besvär när jag blev tant ;) När jag fick mitt andra barn vid 20 år så skavde min urinblåsa i trosorna från början. Men allt blev efter ett tag bra och allt var frid och fröjd.
    Efter några år så började livmodetappen att titta ut ur slidan, men jag har dragit på detta en massa år och inte gått till doktorn. Jag förstår inte idag varför.
    Jag fick vid en livmoderinfektion vid 43 års ålder en remiss till gyn och där reagerade man direkt. Jag sattes upp för operaton och efter ca ett år så opererades jag. Jag har nog aldrig varit så nervös och hispig i hela mitt liv som innan operationen. Jag måste säja att det är bästa jag gjort. Hade en aning ont i magen direkt efteråt, men det gick över på nån vecka.
    Måste tillägga att jag aldrig haft problem med kisseriet, då hade jag nog sökt hjälp tidigare

• Anonym (Häng tuppa)

Det lustiga med mitt framfall är att innan jag födde barn hade jag nästan problem åt andra hållet. Trång å svårt med sex, fick ofta skavsår osv. Inga problem alls när jag va gravid, gick aldrig i onödan på toa inte ens en gång nattetid annat än när man vakna men världens senadrag. Har alltid haft skräck för att få framfall för jag hade hand om en tant på ett äldre boende som hade det å fick "peta" in den efter varje toabesök. Har tränat kniip övningar mest hela tiden och så händer det här..... Det är då fan å att man aldrig få va hel lycklig. Måste satsa på ett syskon i all hast nu då för att få nån operation. Tänker inte leva i onödan med min hängtuppa.

Hoppas jag får remiss snart så jag kan få riktiga svar å få lägga undan allt tänkt å gå vidare, det här tar knäcken på mig helt. Tänker på det jämt,,,,jaha här går jag med höna ut å in ni ska bara veta..

Är man sjuk så säg

• emsan83

hejsan tjejer har jobbat på kk-operation och har själv råkat ut för paniken av ett framfall och jag har inga barn än men det var bara så enkelt att det var att man är lite slapp i muskulaturen köp geisha kulor ska du se att den försvinner det gjorde min :) har vart med på operationer om framfall och dom e inte snälla så skaffa kulorna råder jag er till ha det gott

• Anonym (kniiip)

emmiz: Vad bra att geishakulorna hjälpt för dig. Tyvärr funkade de dåligt för mig. Jag tror det beror på hur mycket framfall man har. Har man en förlossningsskada som orsak till framfallet så är det nog också svårare att träna bort än om det bara handlar om slapp muskulatur. Jag har provat både geishakulor, smarballs, apotekets knipkulor och träningsprogram från sjukgymnast. Jag tycker sjukgymnastprogrammet är det som ändå funkat bäst men det har bara haft effekt på inkontinensen, inte på framfallen. Annars så har du en poäng. En operation är trots allt ett stort ingrepp och inget man ska utsätta sig för i onödan. Knipträning i alla varianter är självklart det man ska prova först. Operation är andrahandsvalet om inte knipträning räcker. Men om alternativet är att kissa på mig resten av livet så tror jag ändå jag föredrar operationen.

• Anonym (hejsan)

Förstår inte vad emmiz menar med att framfallsop inte är snälla???
    Har jobbat på gynop så många år och jag fattar inte? Vadå inte snälla?

Det finns många lyckliga kvinnor som fått hjälp via operativa ingrepp! Tycker inte man ska skrämma upp nån utan anledning.Flört

De som har stora problem och får rätt hjälp brukar vara väldigt tacksamma.

• Anonym (en till)

här är en till som också har lite problem..har inte ännu varit på efterundersökning men efter förlossningen sa bm att min livmoder ligger lågt ner. Är det framfall fast man inte har n ågra besvär av det? känner inget obehag eller nåt men jag kännner av livmodern själv när jag känner där nere.Och ännu en fråga: kan man använda knipkulor fast man inte varit på efterundersökning?
    snälla någon svara på detta....

Svar på tråden Framfall,,,,,jätte deppig