• hobnob

HJÄLP!!! Fet beläggning på håret av shampo?

Helt plötsligt har jag fått som en jättefet beläggning på håret (inte hela men ungefär en fläck över halva huvudet...) och så kliar hårbotten.

Använder Elvitals shampo+balsam för färgat hår och har gjort det länge utan problem. Det brukar alltid funka perfekt.

Men så förförra gången jag tvättade håret så kände jag en fet fläck efteråt. Det kändes som om jag glömt att skölja ur balsamet ordentligt.
    Tvättade håret igår igen och kände efter första shamponeringen att håret kändes ihopklibbat fast det var blött och nytvättat. Tvättade igen OCH IGEN men ingen skillnad.

Så nu ser håret ut ungefär som om jag haft i hudlotion i det på halva huvudet.

Vad f-n är det som hänt???

Har någon varit med om något liknande? Kan man reagera så här på ett shampo som man använt länge?

Det enda som jag nyligen gjort som jag inte brukar göra är att använda en ny toning, L'Oreals nya Casting Créme Gloss, men det var nästan två veckor sedan och en reaktion på det borde väl inte komma nu och inte göra håret fett???

HJÄLP MIG!!!

• Svar på tråden HJÄLP!!! Fet beläggning på håret av shampo?
  • Tjimtjom

Jag får så i hela håret om jag t ex annvänder Fruktis shampoo eller andra med fruktvaxer i. Jag brukar tvätta håret med diskmedel o sen ha hårinpackning i. Men det tar låååång tid innan det blir helt bra. Det tog 3 år innan mitt hår hämtade sig helt från Fruktis o ca ett år efter Sunsilk

• kaksmulan

Det var ett frisörs-shampoo jag använde från början och jag bytte till ett annat i samma serie...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • antitanten

Man kan faktiskt trigga igång sk psoriasis-symptom i hårbotten med att använda samma schampoo för länge.

Schampoo + balsam är inte att rekommendera, utan det är bättre att använda ett schampoo och sedan ett separat balsam.

Lycka till o hoppas allt går bra.

• Joboli

Hej!
    Jag har oxå fåttt fett hår efter ett längre tags användande av samma shampoo. jag har nyss bytt sort och då känns håret äntligen riktigt rent. Jag har köpt dyra märken på salong, men lika där, när man haft dem länge (ca 6 månader) så blev även de feta på mig. Så byt sort och prova om det blir bättre.
    Jag hade Sunsilk nyss för brunetter, tyckte det var såå bra, tills håret känndes såå äkligt fett o otvättat, nu har jag dove för färgat hår, och håret glänser.
    Från salongen tidigare hade jag MariaNila.. typ 100:- flaskan

(¯`°?.¸ ♥Det omöjliga tar bara lite längre tid♥ ¸.?°´¯)
  • AMV

Jag upplevde nåt liknande för ett tag sedan men det berodde på att jag fått ett sk "fetteksem" i hårbotten, efter att aldrig ha haft det förut. Be nån hjälpa dig att kolla hur hårbotten ser ut vid den feta fläcken.

• snart tre

Men man kan ha fel märke från frisören också. Jag har fått testa mig fram och har nu hittat helt rätt. Dessutom ändrades mina behov efter att jag varit gravid så tänk på att ett schampo som fungerar vid en viss tidpunkt i livet kanske inte funkar fem år senare.

Herregud...Fruktis och Sunsilk! Snälla, köp inte sånt skitschampo.

• kaksmulan
    snart tre skrev 2007-04-13 09:46:15 följande:
    Men man kan ha fel märke från frisören också. Jag har fått testa mig fram och har nu hittat helt rätt. Dessutom ändrades mina behov efter att jag varit gravid så tänk på att ett schampo som fungerar vid en viss tidpunkt i livet kanske inte funkar fem år senare. Herregud...Fruktis och Sunsilk! Snälla, köp inte sånt skitschampo.
    Varför är de EGENTLIGEN sämre shampoon? Jag tror inte på det trots att jag köper shampoo hos frisören? (annars håller jag helt med dig!)
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • hobnob
    antitanten skrev 2007-04-13 09:45:11 följande:
    Man kan faktiskt trigga igång sk psoriasis-symptom i hårbotten med att använda samma schampoo för länge.Schampoo + balsam är inte att rekommendera, utan det är bättre att använda ett schampoo och sedan ett separat balsam.Lycka till o hoppas allt går bra.
    Med "shampo+balsam" menade jag separat shampo OCH separat balsam.
    Använder ALDRIG "2 in 1-produkter"!
  • principisessan

testa ett aqnnat schampoo så ser du ju om det blir bättre.. oftast så kommer problemen med ett dåligt schampoo förrän efter ett tag.

Svar på tråden HJÄLP!!! Fet beläggning på håret av shampo?