• Anonym (Häng tuppa)

Framfall,,,,,jätte deppig

Har fött barn för ca 9 mån sen, upptäckte för ca två mån sen att jag hade en "bula" i slidan å det kändes som att det tyngde ner. Fick svårare å svårare att knipa av strålen när jag kissa. Fick en tid hos bm som konstatera att jag hade lite framfall. Börja nästan böla å få panik, fick ett tränings program om knipöningar för kvinnor som är inkontinenta med bilder på kvinnor 60+. Skulle oxå köpa ovestrin mot torra slemhinnor. Ingen förklaring ingen uppföjlning ingenting. Mår piss dålig å självförtroendet har har grävt ner helt. 25 år å höna håller på att ramla ut. Har boka tid hos läkare men men alla dessa spring vikarier så vet man aldrig vad man ska få.....
    Fa fan ska man göra vad kommer att hända om man vill ha fler barn vad händer då????

Någon som vet??

• Svar på tråden Framfall,,,,,jätte deppig
  • MissKate

Kanske får du en s.k prolapsring (ej hundra på uttal el stavning) som "stoppar upp" framfallet??

Usch, din stackare. Trodde bara tanter fick det..

• Anonym

Jag vet en som satte in en ring. Vet inte riktigt hur det funkade men hon är gravid nu igen o det verkar gå bra. Vet inte heller om ringen sitter kvar nu när hon e gravid, du kan väl googla på framfall.

• Anonym (Häng tuppa)

trodde jag med

• MissKate

Behandling

Omgående symtomlindring fås med en prolapsring. Vissa ”mjuka” ringar kan tas ut och återinsättas av kvinnan själv vid samliv. Ringbehandling måste alltid kombineras med slemhinneöstrogen. Detta för att motverka skavsår av ringen och för att allmänt stärka slemhinnorna.  

Första kontroll av ringen skall ske efter cirka 2-3 månader, dels för att efterhöra terapieffekten och dels för att utesluta att ringen orsakat sår i slemhinnan.  

Om allt är retningsfritt vid kontroll efter 6 månader kan kontrollerna glesas ut och man kan också byta till allt mindre ring.  

Enbart lokalt slemhinneöstrogen kan i sig ge viss symtomlindring. 

Om det inte fungerar med ringen eller om kvinnan inte vill använda ring, remiss för kirurgisk åtgärd.

www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

• Anonym (kniiip)

Jag fick också lite framfall efter första barnet och lite mer efter andra. Det är jättevanligt. Än så länge har jag inte så att det sticker ut utanför slidans öppning och jag har inget besvär av det mer än att jag kan känna att det buktar när jag känner efter i slidan. Jag tycker det är mycket värre med inkontinensen. Jag läcker så fort jag hostar, nyser eller hoppar och jag få ha inkontinensskydd jämt. Jag kniptränar varje dag. Det bör ju egentligen alla kvinnor göra men det är inte kul. Med knipträning så kan jag minska läckgen men inte få bort dem helt så jag har bestämt mig för att försöka få bli inkontinensopererad så småningom men inte förrän jag har haft de barn jag ska ha. Det känns inte som om det är någon mening innan dess. Framfallet vet jag inte om jag ids göra något åt så länge jag inte har problem av det men vi får se den dagen jag vill operera inkontinensen om de tycker det är lämpligt att operera framfallet också.

Visst är det trist men detta är bekymmer som jättemånga kvinnor har och det finns behandling. I första hand är det ju knipträning. Man kan inte knipa bort ett framfall man redan har fått. Med knipträning kan du dock minska läckgeproblemen och framförallt minska risken att framfallet förvärras. Om man har ett stort framfall som ger besvär eller inkontinens som man inte lyckas träna bort så finns det operationer för både framfall och inkontinens men även om man blir opererad så är knipträningen viktig för att få bra resultat och undvika att besvären kommer tillbaks.

Om du vill ha hjälp och peppning med knipet så är du välkommen till oss i kniptråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m16867341.html

• Anonym (9)

Framfall vad är det? Fattar inte,nån som vill förklara?

• Anonym (kniiip)

Fast prolapsring ger man sällan till 25 åringar. Har man så kraftigt framfall att man behöver ring när man är 25år tycker jag att man ska opereras. Vilken 25-åring vill gå omkring med en ring i slidan resten av livet? Möjligtvis kan en ring vara aktuellt i väntan på operation om man har stora besvär.

• MissKate

Definition

Definition

Olika former av framfall: 

- utbuktande främre slidvägg (cystocele)  

- utbuktande bakre slidvägg (rekto- eller enterocele) 

- olika grader av utdragen livmoderhals (cervix) som i mer påtagliga fall blir synlig utanför blygden (livmoderframfall). 

Orsak(-er)

Sannolikt dåligt fungerande stödjevävnad. Det kan vara nedärvda defekter i den bindväv och de muskler som håller upp urin- och könsorganen. Täta graviditeter och komplicerade förlossningar kan också orsaka framfall. 

Symtom

Vid större framfall av slidans framvägg klagar kvinnan ofta över svårigheter att kissa. Framför allt är det svårt att starta tömningen men det kan också vara svårt att tömma blåsan fullständigt.  

Vid uttalat framfall av slidans bakvägg kan det även bli svårt att tömma tarmen.  

Vid livmoderframfall inträffar ibland tyngd- och tryckkänsla.

• Anonym (undrar)

kan det va som en knöl precis vid öppningen mot själva klitoris ??

• Anonym

Ja med! men då för 5 år sen,fick en ring...fukade inte ,fick massa flytnigar och skit....tog ur!
    Men allt funkade igen,musklerma kom tillbka ...

Svar på tråden Framfall,,,,,jätte deppig