• azofia

Tung mc?

En MC räknas som tung om den har en effekt på mer än 11 kW eller en slagvolym som överstiger 125 cc. Detta innebär att du måste ha ett "vanligt" A-körkort för att få köra den.

Ovan är saxat från korkort.com... har inte min teoribok med mig här på jobbet men jag har för mig att ovanstående stämmer. Det är väl prat om att ändra det nu iofs...

Nybörjarhoj... det beror ju på vad du vill ha? Är det sport, motard, touring eller custom?

Jag själv är rätt inne på Suzuki gsr eller en Yamaha Bulldog...

• azofia

Kolla på www.vv.se så hittar du info om vad som krävs för övningskörning.

• azofia

Ja enligt texten jag hittade så är det 125 cc... men jag undrar om det stämmer faktiskt... måste googla lite.. eller fråga min mc-guru till sambo.. återkommer.

• azofia

Jo det verkar som om 125 stämmer. Men om du tar körkort nu så blir det mellanklassen tydligen...

Från en trafikskola:

"Mellan mc, max 25 kw motorstyrka, 18 år. Efter 2 års innehav behörighet att köra 35 kw. Tung mc, över 35 kw, 21 år."

• azofia

Lolilla: klart man kollar på det som är snyggt! Ha ha.. man vill ju inte ha en ful hoj heller!
    Jag vill ha en lila....

• azofia

KJN: ja det är ju så att man kan gå direkt på A-kort.
    Men de som inte behärskar hojandet blir ju inte heller godkända på uppkörningen. Det är ju därför man övningskör så att säga....

Den största riskgruppen som jag ser det är alla de 40-talister som fick a-kortet gratis med b-kortet som nu glatt kan gå o köpa sig en fläsk-hoj utan några som helst lektioner eller prov.

• azofia

Suzuki Bandit rekomenderade min sambo mig.....
    Honda Hornet pratade han om också.
    Yamaha Fazer var tydligen också bra.

Svar på tråden Tung mc?