• Popflickan

Ta med egen mat på flygplanet?

Får man ta med sig tex frukt och smörgåsar ombord på flygplan?
    Jag vet allt om att man inte får ha vätskor med sig i handbagaget, men frukt är väl okej? Eller?

Vi åker till Kreta på söndag och behöver ha med lite mutor till sonen...

• Svar på tråden Ta med egen mat på flygplanet?
  • Silverkatten06

Ring flygbolaget och fråga. De verkar ju vara så himla kinkiga nuförtiden och det känns ju bättre om man vet att man får ta med sig alternativt att det finns att köpa ombord.

• mammas gumsegos

Vissa ställen får man det. Till turkiet för 4 år sedan fick man inte det. Då fanns det att köpa ombord i stället. Banan, äpple o päron. Ring o fråga

• LyNxQ

Hur gamla är barnen? Ska ni åka med charter?
    Vi åkte med My Travel (tror jag.. Ving var det iallafall)
    Man kunde inte beställa mat för barn som är under 2 år. Så vi tog med en matburk och en tom mugg till henne
    (matburken lägger man i en genomskinlig 1liters plastpåse)
    Muggen måste vara tom och den är större än 1dl
    (i plastpåsen lade jag även våtservetter och nässpray eftersom jag inte visste om det var okej eller inte,, Men det gick finfint! men man måste lägga grejerna så det åker genom röntgen)

När vi kom på planet stod det en liten papperspåse med vatten (i en bägare som knappast ett barn kan dricka ur, men vår mugg kom till användning!), en 'efterrättsmatburk', en banan och ett litet paket russin
    På hemvägen var det likadant, men då var det matburk, vatten, yoghurt och en liten ask smarties.

Det brukar stå att man ej får ta med egen mat, dock är frukt och godis okej tror jag.. Jag antar att de gör lite undantag för barn (men det är nog bäst att ringa och höra)
    Det var dock inga problem för oss att ta med matburken ombord.

• Popflickan

Sonen är nästan två år, så han får ingen mat ombord.
    Vi åker charter med Fritidsresor.

Men flygbolaget har väl inget att säga till om när det gäller vad man får ta med sig? Det är väl personalen i tullen som avgör vad som får tas med och inte? Gäller inte samma regler för alla bolag?

Barnmat får man ta med sig utan begränsning vad jag har förstått. Alltså får man ta med sig mer än de 1dl per person som är tillåtet normalt. Men frukt och smörgåsar räknas ju inte som vätska. Hmmm... har försökt få tag på en person på Luftfartsverket som skulle veta utan resultat idag.

• enlitenbitkaka

Måste fråga: SEn när får man inte ha med mat och vätska? Jag flög med MyTravel till GC för två år sedan och hade med en sallad från ICA och en Apelsin-Mer....var ingen som sa något om det.

.?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • Silverkatten06

Det är nytt sen max ett år tillbaka.. Du får ta max en dl vätska. Alltså kan man inte längre ha necsesär med schampo och tvål och grejer i handbagaget.

• En glad tjej

Man får inte ta med sig nåt eget alls numera tror jag, mycket på grund av allergi osv. Vi ska resa till Bulgarien i sommar och där står klart och tydligt att man endat får äta och dricka mat köpt ombord!

• Silverkatten06

Men säljer de barnmat och välling ombord? Små barn måste ju vara undantagna?

• LyNxQ

i höstas ändrades reglerna (terroristerna hade visst planerat att göra några slags vätskebomber)

Det är bara flytande grejer man inte får ta med sej genom tullen
    Men flygbolagen brukar inte vilja att man tar med sej egen mat, de tjänar ju mer pengar om ni köper deras mat!

Du kan gå in på flygplatsens hemsida för att få veta mer om reglerna. Man får ha med sej vätska men det ska rymmas i en 1l påse och varje behållare får inte rymma mer än 1dl (om den inte är heltom, då går det bra)
    Jag lade ner alla grejer jag var osäker på i en plastpåse, det var inga problem (det var ju mindre jobb än om jag var tvungen att hålla på och rota fram allt vid kontrollen)

• En glad tjej

Vällingpulver får man ta med sig men jag är tveksam till burkmat, vet ej hur de ställer sig till det faktiskt! De kanske blir kinkiga och ber dig provsmaka men det är bara att göra det i så fall!

Svar på tråden Ta med egen mat på flygplanet?