Coola stickare, del 2
Jisses.... hoppas du kan ta emot 3MB stort mail ...
Jisses.... hoppas du kan ta emot 3MB stort mail ...
Pust! Jag lämnar tråden för ikväll. Vi hörs imorgon igen, de som tittar in på självaste midsommarafton vill säga. Annars önskar jag alla en trevlig helg!
Ja, jag hann ju bara med ett varv innan jag fastnade så det stämmer bra! Stenfalk - du är toppensnäll. Jag ska sätta mig och virka de där två raderna och se om resten klarnar. Funderar på att översätta mönstret först och skriva ner det mer tydligt. Blir rörigt med dels annat språk och sedan när det känns som att alla termer ligger huller om buller ihoptryckta i en text.
Tusen tack igen! Återkommer om jag fastnar. Kanske till och med du kan tänka dig att virka?
ÄngelBängel: När du nu skriver ordet "rapport" vill jag passa på att fråga: Är det samma som en mönsterruta? Alltså hmm... typ del A1 av ett mönster om det finns A1, A2 och A3 tillexempel... ?!
ÄB: Tack!
Jag håller på med den här www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=2&lang=se
nu. Får se hur det blir i slutänden. Ibland är ju det som är så fint på mönster helt tragiskt fult på en själv.
Har så många saker jag vill göra nu. Pixiemössa i ett grönt, självrandande garn jag köpt, en sjal (hög "prio" men jag har inte ngt garn jag verkligen vill göra den i!). Har iofs ett garn som heter "Göta Petter" i grått som är ett babygarn... kanske kan man göra en sjal i det? Borde bli en skön sjal iaf... Vidare vill jag hitta ett mönster på en grövre och längre kofta med lång ribb. Den ska gå ner på halva låret gärna.. lite så där istället-för-en-jacka-men-varm-ändå-tröja om ni förstår?!
Barock-jackan som ska virkas ligger och väntar fortsatt. Måste samla energi och mod först
...och nu vill jag ju sticka bayerische socks också! Vad använder ni för garn? 3:ans stickor??
Oh! Har frossat på tidningsaffären nere på MVG-gallerian i Umeå. De har ju utländska handarbetstidningar. Jag tycker att de svenska är väldigt torftiga och innehållsfattiga.
Köpte "Simply Knitting" och den var full med roliga idéer och massor av tydliga instruktioner för hur man gör olika saker. En del jag redan kan men även en del nytt. Kul! Rekommenderas!
Sen köpte jag "Knit It!" också men den har jag inte hunnit bläddra i ännu. Återkommer med åsikter.
Har ännu inte lyckats hitta någon riktigt bra bok om stickning och/eller virkning. Satt på bokhandeln idag och bläddrade igenom dem som fanns och det känns som att de blir "engångs" så att säga. En som var lite bättre var en som hette ngt med mössor, vantar och sjalar. Där fanns många olika mönster på vantar som man förmodligen också kan modifiera efter eget tycke och smak. Annars känns de flesta böckerna som krampaktiga försök att sälja böcker helt enkelt. Tunna och med få mönster som tilltalar mig åtminstonde. Men vi har ju vårt internet som tur är
Någon som har tips och idéer? Stenfalk, du har nämnt några vet jag. Upprepa gärna
Stenfalk: sådärja.. då är det väl bara att börja shoppa då
För tillfället är jag osams med min virkade väst. Jag har råkat spegelvända framstycket (som stickas direkt på västen och inte som separat del) och har precis rivit upp två dagars arbete *surar*
Är fortfarande sjalsugen men har varken hittat garn eller mönster jag vill ha. Var in på Hemslöjden idag men fick hicka av deras garnpriser och gick ut igen tomhänt.
Nu har jag grävt fram ett alpacagarn ur gömmorna. Det måste bara bli en sjal!!? Ska man ha dubbelt garn tro? Och vilket mönster ska jag använda? *ivrig* Jodå, västen ska också bli klar. Ska bara avreagera mig genom att riva upp det påbörjade arbetet med alpacagarnet så jag har det redo för stickning sedan. Förslag någon??
Stenfalk: Ett tunnt alpaca. "100% pure Alpaca" (Drops). 10x10cm = 23m x 30p
50gr = ca 180m.