• Popflickan

Ta med egen mat på flygplanet?

Får man ta med sig tex frukt och smörgåsar ombord på flygplan?
    Jag vet allt om att man inte får ha vätskor med sig i handbagaget, men frukt är väl okej? Eller?

Vi åker till Kreta på söndag och behöver ha med lite mutor till sonen...

• Svar på tråden Ta med egen mat på flygplanet?
  • LyNxQ

Vi flög till GranCanaria från Landvetter 1 dec förra året. Det var inga problem att ta med burkmat, våtservetter och nässprej genom tullen. Jag hade lagt det i en 1 liter plastpåse och lade den på bandet så att den röntgades.. No problemo!

Men kolla flygplatsens hemsida för mer information! Där står allt!

• Silverkatten06

Vi ska ut och flyga i juni med vår son som då kommer att vara 10 mån. Vi funderar på att ta med vällingpulver och en tom termos. Sedan kan man ju fylla termosen med tevatten på ett av fiken efter säkerhetskontrollen. Tror ni man får göra så eller riskerar vi att bli utslängda från planet?

• En glad tjej

Man kan få varmt vatten på planet, vi hade visserligen varmt vatten med oss själv när vi flög men personalen hjälper en gärna med det annars!

• LyNxQ

..Men termosen måste vara tom! Ni får inte ha ex 1dl kallt vatten i den när ni går igenom tullen..
    Men annars måste det ju vara okej!

• alfan

frukt o smörgås kan man köpa när man gått igenom kontrollen o det är ok att ta med på planet. Gäller även vattenflaskor o sånt som man köpt på flygplatsen. Barnmatsburkar, mjölkersättning var inga problem att ta in genom kontrollen, bara man visar upp det man har. Jag hade både med tetrapack med mjölkersättning o mjölk i flaskor o det var inga problem i januari.

• LyNxQ

Vart ska ni åka?

Man får inte ha med sej vatten genom tullen! (men ni kan ju köpa på nåt café på flygplatsen förstås)

• En glad tjej

alfan, det är inte ok att ta med egen mat på planet, jag ska till bulgarien i sommar och där får man inte ta med sig egen mat alls på grund av allergi. kanske vissa flygplan tillåter detta men inte det bolag jag sa flyga med!

• Silverkatten06

Men tetrapacken är ju 2 dl och man får ju bara ta 1 dl?

• LyNxQ

När vi flög var det tillåtet med typ frukt och godis och sådant (och barnmat)
    Men jag har varit med om att de sagt att man inte får öppna jordnötspåsar och sånt för att det varit allergiker med på planet

• LyNxQ

silverkatten: barnmat är ett undantag från regeln

• Silverkatten06

Föresten - brukar de ha micro på planet? Kan de hjälpa en med att värma mat och ev. tetrapack välling?

• En glad tjej

Detta står på Apollos hemsida:

Mat ombord på flyget
    För att du bara ska betala för det du verkligen vill ha på din semester kan du nu välja om du vill ha måltid eller inte under våra charterflygningar.

Vill du äta på flyget beställer du din måltid i samband med bokningen mot ett tillägg. Barn (2-11 år) betalar endast halva tillägget. Med hänsyn till allergiska passagerare, och de allvarliga konsekvenser som kan uppstå, samt av hygienkrav, är det endast tillåtet att förtära mat och dryck som serveras av kabinpersonalen.

Specialmat måste bokas senast 5 arbetsdagar innan avresa. Det vi kan erbjuda är vegetarisk kost, laktos och glutenfri kost samt specialkost för diabetiker.

• LyNxQ

Vi åkte med Ving och då stod det bara att man inte fick ha med sej mat och dryck.. inget mer..
    Men det står ju inget om små barn?? Vi ringde ändå dagen före och frågade om vi fick ta med barnmat (ja) men de nämnde inget om att hon skulle få en liten påse på sätet

• AnnamedAochJ

silverkatten, micro finns inte men de hjälper till att värma i vattenbad (i tekannan)

Alex, Alex världens bästa Alex
  • miss chilli

Vi hade med burkmat,välling,frukt och juice när vi flög till chile för ett par månader sen. Vattenflaskor fick vi däremot inte ta med ombord.

• Wilma06

Väntar spänt på ditt svar från Tuifly Popflickan då vi oxå åker med dem till Cypern om två veckor.Har oxå funderat på vad man får ha med till Lillen och hur man kan få hjälp med att värma välling tex..
    Trevlig resa föressten!

• Popflickan

Har redan fått svar! De säger att vi får ta med så mycket mat som han äter under flygningen, inte mer. Detta tycks alltså betyda att jag får ta med smörgåsar och frukt osv och alltså inte bara barnmatsburkar. Men det är ju svårt att veta exakt hur mycket han kommer äta??? an får väl slänga det som blir kvar. Eller så menar de att man inte får ta med stora mängder och föra in i Kreta så att säga.

Så jag tänker ta med en barnmatsburk, någon smörgås, fruktpuré på burk, juice och vindruvor för det är sonen tokig i!

Svar på tråden Ta med egen mat på flygplanet?