Reda ut begreppen?
Hej!
Jag sitter just nu i en situation med vår kommun angående vad som kommer att gälla vid min föräldraledighet för det barn jag förväntas föda inom 2 veckor. De hävdar som så många andra beskrivit i trådar här att det är 15h/vecka på dagis för min bonus som gäller när jag är hemma. Jag har vart i kontakt med skolverket som hävdar den raka motsatsen.
Nu har jag nyss kommit hem från ett möte med handläggare från kommunen och förskolans enhetschef. Till dessa lade jag fram ett visst domslut som jag fått från skolverket i vilket det står tydligt och klart att jag INTE kan räknas in i vad skollagen avser som FÖRÄLDER om jag inte är VÅRDNADSHAVARE(bioförälder oftast) eller ADOPTIVFÖRÄLDER. Trots detta verkar de blunda. Gång på gång hänvisar de till hur avgiften baseras på både min och sambons inkomst, vilket inte det heller stämmer enligt skolverket, som hävdar att jag inte har några som helst skyldigheter att uppge varesig mina inkomstuppgifter eller arbetstider. Rent ut sagt håller jag på att bli riktigt jäkla förbannad för att det inte finns ett ORDENTLIGT DOKUMENT som tydligt och klart förklarar vad det är som gäller så att kommunen och skolverket UPPGER SAMMA SAK så att viu och framförallt barnen slipper vara de som jämt ska hamna i skiten!
Först och främst hävdar jag att det är skolverkets bud som gäller. Inte ens kommunen kan stå över lagen.
MEN vad är det nu för skillnad på om min sambo och hans ex har fortsatt gemensam vårdnad om barnet eller har delad vårdnand? För skulle det gälla delad vårdnad verkar skolverket inte veta hur de ska ställa sig? Varför försöker kommunen pressa min sambo och hans ex att ha delad vårdnad om det bara innebär trassel för oss? (Hon har också ett nytt samboförhållande och vill inte heller hamna i den här situationen). Som det är nu funkar det helt utmärkt, de vill dock försöka se till att i ska söka delad räkning vilket per automatik gör att de som jag förstått måste ha delad vårdnad, men då ska det helt plötslig dras in 2 till personer(jag och biomammans kille) till vilken nytta?
Det hela handlar alltså inte om att bonusen inte får vara hemma, det hela handlar om att jag vill veta till 100% vad det är som gäller och vad som är rätt enligt LAG och att kommunen inte ska tro att de kan göra sina egna regler! Dock verkar det för kommunens handläggare vara så fruktansvärt svårt att ta till sig vad man säger, jag kan nämna att de inte gav de papper jag fått från skolverket ens en snabb titt. Finns det nån annan därute som vet? Jag är frustrerad! Hjälp!