Coola stickare, del 2
Länken funkar inte utan www...
Länken funkar inte utan www...
"Hip in hemp"-mönstret var ju lite tufft. Frågan är om det inte blir en varm kjol dock... Men fin tycker jag den var i alla fall.
En gång i tiden lärde jag mig att "fingervirka" band. De blev liksom runda i formen. Nu ska jag påbörja en barnmössa som ska ha band men jag minns inte hur man gjorde. Någon?
Fast alltså den metoden jag lärde mig var något med att man hade två öglor som man trädde genom varandra varannan gång eller så...om man hade olika färger blev bandet melerat. Jag minns bara inte hur man gjorde.
Botilda: Hur menar du att man gör när man "lyfter över stickan"? Stickar man inte fram och tillbaka utan börjar om från början igen så att röret försluts av tråden? Eller??
Stenfalk: Tack (för vilken gång i ordningen??)!
Jag har besökt Hemflit nere på stan. Det som irriterar mig är att de aldrig har mer än ett eller max två nystan hemma av det jag precis tittat ut mönster till. De skulle få hem det till mitten/slutet av nästa vecka... Jag köpte med mig tre mönster i alla fall och ett randande lite tunnare akrylgarn som jag ska sticka en pixiemössa av. Min första.
Just nu håller jag på att virka en barnkofta i bomull. Går undan som bara den. Foton kommer. Ska sticka klart ärmen till den förra koftan också. Någon som har nån idé på hur man ska göra förslutning av koftan (grått baby-garn (Göta Petter) är den stickad i). Jag köpte hyskor men det känns som att de bara kommer att gå upp. Har INTE stickat knapphål så jag behöver annan lösning på det. Tex öglor och knoppar eller ngt... Idéer mottages tacksamt. Letat efter knappar på nätet men det verkar inte vara någon som har det som affärsidé.
En fråga till (börjar känna mig löjligt frågvis). Det känns som att sömmarna blir så tjocka (obekvämt?) när jag syr ihop bakstycke och framstycke... Det står att man ska lägga dem räta mot räta och sy ihop (alt sticka ihop men jag har redan avmaskat så jag syr) och kanterna är ju rätt tjocka där man har avmaskat... Ska man göra på ngt annat sätt och bara sy i den "yttre" maskbågen eller ngt så att kanterna "viks" mot varann på avigsidan? Känns samtidigt som att det så riskerar att bli glest i sömmarna om man inte syr väldigt tätt och då kanske det inte heller blir bra.
Hur gör ni?
Magda jag har kollat lite på dem och de kostar uppemot 10000kr nya.
ALLA: Jag har ett dilemma (igen) och det är virkning det gäller, trots att det är en stick-tråd detta :D
Jag virkar en kofta.
Får inte ihop det med avmaskningen.
Fråga 1: När man ska avmaska varje varv X antal maskor, innebär det då att man ska avmaska dels när man kommit till "slutet" av varvet och sedan direkt igen när man vänder eller ska man virka fram och tillbaka och sedan maska av igen?
Så här står det i alla fall i beskrivningen:
(Bakstycke)
Totalt 47 maskor per varv från början
När arb mäter X cm avmaskar man för vardera ärmhålet 4,1,1,1 (samma för alla storlekar) fm för varje varv.
Vid X cm avmaskar man för vardera axeln 3,3,2,2 (olika för alla storlekar). Samtidigt med den andra axelavmaskningen uteslutar man de 13 mittersta maskorna (nacken) och virkar var sida för sig. HÄR blir det problem!! Det finns inte tillräckligt många maskor på var sida för att avmaska 3,3,2,2. Det räcker bara till 3,3. OCH det blir jättepluttigt... inte alls som det ser ut på bilden som följer med beskrivningen.
Samma avmaskning gäller för framstycket och ser lika knepigt ut där.
FRÅGA:
Kan man skita i avmaskningen för axeln och virka rakt så det blir mer som en "väst" eller blir det konstigt när man ska montera ärmen då? Ärmen ska avmaskas "för ärmkupan" i omgångar...
Dilemma!
Stenfalk: Oh så snygg sjal! Jag tyckte att blueberry och Aegan var snygga. Fast jag gillar ju de flesta färger. Hade jag valt hade det nog blivit tråkfärgen Suede för jag gillar jordfärger
Vart köper du (och alla ni andra)garn? Beställer du från "over there" eller har du någon bra affär att tipsa om? Jag har hittills beställt från www.grunnebogarn.se och är nöjd med deras service. Men priset är samma som i affären (www.hemflit.se här i Umeå) + porto... Skillnaden är att Grunnebo har allt hemma medan Hemflit har ett sparsamt lager och det tar en vecka att få hem garn och jag är en sån som vill ha sakerna NU NU NU!!
Är Peacock-mönstret svårt? För en "intermediate"-stickare som jag alltså.
Vad gäller min virkfråga ovan kan jag berätta att jag mailade frågan till Grunnebo som jag köpt mönstret av och det visade sig att minskningen för framstyckena var fel och nu har jag fått rätt anvisningar.
Stenfalk: Och då kommer nästa fråga som ett brev på posten... Vad rekommenderar du för första spets-mönster? Helst halsduk eller sjal. Synd att inte var och annan har scanner för då skulle vi kunna bilda värsta mönster-utbytar-ligan här i tråden...
Stenfalk: Jag har stickat med omtag och minskningar/ökningar samt stickat en hel tröja med massa flätor så helt nybörjare är jag inte men visst finns det luckor. Tycker ofta att mönster förutsätter att man sett tekniker förr osv och ibland är de inte helt tydligt skrivna. Den nedre av halsdukarna i den länk du angav blev ju fin, jag är lite "rädd" för jättetunna garner - förmodligen för att jag inte stickat med såna förr. Sedan har jag lite svårt för luddiga garner och garner med noppor är jag HELT allergisk emot, de signalerar 80-tal. Eh.. ja... blev du ngt klokare av mitt svar tro?
Återkom gärna med tips och förslag. Är mottaglig för allt. Har du (eller någon annan) några favoritlänkar på garnbutiker är jag idel öra!
Laven: Sant! Något som tilltalar mig är en bra början. Jag är ju en ivrig virkare, förmodligen för att det går så fort att se resultat av det man gjort. Sticka har jag gjort mycket men sällan känt mig särskilt nöjd. Nu har jag mer tålamod än förr så det går bättre i alla fall
Stenfalk: Tack för tipsen! Jag återkommer när jag tittat genom allt.