• Iia

Studsmatta farligt?

Vi satt och funderade på när man kan köpa en studsmatta (stora sorten) till dottern, hon är 2 år.
    Kompisarna hade vart och köpt en åt sin 2½ åriga dotter idag....MEN sen hörde jag av någon att det har varit ett himmla liv om barn som växer och dessa studsmattor. Är det någon som vet vad det handlar om?

• Svar på tråden Studsmatta farligt?
  • Peztis

Jag vet inte men vi har sagt att en sådan där studsmatta ska vi aldrig skaffa. Det är verkligen som gjort för att skada sig allvarligt.

• Iia

...tror att det är jag som är mest sugen just nu

• Snooze

Vi har en stor studsmatta till våra barn som är 8,6 och 3 och dom har jättekul på den plus att det är otroligt bra motion och motorisk träning framförallt för vår minsta. MEN!!!! Skyddsnät är ett MÅSTE samt att det finns begränsningar för hur många som får studsa samtidigt. Ångrar inte att vi köpt den... Samtidigt får man ju ha i åtanke att skaderisken finns. Men när jag pratade med en vän som jobbar på akuten så sa hon att övervägande (inte alla) av skadorna uppstår när man studsar av den ner på marken och det förhindras ju genom nätet.

• Iia

Skyddsnät är en självklarhet!!!!!! Men detta gällde något om ryggen och små barns som växer ....som sagt, vill gärna veta vad det handlar om.
    Dottern (och jag) provade kompisarnas studsmatta idag och vi gillade den skarpt!

• Lillklillen

Vi har haft studsmatta i 2år och inget har hänt, men man måste ju sätta gränser. Våra barn får bara hoppa om vi är hemma inte annars och det har funkat. Och en 2åring släpper man inte själv på en studsmatta.

• Therese6699

Jag vet att det var en del artiklar förra sommaren eller sommaren innan det att barn som hoppar väldigt mycket på studsmattorna kan få problem med ryggen.
    Kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste det. Men jag tror då i alla fall att det stod lokalt i Sudnsvalls tidning i alla fall. Sedan var det en del reportage på nyheterna också om detta.

Vi har haft studsmatta för våra barn och bättre motion tror jag aldrig dom har fått innan. Inte har dom gjort illa sig heller. Men så har vi vissa regler dom måste följa när dom är på mattan.
    Tess

• smultronagnes

Världens roligaste grej, men använd nät och hoppa EN i taget och ej för små barn... När flera hoppar samtidigt kan det bli en "dubbelstuds" som man ej är beredd på och då kan ryggen få sig en knäck, vet flera barn som klagat över ont i ryggen efter hoppning. När trampetterna kom (de man har i gympan) inträffade så många olyckor att man införde trampettlicens för ledarna, men det verkar ha glömts bort, nu hoppas det hur som helst. Dessutom skulle ledaren fånga upp varje barn med ett tag runt mage/rygg vid landningen och inga volter förrän du kunde landa på fötterna uppe på ett mattberg...

Tycker verkligen att studsmattorna är superkul men jag önskar att folk såg till att barnen följde de regler som (borde) gälla...

• guldklimp

Iia: Är det mer farligt för en tvåring än för en 5åring att hoppa studsmatta? Bägge växer ju... Nej, jag tror man ska akta sig för att förhindra barnen att röra på sig bara för att rädslan att de skadar sig. Som någon annan här skrev. Det är bra för motoriken och så ger det motion. Det är någonting som dagens ungdomar behöver i stora lass idag! :)

Är själv instruktör på trampolin. De skador som oftast händer är under montering (klämmrisk), under avhoppandet, att man hoppar av och tror att det ska vara mjukare på marken än vad det är. Blir lätt så då man hoppat ett tag, speciellt för barn. De tror att de kan hoppa av studsmattan, istället för att kliva ner. Det är inte heller helt ovanligt att benpipor har vridits av. Barnen skall undvika att hoppa s.k. skatearhopp elle sidlängesvolter. Allt med vridning i hoppet.
    De regler man ska vara noga med är att
    *endast hoppa en åt gången
    *gå försiktigt ner från studsmattan
    *ha någon vuxen i närheten
    *inga vridningshopp
    *gör inga svåra trix ex. volter förens du har full kontroll på kroppen och vet hur studsmattan fungerar i olika lägen. ha gärna någon fuxen med dig då du är osäker, alternativt UNDVIK hoppet.

En rolig övning som tips:
    Man hoppar flera stycken. Ett hopp var. Sedan lägger man ihop hoppen. man hoppar de hopp den föregående hoppade, och så bygger man på ett hopp själv. Det blir med andra ord en längre och längre serie med hopp. Sedan kan man ha utslagning om man vill, de som glömmer bort serien, eller de som inte klarar av att köra hoppen i serien direkt efter varandra utan mellanstudsar, åker ut!  :)

• guldklimp

vill samtidigt bara säga att svenska gymnastikförbundet bara går och väntar på att det skall hända en olycka med studmattorna. Det finns många risker, så var noga att det inte spårar ut för era barn.

• Iia

guldklimp

Med växande barn menade jag 2-tonåringar.

När man har småbarn så behöver man förhoppningsvis inte oroa sig över volter och trixande.
    Både jag och sambon har tränat gymnasik (sambon tävlat trampolin) så vi känner att vi har ganska bra koll på vad som bör och inte bör göras m.m

Svar på tråden Studsmatta farligt?