• irrajk

Sirap istället för socker

Jag vill baka, men har inget socker hemma. Man borde väl kunna byta ut det mot sirap. Men jag hittar ingenstans hur man ska omvandla det. Alltså för 2 dl socker hur mycket sirap ska jag använda? Funkar detta på allt? Kan tänka mig att det går bra i mjuka kakor och bullar, men i småkakor??
    Om det är mågon som kan hjälpa mig så skulle jag uppskatta det.

• Svar på tråden Sirap istället för socker
  • Ylwis

vit sirap vet jag att man använder istället för socker men inte mörk/ljus, de har så mkt smak i sig.

2 dl socker är = 2 dl vit sirap

• malle 78

ja du kan anvävda sirap i stället 2dl socker motsvarar 1 dl till 1 1/2 dl sirap

• lata kocken Johanna

3,6 dl vit eller ljussirap = 450g socker

så drygt 1 dl sirap istället för 1½ dl socker

• Anasha

Sirap fungerar jättebra och det är samma mått i dl som med socker. Det behöver inte vara vit sirap, vanlig är helt okej, men den mörka kan kanske vara lite tveksam med väldigt ljusa kakor, fast det kan bli gott och annorlunda det med.

• lata kocken Johanna

kan förresten tipsa om att man kan göra uuuunderbart goda kakor med mörkt eller ljust muscavadosocker istället för vanligt i tex mördegskakor

funkar lika bra med mörk sirap i mördegskakorna om man vill ha en liten kolaaktig ton i smaken

• Anasha

Oj, läste just på min sirapsflaska att 0,7 dl sirap motsvarar 1 dl socker, inte konstigt att mina bakverk blivit så otroligt goda ;)
    Jag har kört hela decilitrar

• Ylwis

i en del recept står det faktiskt att 1 dl socker 0 1 dl vit sirap så det är nog lite hur man själv vill ha det.

• irrajk

Ok, tack för alla svaren. Nu kan jag ju bege mig in i köket. Det är väl bara till att prova. Jag kör nåt mellanting så blir det säkert toppen.
    Mums det vattnas i munnen nu när jag kan börja baka, och barnen som tjatat om kakor här... lika bra att sätta igång.

Svar på tråden Sirap istället för socker