Hej, vilken fin tråd.
För en vecka sen fick vi missfall, första graviditeten. Skulle precis gå in i v 13, kändes som att snubbla på målsnöret. För oss har kub-testet hägrat som ett sista kvitto på att allt var bra. Men det fick vi aldrig göra.
Graviditeten har varit som en berg-och-dalbana. Plussade och insåg att vi gick in i v 7. En dag senare kom en störtblödning och vi tänkte: ?jaha, det var det, kul att vi kan bli gravida?. Jag ringde barnmorska och fick upp hoppet om att det inte behövde vara något. Därefter började jag må riktigt illa, var hemma från jobbet i nästan en vecka. Väl tillbaka fick jag en till störtblödning. Med klumpar. Ringde runt för att få ett vul och mådde dåligt. Hade fått en tid för ul 3 veckor senare pga den första blödningen. Men 3 veckor är så lång tid att vänta när man är orolig. Speciellt när vissa barnmorskor tror det är ett missfall och andra tror det är ingen fara. Nåväl, fick tid i grannkommunen och väl där fick vi se ett tickande hjärta. Så glada vi blev. Rätt storlek och allt! Yay!
2 veckor senare kom en störtblödning, nu kände jag mig lugn. Äh, det här är ingen fara. Blodflytningar över helgen och ännu en störtblödning tre dagar sen. Luften gick ur mig. Ska de komma så här ofta?! Blodblandade flytningar fram till vi fick göra ul. Yay! Tickande hjärta och den lille krabaten hade växt. Vi skulle få hoppa fram nästan en hel vecka. Slippa v 12. Puh. Jaha, två dagar senare. När jag precis accepterat att jag är en sån som blöder, fick jag en störtblödning. Men plus spänningar i magen denna gången, som jag aldrig haft. Som tilltog. Och till slut åkte vi in till akuten, där moderkaka med foster i åkte ut. Blod överallt kändes det som. Och värkar som gick ut i höfter och kändes i korsryggen. Undersköterskorna stod på sig att vi skulle få göra vul, för att verkligen få konstaterat missfall. Och typ allt hade åkt ut, lite slemhinnor kvar.
Jag har inte mått bra i veckan. Frossa , feber som gått över och en krampande livmoder.
Ibland kan jag se det klart: vissa får leva i 100 år, andra 12 veckor. Vi får vara tacksamma för den tiden vi fick. Men idag gör det bara ont och känns orättvist. Tror dock det är bra att gråta och känna alla känslor nu.
Var så skönt att läsa i denna tråden idag. Jag tror att missfall vid första graviditeten är vanligt, men är superjobbigt. När jag avbokat tider och var inne på akuten har jag alltid fått frågan: ?var det första barnet?? -?ja?. Sen tyst. Eller ?det betyder ju inte att ni inte kommer kunna få barn framöver?. Som att ifall vi haft ett barn, så hade vi iaf haft det.
Nej idag är jag ledsen, så får jag komma igen imorgon.
Jag tror vid en förhoppningsvis ny graviditet tror jag att jag inte kommer vara så nojig, iom att vi har haft denna berg och dalbana, med blödningar mm. Men heller inte våga hoppas förrän efter v 13.