• Änglamamma05

Hjälp! Hur snabbt andas bebisar egentligen?

Jag har en dotter på snart en månad och jag oroar mig hela tiden för att hon inte ska må bra. Detta kan bero på att jag förlorade ett barn för två år sedan (en pojke som dog i min mage). Nu undrar jag massor t ex bebisens andning. Min lilla tjej andas jättefort och nästan flåsigt ibland. När hon ammar händer det att hon får maten så fort att hon sätter i halsen. Är det normalt? De senaste nätterna har hon börjat låta som om hon skriker i sömnen. Hon piper och knorrar och andas oregelbundet. Hon spänner sig och tar i och ibland kommer en fis eller lite bajs i blöjan. Kanske har hon magknio? Hon skriker nästan aldrig, utom när hon blir irriterad och arg.
    Kan någon säga några lugnande ord vore jag tacksam!

• Svar på tråden Hjälp! Hur snabbt andas bebisar egentligen?
  • Tatta

Jag frågade min BVC-tant likadant. Min kille andas jättehäftigt emellanåt och ibland låter det nästan som han hyperventilerar. Ibland andas han bara jättesnabbt och ibland jättetyst. Det är normalt tydligen. (Ledsen för det som hände din pojke, förresten!).

Att hon sätter i halsen när hon ammar, händer också vår kille, men inte lika ofta. Nu är han 2 månader och kan liksom "ta emot" mer mjölk när det rinner till. Tips är att ta en liten paus, kan tom rapa, efter några drag. Då lugnar de ner sig lite, och så på det igen.

Ang. nätterna så visst knorrar min kille också, inte så mycket som din tjej kanske, men det låter inte mysko. Han vrider sig lite och trycker på¨också när det är fisar/bajs på gång. Jag ger honom Minifom, men kolla gärna med BVC vad de säger. Alla är vi ju olika!

Lycka till med allt - det mesta an oroar sig över är faktiskt normalt!

• Knota

Jag har en son på 1 mån, och han beter sig exakt som du beskriver. Enligt någon skrift jag läst andas en nyfödd mkt oregelbundet men i snitt 50 andetag/min. Enl min BVC-ssk har bebisarna i denna ålder massa ljud för sig, sätter i halsen, hostar, knorrar osv, helt normalt säger hon. Det är bara om de sätter i halsen och inte hostar utan aspirerar (vilket man isf hör för det rosslar i bröstet) som man ska kolla upp det.
    Ang. att de skriker/gnyr fiser osv i sömnen tolkar jag som att det kör i magen på honom. Klart man blir orolig, lyssnar på minsta ljud, sen när de är tysta blir man orolig för det istället - andas han? osv. Det är vår uppgift att vara oroliga, det hör till mammarollen... I mina öron låter det helt normalt!

• skoggie

ledsen för det som hände din pojke. Jag förstår så väl att man oroar sig och all din oro visar bara på att du knytit an precis som du ska till ditt barn.

Fråga alltid BVC också även om du får råd här. Ingen här kan undersöka ditt barn och därför ska du alltid ta upp sakerna du oroar dig för med BVC. Däremot kan det kännas skönt att få skriva av sig och höra om andra upplevt samma sak. Så till saken:

min son andades väldigt hastigt den första tiden, när han var vaken. Han gympade som sjutton när han var vaken och då lät det som om han hyperventilerade. När jag säger gympade menar jag att han fäktade med armar och ben när han låg på rygg. Att bebisar andas oregelbundet är normalt. De har oftast även små andningsuppehåll. De skall inte vara för länge och de ska INTE bli påverkade av dem (slöa, blåa t.ex.). Vad gäller den oregelbundna andningen är det alltid bäst att ringa barnakuten för att rådgöra. De vet vilka frågor de ska ställa och kommer att kunna lugna dig bäst. Det är otäckt att se! jag vet, min son var väldigt oregelbunden i andningen eftersom han är lite för tidigt född.

Du säger att hon sätter i halsen när hon äter. Det kan knappast vara väldigt ovanligt, men säkert jobbigt för henne. Kan vara att din mjölk rinner till snabbt och att du har mycket mjölk. Pröva att ligga ner och amma (på sidan- stöd upp henne ordentligt på sídan i sängen), då rinner mjölken lite långsammare. Kanske blir det bättre för henne då.

Lycka till!

• skoggie

oh, förresten.. angående de ljud hon håller på med och dina tankar kring magen: helt klart magen! Helt normalt, skulle inte oroa mig ett dyft! Helt säkert! Be BVC visa hur man gör magknipsmassage och ge minifom. Håller i sig omkring tre månader.

• Emsish

Min dotter är också 1 månad och håller på exakt likadant. Men hon kräks också på nätterna och det låter som allt inte alltid kommer ut utan det blir något konstigt rosslande ljud (men det kommer från mun/näsa-området och inte bröstet - har jag för mig i alla fall). Ibland är det så man inte vågar sova. Ska nog ta upp det med BVC nästa gång.

Knota: Vad kan det vara för "fel" ifall de rosslar från bröstet?

• Knota

Nej, alltså det var BVC som sa att då skulle man kolla lite särskilt, så de inte sätter i lungorna och får sämre med luft. jag tror inte det heller är ngn fara, man kanske ska hjälpa dem att hosta eller så, lägga dem på mage över benet eller så. kolla med din BVC för säkerhets skull.
    Det där rosslande ljudet från mun/näsa låter ju lite som att hon typ harklar sig, och det gör de ofta har jag förstått. halsen och svalget är ju också "omoget" ibörjan och de vet väl inte riktigt hur de ska bete sig för att harkla bort saker som retar i halsen...

Svar på tråden Hjälp! Hur snabbt andas bebisar egentligen?