Hejsan.
Jag har själv under många år lidit av tandvårdsrädsla. Endast gått på akutbesök efter att haft ont flera veckor. Då har man inte haft något val.
Gick på bedömning hos tandläkare för 1½ år sen, bad om att få alla tänder utdragna och ditsatt löständer. Tandläkaren berättade hur allt skulle funka, alla människor kan inte ha löständer...men jag var helt inne på det spåret.
Öppnade inte ens munnen för tandläkaren 
Efter ett par veckor ringde en psykolog upp mig och sa att tandläkaren hade skickat en remiss. Fick gå på bedömning hos psykologen som sa att jag absolut passade i deras KBT-grupp.
Så fick jag en ny psykolog, som förklarade hela upplägget med KBT, pratade och berättade. Efter två-tre träffar var jag redo att gå till tandläkaren. Första gången pratade vi bara. Fick titta på alla instrument, känna lukter, höra borren mm.
Sen fick jag gå ett par gånger hos en tandhygienist. Hon bara pillade och tittade.
Sen följde ett par besök hos tandläkaren, med psykologen. Kändes såååååå pinsamt, men det var ändå bra att han var med. Han var inte där som stöd, utan för att få mig att "exponera mig för rädslan" som han kallade det. Det är det som kbt går ut på.
Numera går jag i behandling (ska faktiskt dit om en timme).
Såklart är jag skitnervös innan, men jag går dit, och har tagit åt mig allt som psykologen sa åt mig.
Han sa att jag aldrig kommer sluta vara rädd att gå till tandläkaren, däremot kommer jag klara av det utan att må dåligt.
Och det gör jag...
Allt detta betalas av landstinget, trots att jag går hos en privattandläkare. Jag betalar 100:-/gång hos tandläkaren, 80:-/gång hos hygienisten.
Allt detta går på högkostnadsskyddet.
Jag är så glad att jag fick den här möjligheten. Inte alla uppfyller kraven för detta.
Men att se att man kan gå till tandläkaren utan att hellre vilja dö, att faktiskt gå dit och INTE hålla andan en timme.
Medicin är inget alternativ för en KBT behandling, det hjälper för stunden, men tar inte bort själva rädslan.
Se om det finns ett liknande alternativ i din kommun.
Lycka till TS.
Det finns hjälp att få.
//L-som har hela tänder numera