• Tias tjej

Coca Cola????

Jag är helt tokig i coca cola men jag har lagt ner det nu när jag är gravid för det är ju koffein i....men jag är ju så otroligt sugen!!!! Hur gör ni...dricker ni cola som förut eller har ni helt slutat dricka det?

• Svar på tråden Coca Cola????
  • niinie

jag som hinkar cola light och pepsi max som en tok.. och ibland blir det att man dricker vanlig cola också..

• Lotlas

Tjena tjejen!

Drick du, men skär ner på mängden. Jag var nojjig i början och skar ner på min halva kopp te om dagen till noll, men nu dricker jag te som förut. Man får väl dricka 3 koppar kaffe om dagen va? I Cola är det ju mindre koffein än i kaffe, så det kan väl inte vara någon fara att dricka 3-4 glas per dag.

Magen hälsar!

jessca:
    Det är koffein man ska vara försiktig med, vanlig läsk är okej. (Men om man går upp mycket i vikt bör man tänka på att skära ner på ransonen..!)

• sandra malmö

Jag dricker hinka vis med cola kanske jag ska ta å trappa ner... hon kommer ju vara hyper aktiv annars kanske om inte beronende som sin mamma

• lillvilda

jag var verkligen tokig i cola innan jag blev gravid däremot dricker jag ju inte kaffe men de kändes ändå som att jag borde dra ner på colan så det gjorde jag. Jag dricker fortfarande cola men har nu begränsat det till helger och bara en liten flaska. Förr kunde jag klämma i mig 1,5 liter på ett kick. För bebisens skulle förösker jag få i mig lite mindre socker å lite mindre koffein. Men jag tror inte igentligen att det är nån större fara med cola bara man hålelr sig till rimliga mängder men så är det väll med allt gott

• Coca cola light

Man får dricka två liter om dagen som gravid och jag undrar hur många som kommer upp i den mängden. Själv köper jag burkar för att lättare hålla koll på hur mycket cola jag dricker. Ska kanske tilläga att jag inte dricker kaffe, te bara ibland.

• Jennjen

1,8 liter/dygn är rekomenderad maxdos och det...är ju ganska mycket

Jag dricker mer cola än vanligt jag, sååå otroligt suuugen!
    Men jag har nästan för lågt blodsockervärde också så det kanske är därför?

• Abessiniern

Det är ju i och för sig ganska mycket mindre koffein i coca cola om man jämför med kaffe, men samtidigt så dricker man ju oftast större volym läsk an kaffe. En kopp kaffe är väl definierat som 50 ml, så man "får" dricka 150 ml (tre koppar)kaffe om dagen när man är gravid. Om man dricker stora mängder coca cola så kommer man faktiskt ganska lätt upp i samma koffeinmängd som i 150 ml kaffe, så lite koffein är det inte i cola. Så lagom är nog bäst, så länge man inte bäljar i sig te, kaffe och coca cola, så är det nog okej.

Jag har själv dragit ner på kaffe, dricker te emellanåt och ibland coca cola. Rött te är bra för det innehåller inget koffein alls, om man gillar te och vill minska intaget av koffein. Är det någon som vet hur koffein påverkar fostret egentligen, själv har jag ingen aning?

• Mstery

Det är väll bara köpa koffein fri cola om man ska vara pluttinuttig

• johanna02

har trappat ner och dricker bara ibland...

• Plottis

Jag har fotsatt dricka massor Coca Cola under mina två senaste graviditeter. Man kan ju dricka ganska mycket utan att det är nån fara. Däremot INTE Cola light då den innehåller SUCKRALOS!

Mamma till tjejer juli-02, feb-04 & juli-06
  • Joje

Jag dricker coca cola som vanligt, alltså hinkvis.... Tror inte att det är så mycket koffein i så att det ska påverka bebisen. Jag har lite dåligt samvete för sockret.... Men det är ju bättre att dricka vanlig cola än light.

• Dramaonline

Förra graviditeten (04-05) kollade jag upp det.

Jag läste rekommenderade värden på livsmedelsverkets hemsida, slog upp koffeinhalter, och räknade.

Jag kom fram till att man bör hålla sig under en 1½-liters flaska Coca Cola - om dagen! (Förutsatt att man inte dricker kaffe och te också, då alltså)

OM man har svårt att hålla sig under dessa mängder, så skulle jag vara MER rädd för sockerkonsumtionen faktiskt...

Jag tror att det -för de allra flesta- räcker bra med att bara hålla igen lite grann.

Den här gången har jag druckit lite mer än förra gången, kanske en liter i veckan som mest. Jag har druckit det ibland för att pigga upp mig, när jag blir så där trött och matt.

• Hanna36

Jag slutade helt dricka cola då jag väntade barn... mest för att vara på " den säkra sidan"!

• Stolla

enligt min barnmorska är det inte pga. koffeinet man ska vara försiktig, utan pga. alla kemikalier och allt socker som finns i.
    Jag dricker ca. 1 glas vanlig cola om dagen.
    Livsmedelsverket rekommenderar ammande och gravida kvinnor att inte dricka mer än 2 liter om dagen. Så du behöver nog inte vara så orolig. Finns ju de som dricker flera koppar kaffe om dagen och de får ju i sej Mycket mer koffein.

Däremot skulle jag aldrig dricka lightcola eller annan lightläsk eftersom jag har sett dokumenatärer och läst om sötningsmedel, och DET av något är ju inte hälsosamt för fostret.

• rottisRhino

Cola i lagom mängd e nog ingen större fara för fostret men däremot ska man undvika allt som är light eftersom det innehåller aspartam o det ska man undvika under graviditeten..aspartam finns i de flesta sockerfria tuggumin o halstabletter också så det är väl lite mer o tänka på o försöka undvika.

Svar på tråden Coca Cola????