• hobnob

HJÄLP!!! Fet beläggning på håret av shampo?

Helt plötsligt har jag fått som en jättefet beläggning på håret (inte hela men ungefär en fläck över halva huvudet...) och så kliar hårbotten.

Använder Elvitals shampo+balsam för färgat hår och har gjort det länge utan problem. Det brukar alltid funka perfekt.

Men så förförra gången jag tvättade håret så kände jag en fet fläck efteråt. Det kändes som om jag glömt att skölja ur balsamet ordentligt.
    Tvättade håret igår igen och kände efter första shamponeringen att håret kändes ihopklibbat fast det var blött och nytvättat. Tvättade igen OCH IGEN men ingen skillnad.

Så nu ser håret ut ungefär som om jag haft i hudlotion i det på halva huvudet.

Vad f-n är det som hänt???

Har någon varit med om något liknande? Kan man reagera så här på ett shampo som man använt länge?

Det enda som jag nyligen gjort som jag inte brukar göra är att använda en ny toning, L'Oreals nya Casting Créme Gloss, men det var nästan två veckor sedan och en reaktion på det borde väl inte komma nu och inte göra håret fett???

HJÄLP MIG!!!

• Svar på tråden HJÄLP!!! Fet beläggning på håret av shampo?
  • sofialisa

2-1 shampoon har jag hört inte alls är så bra för håret, eftersom att i schampoo finns tensider  som ska tvätta rent men i balsam så finns motsattsen dvs de som bevarar håret. 

hårfärgen innehåller juh även den massa kemikaler som ska bevara hårets "naturliga" glans.. men den är inte så naturlig eftersom att det blir som vax i håret..*ler*

• hobnob

Det är inte shampo och balsam i ett. Menade shampo OCH balsam när jag skrev shampo+balsam....

Om det var "vax" i hårfärgen borde det ju blivit fett på en gång och inte två veckor efter...Skumt!

• MERlight

Så där har jag fått två gånger men ytan var inte större än en taip rulle ungefär. Ju mer jag tvättade desto fetare blev det. I ren desperation tvättade jag fläcken med yes (alltså diskmedel) för det ska ju vara fettlösande. Och då försvann det. Skit märkligt. Sen hände det en gång till men det var nåt år senare men på exakt samma ställe och då tvättade jag direkt med yes och sen har det aldrig hänt igen.

• hobnob
    snart tre skrev 2007-04-13 09:39:04 följande:
    Ja, man kan få den typen av beläggningar om man använder fel schampo. Byt och gör det till ett frisörschampo (Matrix, KMS eller något liknande) Be din frisör rekommendera ett bra. Det är värt pengarna (de är dessutom mkt drygare).
    Ok, men konstigt att det blir så helt plötsligt. Eller?

Får väl smyga iväg till frissan med mitt "feta" hår och fråga vad jag ska göra.

Någon mer som känner igen problemet? Känner mig som värsta snuskot fast jag har nytvättat hår.
  • MERlight

Och jag har alltid användt schampoo från frisören och aldrig färgat eller tonat hemma heller!

• MERlight

För mig kom det också helt plötsligt, i alla fall var det så jag uppfattade det.

• kaksmulan

Jo, jag har varit med om precis samma med ett schampoo och balsam för just färgat hår. Efter LÅÅÅÅÅNGT användande (säkert år) så blev det samma för mig. Helt förtvivlad så gick jag till en frissa och frågade och sa helt lungt att det är ganska vanligt att det plötsligt kan bli så av just shampoo för färgat hår! Jag bytte shampoo och så var håret ok igen...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • hobnob
    kaksmulan skrev 2007-04-13 09:42:51 följande:
    Jo, jag har varit med om precis samma med ett schampoo och balsam för just färgat hår. Efter LÅÅÅÅÅNGT användande (säkert år) så blev det samma för mig. Helt förtvivlad så gick jag till en frissa och frågade och sa helt lungt att det är ganska vanligt att det plötsligt kan bli så av just shampoo för färgat hår! Jag bytte shampoo och så var håret ok igen...
    Köpte du också hos frisören då, eller räckte det att byta till ett annat "vanligt" märke?
Svar på tråden HJÄLP!!! Fet beläggning på håret av shampo?