• Lolilla

Tung mc?

Kort och gott: vad räknas som tung mc. Vilka regler gäller för att få övningsköra privat? Vad är en bra nybörjarhoj? Hjälp en liten lost kicka nu...

• Svar på tråden Tung mc?
  • Jacqueline

över 700 tror jag räknas som tung mc..kolla in på din närmsta körskola så får du alla uppgifter och fakta..kolla om dom har någon hemsida då brukar svaren finnas där =)

• azofia

En MC räknas som tung om den har en effekt på mer än 11 kW eller en slagvolym som överstiger 125 cc. Detta innebär att du måste ha ett "vanligt" A-körkort för att få köra den.

Ovan är saxat från korkort.com... har inte min teoribok med mig här på jobbet men jag har för mig att ovanstående stämmer. Det är väl prat om att ändra det nu iofs...

Nybörjarhoj... det beror ju på vad du vill ha? Är det sport, motard, touring eller custom?

Jag själv är rätt inne på Suzuki gsr eller en Yamaha Bulldog...

• azofia

Kolla på www.vv.se så hittar du info om vad som krävs för övningskörning.

• Lolilla

Jag vill alltså ta körkort A (obegränsad effekt)

=motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.
    Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och
    har haft behörigheten under minst två år eller
    har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Men vad jag inte fattar av ovanstående text är vad för cc räknas som tung? Eller är det 125cc om då om förhållande effekt tjänstevikt stämmer? Är helt lost på sånt här, gillar bara att köra

Det är väl mest touring och custom jag kollat på.

• azofia

Ja enligt texten jag hittade så är det 125 cc... men jag undrar om det stämmer faktiskt... måste googla lite.. eller fråga min mc-guru till sambo.. återkommer.

• azofia

Jo det verkar som om 125 stämmer. Men om du tar körkort nu så blir det mellanklassen tydligen...

Från en trafikskola:

"Mellan mc, max 25 kw motorstyrka, 18 år. Efter 2 års innehav behörighet att köra 35 kw. Tung mc, över 35 kw, 21 år."

• Lolilla

azofia
    Tack för hjälpen!
    Fråga gurun, så jag vet vad jag ska leta efter
    Just nu gör jag som tjejer gör mest (fördom?) kollar på det som är snyggt

Jag vill ha en rosa mc...

• Lolilla

Ok, jag har fattat det som att om man är över 21 (är tyvärr det...)kan man köra upp för tung direkt? Kanske var önsketänkande?

• K J N

Det är väl på G att ändras till 24 år nu..?

Tyvärr så finns det inget krav på tidigare erfarenhet av motorcykel innan man kan gå direkt in på A-kort.

• Virriga Vera

Om du skall köra privat och vill köra Custom kan jag rekomendera Yamaha Virago 750 eller 1100. Det är exakt samma cykel men motorn är uppborrad på den senare. En otroligt lättkörd och rolig cykel att köra.

Svar på tråden Tung mc?