Coola stickare, del 2
Villain - till att börja med är k (knit) räta och p (purl) aviga. Sen beror det på vad du har för mönster och förkortningar. Kan du utveckla?
Villain - till att börja med är k (knit) räta och p (purl) aviga. Sen beror det på vad du har för mönster och förkortningar. Kan du utveckla?
Mönstret för nallarna finns här:
www.berroco.com/exclusives/air_bear/air_bear.html
Jag har använt lite olika garner, vilket ger skillnaden i storleken.
Det beror på var du bor. Det fanns en liten lista på garnaffärer i den gamla tråden, eller kanske i början på denna.
Två nya bilder i galleriet - en ny halsduk (fel säsong, jag vet) och ny strumpa (Falling In Love strumpor från MAGKnits).
Annars stickar jag på som bara den, men det är stora projekt så inget färdigt än på ett tag.
Tänk att matten kan vara så nödvändig även när man stickar....
Jag vet att jag länkat hit tidigare, men Woolly Thoughts www.woollythoughts.com/ är en trevlig site med matematiska stickningar. Flera av deras stickade täcken är fantastiska och 4 finns på The Science Museum i London.
Man kan tydligen ha mattelektioner med stickning. Det finns massor av matte att lära sig (eller använda) när man stickar. Mönster, repetition (upprepning låter så negativt när det gäller stickning), att få allt att stämma i rad- och maskantal. Vanlig plus, minus, multiplikation och division är ju också användbart, vilket illustrerades ovan. Det skulle faktiskt vara rätt kul att designa mattekurs kombinerat med stickning. Matten i Wooly Thoughts är iofs lite mer avancerad, med fractals, fibbonaci serier, osv, men väldigt vacker. (Det är för att matten är så vacker som jag är ingenjör, men det hör kanske inte hit.)
Magda: Det finns fina hjärtan här. slippedstitch.blogspot.com/2005_10_01_slippedstitch_archive.html
...och roliga strumpor. Såna vill jag sticka! Helst till min dotter - tänk vad kul hon kan ha. Älskar. Älskar inte. Älskar. Älskar inte.
Svårt att undvika engelska på internet. Speciellt för mig....
Grrrr!
Jag irriterar mig på knutar i garnet. Fy för avhackat garn med knutar när man köper fint (dyrt) garn och upptäcker en knut när man håller på att sticka. Givetvis är garnet av där och man måste fästa och krångla.
Villain: Menar du när man hade en trådrulle med 4 spikar på?