• Megalomania

Reda ut begreppen?

Hej!

Jag sitter just nu i en situation med vår kommun angående vad som kommer att gälla vid min föräldraledighet för det barn jag förväntas föda inom 2 veckor. De hävdar som så många andra beskrivit i trådar här att det är 15h/vecka på dagis för min bonus som gäller när jag är hemma. Jag har vart i kontakt med skolverket som hävdar den raka motsatsen.

Nu har jag nyss kommit hem från ett möte med handläggare från kommunen och förskolans enhetschef. Till dessa lade jag fram ett visst domslut som jag fått från skolverket i vilket det står tydligt och klart att jag INTE kan räknas in i vad skollagen avser som FÖRÄLDER om jag inte är VÅRDNADSHAVARE(bioförälder oftast) eller ADOPTIVFÖRÄLDER. Trots detta verkar de blunda. Gång på gång hänvisar de till hur avgiften baseras på både min och sambons inkomst, vilket inte det heller stämmer enligt skolverket, som hävdar att jag inte har några som helst skyldigheter att uppge varesig mina inkomstuppgifter eller arbetstider. Rent ut sagt håller jag på att bli riktigt jäkla förbannad för att det inte finns ett ORDENTLIGT DOKUMENT som tydligt och klart förklarar vad det är som gäller så att kommunen och skolverket UPPGER SAMMA SAK så att viu och framförallt barnen slipper vara de som jämt ska hamna i skiten!

Först och främst hävdar jag att det är skolverkets bud som gäller. Inte ens kommunen kan stå över lagen.

MEN vad är det nu för skillnad på om min sambo och hans ex har fortsatt gemensam vårdnad om barnet eller har delad vårdnand? För skulle det gälla delad vårdnad verkar skolverket inte veta hur de ska ställa sig? Varför försöker kommunen pressa min sambo och hans ex att ha delad vårdnad om det bara innebär trassel för oss? (Hon har också ett nytt samboförhållande och vill inte heller hamna i den här situationen). Som det är nu funkar det helt utmärkt, de vill dock försöka se till att i ska söka delad räkning vilket per automatik gör att de som jag förstått måste ha delad vårdnad, men då ska det helt plötslig dras in 2 till personer(jag och biomammans kille) till vilken nytta?

Det hela handlar alltså inte om att bonusen inte får vara hemma, det hela handlar om att jag vill veta till 100% vad det är som gäller och vad som är rätt enligt LAG och att kommunen inte ska tro att de kan göra sina egna regler! Dock verkar det för kommunens handläggare vara så fruktansvärt svårt att ta till sig vad man säger, jag kan nämna att de inte gav de papper jag fått från skolverket ens en snabb titt. Finns det nån annan därute som vet? Jag är frustrerad! Hjälp!

• Svar på tråden Reda ut begreppen?
  • Jasusu

Men delad vårdnad har man inte om samma barn.

Delad vårdnad är att föräldrarna har enskild vårdnad om två olika helsyskon.
  • Anasha

Du har rätt, du är INTE vårdnadshavare och kommunen gör fel här.
    Det finns en dom om detta, vet de som hänvisat till den som fått rätt mot kommunen, de har fått ge sig.
    Ska kolla om jag kan hitta den, men det finns kanske någon till härinne som kan hjälpa till?

• Anasha

Ring till Regeringsrätten och fråga efter en prejudicerande dom som handlar om att tiden på förskolan enbart ska räknas ut från vårdnadshavarnas behov, dit hör inte styvföräldrar.
    Domen ska enligt lite osäkra källor heta RÅ98 ref22.

Stick den under näsan på kommunen.

• Megalomania
    Anasha skrev 2007-04-16 15:38:04 följande:
    Ring till Regeringsrätten och fråga efter en prejudicerande dom som handlar om att tiden på förskolan enbart ska räknas ut från vårdnadshavarnas behov, dit hör inte styvföräldrar.Domen ska enligt lite osäkra källor heta RÅ98 ref22.Stick den under näsan på kommunen.
    Precis den domen var det jag gav dem idag, de gav den inte en blick och sa att de skulle titta på den senare osv..

Hur kan det vara tillåtet att det går till på det här viset? Verkar ju vara såhär i de flesta kommuner! Det är ju helt sjukt att de får sitta och hitta på saker som inte stämmer! Hur jag än försökte prata med dem så hävdar de samma jäkla sak.

Sen undrar jag vad som gäller med det här att de påstår att jag MÅSTE uppge inkomst och arbetstider för uträkning av bonusens förskoleplats och kostnad för denna? Det är ju rent ut sagt löjligt! Den borde baseras på mamma och pappan i fråga då de har gemensam vårdnad och därför är de enda som har underhållsskylldighet?

Jag blir så arg!

Om de nu fortsätter på sin linje och jag får detta skriftligt, vart ska jag vända mig för att ta detta vidare ett steg??
  • Michan

Jag e lite nyfiken...Gäller det överallt i alla kommuner att sambon till Pappan till barnen inte skall/behöver lämna in uppgifter om sin inkomst?
    Jag är bonusmamma till 3 killar å e nyfiken på om ja verkligen måste lämna in mina uppgifter till dem...

Lessen om ja hoppar in i tråden...

• Megalomania
    Michan skrev 2007-04-18 22:49:28 följande:
    Jag e lite nyfiken...Gäller det överallt i alla kommuner att sambon till Pappan till barnen inte skall/behöver lämna in uppgifter om sin inkomst?Jag är bonusmamma till 3 killar å e nyfiken på om ja verkligen måste lämna in mina uppgifter till dem...Lessen om ja hoppar in i tråden...
    bara bra att du puffar upp den, såvitt jag förstått behöver man som bonusförälder aldrig uppge arbetstider eftersom de ändå inte får basera platsen på dina arbetstider, vad gäller inkomst och beräkning av avgift har jag inte fått klara besked än, men jag tycker det är konstigt att om ett barn redan har 2 föräldrar som har halva tiden var och gemensam vårdnad borde det endast gälla dessa 2 personers inkomst? Så är det ju för de vars föräldrar fortfarande är tillsammans? Det vore stor skillnad om man t.ex var gift, annars borde ju rent teoretiskt sett även farmor om hon flyttar in här vara tvungen att uppge sina inkomstuppgifter? Nycket nycket lulliga regler, känns som om nån försöker luras...
  • Megalomania

MYCKET mycket ska det stå däruppe, inget annat

• Michan

Här så e de så att mina arbetstider spelar ingen roll dem utgår från Pappans så att säga,
    Ja håller me dej om Inkomsterna, det är så knäppt...allt..

• Yohanna85

Hej jag är i samma situation" och min kommun gav sig inte. Så jag får bara ha min bonus 15 tim/ veckan.. nu har jag och min sambo kommit på en bättre lösning än vad vi haft innan.

Jag kommer ha min bonus när min sambo jobbar kväll, han börjar 4 så jag har hans son bara till 7 på kvällen ensam med min bonus och vårat gemensamma barn.

Förut har han varit här när min sambo jobbar dag och det kändes tungt om jag bara skulle få ha honom 15 tim/ veckan och ingen avlastning på dagen förhuvudtaget...

Men vi har inte överklagat, men vi hade bevisat på papper från skolverket att jag inte är SKYLDIG för jag inte är vårdnadshavare... men denna kommun är svår! och det funka inte... men tur så hade vi en "resverv" plan för oss om vi inte fick igenom det!

Hoppas att det går bättre för er, gå vidare med detta till domstolen! gör allt ni kan... men kommunerna kan vara väldigt svåra

• Michan

Hitta någe mera angående Inkomsterna?...Om vi bonusmammor måste uppge våra inkomster?

• Megalomania

Jag fick det mailat till mig från skolverket. Ring till deras huvudkontor så fixar de fram det på nolltid. Jag har inte hör ett dugg mer, och jag kommer nog inte göra det heller. Förmodligen kommer de låtsas som ingenting och sen kalla det "undantag". Gör mig förbannad för då kan de göra exakt samma sak nästa gång med nästa bonusfamiljesituation. Vi kommer köra på som vi själva vill, men jag fyller inte i några somhelst papper som de gett mig (som ansökan om delad räkning osv) utan sambon får stå ensam på dessa dokument så att de inte kan ha någon hållhake på oss i fall det blir trassel i framtiden. Jag är föräldraledig redan nu och bonusen går 9-14 varje dag hon är här och inget har vi hört än. Funderar dock på att informera även dagispersonalen om de dokument jag fått från skolverket så att de inte behöver uppge felaktig information. Mötet i sig med kommunens representanter var skrattretande då de inte ville svara på en enda av mina frågor utan slingrade sig ur det hela tiden med at "ja men ni är ju en familj" trots att jag gång på gång uppgav att det inte har ett endaste dugg med saken att göra, det som har med saken att göra är vem som räknas som "förälder" enligt lag och som domen tydligt påvisar innefattar det BIOLOGISKA eller ADOPTIVföräldrar. Bonusen har redan en mamma och en pappa som har gemensam vårdnad, med andra ord finns det ingen anledning att någon mer ska inblandas. Men ibland pratar man för döva öron.

• Megalomania

Till detts skall också tilläggas att bonusen FÖRÄLDRAR kallats till kvartssamtal, och namnen som står på denna lapp är 2, inte 4. De båda BIOLOGISKA föräldrarnas namn. Snacka om dubbelmoral.

• Michan

Ja skulle gärna vilja trycka upp ett dokument om att ja Slipper skriva min inkomst å så. Mina tider är skit samma de bryr dem sej inte om vad jag förståt. Men på lappen där man skriver i sina inkomster så står det ju sambo, moder å så. Ja e ju sambo men ja e ju inte moder till barnen. Varför skall sambon skriva sina inkomster det skall ju vara skit samma, om man har en inneboende då? Då e man ju typ sambo man bor i hopp delar vissa utgifter osv, ska man då endå skriva sina tider,

Detta är så pissigt, Ja har läst på regeringens hemsida, skolverkets hemsida där står det bara Föräldrar vårdnadshavare, å ibland familj som består av Man kvinna barn. Så vi e ju en familj men ska då avgifter halveras då vi inte har dem hela tiden? eftersom vi bara är en "familj" varannan vecka. Visst dem ingår i min familj men ja e ju inte Mamma för dem. Varför ska de blir dyrare bara för att man har en sambo?

• Megalomania

Michan: nä precis samma frågor har jag, men inte nån som kan ge ett vettigt svar, de bara ser obekväma ut och skruvar lite på sig.

• Yohanna85

Där barnet står skriven hos där räknar de inkomsterna, bio och bonus! min bonus står skriven hos sin mamma, och hon har en sambo. Då räknar de med bådas inkomst. Skulle han stå skriven här, så blir det min sambos och min inkomst som räknas.

Ja, det är sjukt att kommunerna verkligen sätter upp sina egna regler. Att de inte går efter vad som står i lagen, skolverket!
    De säger att de tänker på barnen ... hm, det enda de tänker på är pengar, för då behöver inte barnet vara så mkt på dagis och då kan de sätta in mera andra barn på dagis! de tänker inte allst på någon familjesituation. För vissa barn är dagis en trygghet, speciellt om man är ett barn som lever i två hem.

Men jag har pratat med de och de är omöjliga våran kommun. Så vi praktiskt taget gav upp. Men som jag berättat innan så hade vi en annan lösning på det hela! som jag känner mej positiv till..
    men alla har inte den här andra lösningen...

att inte alla i hela sverige kunde ha samma lagar!

• Megalomania
    Yohanna85 skrev 2007-04-24 11:51:56 följande:
    Där barnet står skriven hos där räknar de inkomsterna, bio och bonus! min bonus står skriven hos sin mamma, och hon har en sambo. Då räknar de med bådas inkomst. Skulle han stå skriven här, så blir det min sambos och min inkomst som räknas.Ja, det är sjukt att kommunerna verkligen sätter upp sina egna regler. Att de inte går efter vad som står i lagen, skolverket!De säger att de tänker på barnen ... hm, det enda de tänker på är pengar, för då behöver inte barnet vara så mkt på dagis och då kan de sätta in mera andra barn på dagis! de tänker inte allst på någon familjesituation. För vissa barn är dagis en trygghet, speciellt om man är ett barn som lever i två hem. Men jag har pratat med de och de är omöjliga våran kommun. Så vi praktiskt taget gav upp. Men som jag berättat innan så hade vi en annan lösning på det hela! som jag känner mej positiv till..men alla har inte den här andra lösningen...att inte alla i hela sverige kunde ha samma lagar!
    De är ena riktiga svin ibland. De har dessutom mage att sitta där självbelåtna och säga att "vi vill ju göra vad som är bäst för barnen" jo eller hur... Det viktiga för dem verkar va att ha så många 15h barn som möjligt så att personalen inte blir utsliten och därmed behövs inte fler vuxna per grupp. Gärna 8-11 också så slipper de kosta varesig frukost eller lunch. Hade jag vetat att jag orkat hade bonusen fått vara hemma helt om det vore så, men de försöker bara få en att känna att man är elak och egoistisk. Å så den lilla biten jag skrev om däruppe, som bonus har man tydligen bara skyldigheter, inga rättigheter. För när det nalkas föräldramöten, luciatåg och annan form av aktivitet så är vi minsann inte välkomna. Nänä, vi är bara fortskaffningsmedel till och från dagis samt tillsyn eftersom vi ändå är hemma.
  • Michan

Men oavsett vart man e skriven så har man ju två föräldrar...Barnen e skrivna hos oss, men dem vill fortfarande ha deras mammas Dåvarande sambos inkomst!....
    Gäller det där även om man bor varannan vecka?

• JoWiAn

TS: Stäm kommunen. Du lär få rätt. Kvittar vem av föräldrarna som är vårdnadshavare, du är iaf INTE det o har ingen skyldighet att ta hand om barnet punkt slut

Svar på tråden Reda ut begreppen?