• happymom

Oktober bebisar 2006 (del 2)

Tänkte att vi kanske skulle fortsätta med en tråd för alla oktober bebisar födda 2006. Där vi kan berätta vad som händer med de små liven, som stolta föräldrar gör till alla som vill lyssna och även till dom som inte vill lyssna.

• Svar på tråden Oktober bebisar 2006 (del 2)
  • Neta74

Hej på er.
    Vår Alexander är född den 3 oktober. Han vägde 3814 g och mättes till 5 cm. Nu vägerhan 9450 g och är 74 cm lång. Han amman på morognen och äter sedan två lagade mål mat med fruktdessert och avslutar dagen med gröt på kvällen.
    Han somnar mellan 20-21 och sover sedan till 7-8 utan nattmål.
    Igår stta han själv en längre stund och kunde dessutom böja sig ner till golvet och ta upp leksaker
    Han älskar att åla sig fram på mage även om han nu även reser sig på knän och armbågar och gungar... Han vänder sig både till mage och rygg och rullar även runt flera varv ibland.
    Han är vekligen en glad och framåt kile som verkar älska livet.

• solstrolen

Neta74 - våra söner är födda samma dag :)

3.10.06 föddes våran lilla Nico vägde då 3490g o 49,5 cm lång .
    Idag är han 8110g o 68,5 cm lång.
    Ingen liten bebis längre :)

Dagarna går så snabbt , Nico försöker kräla för fullt men änndå så kommer han inte framåt sakta men säkert så kommer väll det dag med:) Sitter själv ett tag men sedan vinglar han omkull :) Rumpan är lite för rund ännu :)

Har sedan liten bebis sovit hela nätter , senaste tiden utan mål, 19.00 - 08.00

Nico låter en massa spännande /underlig ljud , tycker om att skrika på katterna här hemma:) Ibland låter han som en skata
    he he ..

Hur sover era barn om dagarna?

• ina73

Solstrolen:

Philip här sover 2 timmar på fm.. sen 1 timmars sömn på em

• tekannan

Hur lyckas ni få dem att sova så bra på dagarna? Vilma sover oerhört oregelbundet på dagarna. Vissa dagar kan hon sova två-tre pass på 1-2 h andra dagar kan hon sova upp emot 5 pass på 30 min per pass. Det känns som om jag inte kan påverka det. Det är jättesvårt att planera en dag utifrån hennes sömn för man vet inte hur det blir från dag till dag (mer än att det oftast är de där korta och mååånga sovpassen).

Natten har Vilma dock ända sen hon var en månad gammal sovit bra. Dock har hon de senaste nätterna vaknat några gånger, men jag tror det beror på att hon är sjuk. Men det är lite jobbigt att bli väckt när man är van att få sova....

• ina73

Just nu så får ju barnen massa intryck eftersom de har upptäckt kroppen kan göra en massa som man inte har kunnat göra innan. Därför sover en del oroligare.. Min son somnar aldrig i vagnen.. ska helst somna i sin säng. Lite jobbigt om man vill ta långrpomenader

• solstrolen

Tekannan80-

Nico somnar direkt när man lägger honom i vagnen , så nu när det är dåligare väder så somna han svårare inne i sin säng ;(
    Men han brukar bli trött av att äta o sedan brukar jag "leka" busa med honom före han ska äta/sovdax..

Nico åt nyss o la just honom i hans säng , så hör försig att han "pratar" , men sedan efter ett tag så somnar han..

för nån vecka sedan så hade Nico några sådanna dagar att han inte ville sova länge , sov lite då o då , men sedan när han fick komma ut o sova så sov han bättre igen , o försöker att ha samma rutiner o sov tider varje dag .

sover 15 min på förmiddagen , 2-3 tim vid 12 tiden o sedan sover han typ 15 min vid 17,00 .. sedan lägger han sig vid 19,00

Men alla barn är ju olika så svårt o säga .

• saaandra86

hejsan!

Kikar in lite här:) Har en liten Wilma som är född den 24 oktober 2006. När hon föddes vägde hon 3520g och var 50 cm lång. Var och vägde henne förra veckan och då vägde hon 6870g och var 66 cm lång.

Wilma är en glad liten tjej som "pratar" hela tiden:) Hon kan rulla runt, prutta med läpparna, räcka ut tungan, sitta nästan själv, förflytta sig på magen, gör försök till att krypa (lyfter sig upp på armarna och försöker få upp knäna).

Hon är en jätte snäll tjej som nästan aldrig skriker och sover hela nätterna.
    Älskar att åka i sin nya sittvagn. Nu ser hon ju så mycket nytt som hon aldrig såg när hon låg i liggvagnen:)
    Sedan hon kom till oss så har tiden gått så himla fort, så att man knappt hinner med:)

• tekannan

solstrålen
    Ok, tack. Jag försöke också ha Vilma sovandes ute så mkt som möjligt, men hon vill inte sova längre för det. Oftast somnar hon lätt också. Har ni styrt upp så att det blivit sådana sovpass som ni har eller har det kommit av sig självt? Jag vet inte om jag borde styra upp det eller låta henne styra...

• ina73

Philip har fått styra det mesta när han ska sova

Svar på tråden Oktober bebisar 2006 (del 2)