Inlägg från: Villain |Visa alla inlägg
  • Villain

Coola stickare, del 2

Stenfalk: Jag bara bläddrade som hastigast genom deras "free patterns" och såg en massa spetsmönster fladdra förbi. Allt ser bara så avancerat ut tycker jag. Såg bland annat den här vackra:

www.sarahsyarns.com/images/ShetlandPrintOfTheWave.jpg

och den här tänkte jag mig i alpaca som halsduk:

www.sarahsyarns.com/images/sy2plycashmere_shetlandfernlace_straight_fp.jpg

Laven: jag vill också gräla lite på Stenfalk. Hon har ju gjort det helt omöjligt för mig att "bara" virka. Nu sitter jag här och tragglar spets efter Gröna Hönans sjal-mönster-länk och svettas. Nej, ärligt talat, det är skitkul

• Villain

Har sökt lite på Gathering of Lace på e-bay men den är DYRARE där (med frakt alltså) så det blir nog adlibris eller bokus trots allt.

• Villain

Hoppsan! Jag köpte den visst. Beställde från Bokus *häpen* Det bara "blev" *ler* Nu ska jag återgå till sjalen. So long friends!

• Villain

Sista frågan för kvällen... när ni gör omslag, gör ni då en ögla eller "lyfter" ni bara tråden så den ligger över stickan? Jag brukar i vanliga fall bara lyfta tråden men tycker att det nu med detta garn blir så "avigt" då jag ska sticka tillbaka på avigsidan. Maskan man lyft+maskan efter ligger liksom med "ryggen" mot mig så man får vrida fram dem för att sticka dem? Är det någon som förstår hur jag menar? Jag har nu de första åtta varven på sjalen gjort öglor istället men funderar på om det blir finare om jag bara lyfter tråden, även om det blir lite mer "avigt" att sticka dem. Öglorna har dessutom tendens att fastna i övergången mellan kabel och sticka. HÖGST irriterande när man stickar över nästan 300 maskor och många av dem är omslag.

Lång text om en lite maska. Någon som är guru på detta?
    Här är det godnatt för idag.

• Villain

Stenfalk: Korrekt uppfattat. Jag har inte gjort som när jag lägger upp men har liksom hållit upp tråden med pekfingret (som den vanligen ligger över) och vridit ett halvt varv så att det blir en ögla och sedan stuckit in stickan. Men som sagt... jag ska göra vanliga omlag i fortsättningen. Du är bra på att förklara förresten!

• Villain

Stenfalk: Du får skaffa Web-kamera så kan man logga upp sig mot dig och få privatlektioner

• Villain

Det blev helt klart andra sorts hål med rätt teknik vid omslag. Nu ser jag hur mönstret växer fram. Kul

Gröna Hönan: Hur stora blir dina hål i sjalen ungefär? I millimeter tänkte jag...

• Villain

Mumilina: Jag virkade ihop dem genom båda maskbågarna. Sedan kan man sträcka till den så att det ser bra ut.

• Villain

Mumilina: Virka inte ihop dem så hårt så går det att dra dem så de ligger sida vid sida utan att det blir en sån där "kant" mellan rutorna av sömman man virkat ihop dem med. Är du med?

För övrigt ber vi en bön för Villains sjal idag som gick hädan. Den repades upp och ligger nu i ett snyggt trassel i soffan och ny omgång sjal har påbörjats. Orsak? Skrivaren var trasig i helgen så jag skrev av mönstret och hade skrivit av fel upptäckte jag när jag äntligen kunde skriva ut det *gråååååååååååååååååååååååååååta* Så nu har jag precis lagt upp 299 nya maskor *andas* och stickat första varvet... Skam den som....

• Villain

Gröna Hönan: Nix, jag tänkte bara på hur tätt/glest det blev då... Lägger du in färgad tråd eller stickar du fast den i en maska eller hur gör du? Inte varje varv väl? Det är lite trixigt så här från början att se om det är två räta ihop eller två rb ihop man gjort. Nu när jag gjort första mönstervarvet är det lik förbannat inte 9 maskor kvar utan 12 när jag gjort sista mönstersvängen och borde göra de nio sista... men jag körde på ändå så får jag se hur det blir *svettas*

Magda: Du kanske kan vira en blomma eller ngt och sätta där om inte felet är så stort. Finns massor av sånt på garnstudios hemsida, med mönster och allt... Annars får du väl blunda för det helt enkelt. Så där är det ju med allt man gör själv. Man själv ser felen

Svar på tråden Coola stickare, del 2