Inlägg från: lindac77 |Visa alla inlägg
  • lindac77

Kattsand

skorpionen80 skrev 2007-04-19 17:40:49 följande:
    EverClan är bäst! Jag tycker att den med kol i dammar lite när du häller det i lådan, men annars är den perfekt! Luktar inte, klumpar bra osv.Men visst, du får ju rensa lådan, annars luktar det oavsett vilken sand du har. Vi rensar 3-4 gånger/vardag och har tre katter.
     Ja, den sorten har vi här hemma också. Har testat en massa olika sorters kattsand, men är mest nöjd med denna!

Vi har även en Pee-wee-låda. Den funkar kanonbra när katterna kissar (luktar ingenting alls, lätt att rengöra, billigt med pellets), men när det bajsar i den lådan så stinker det verkligen. Vår ena katt vill helst inte gräva i pelletsen. Nu kör vi med två kattlådor här. Pee-ween med pellets och den vanliga med Everclean-sand.
  • lindac77
    svea05 skrev 2007-04-20 02:38:26 följande:
    Tror inte egentligen att det spelar sådan stor roll vad man har för sand, bara man håller rent :DDenna verkar ju rätt smart....www.aquacat.se
    Den verkar fungera ungefär likadant som pee-wee... men jag undrar hur det blir i denna när katterna bajsar på stenarna? borde ju lukta illa om stenarna om man inte tar ur och rengör dem då det kommit bajs på dem?
  • lindac77
    Silverkatten06 skrev 2007-04-20 10:41:56 följande:
    Ming - Då är det ju riktigt irriterande. Om de funkar, men inte i Sverige alltså. Var kan manköpa amerikanska toaletter?
    Men eftersom de även säljs i Sverige så tycker man ju att de borde funka på svenska toalettstolar också?

http://www.coolstuff.se/p468/LitterKwitter.html
  • lindac77
    Zenobia skrev 2007-04-20 16:18:46 följande:
    Miss cat har vi, vi byter nog hela sanden 1 gång i veckan. Vi har nämligen en fis förnäm herre där det inte räcker med att bara ta upp kiss och skit. Utan ja vill ha sanden bytt också.
    När jag testat Miss Cat här hemma har jag också fått byta all sand efter nån vecka. Stinker ju annars och katterna vägrar gå på lådan.

Just därför har jag bytt till en sort som klumpar bra och inte luktar illa så snabbt. Blir ju inte så billigt i längden när man måste byta allt så ofta.
  • lindac77
    Zenobia skrev 2007-04-20 16:30:58 följande:
    lindac77Jag har det problemet att katten blir stor tokig om sanden klumpar sig. Då måste ja rensa direkt när den andre varit på lådan =(Sen tycker ja det är frächare att byta sanden efter en vecka för det finns nog alltid nånting kvar ändå fast man lyfter upp det som är.
    Aj då, ja gillar katten inte klumpande sand så är det ju ingen idé att testa det.

En del sorters klumpande kattsand blir snabbt ofräscha eftersom klumparna faller sönder och man inte får bort allt. Men har man en sort som klumpar bra och har rejält med sand i lådan så att det inte fastnar på botten så behöver man inte byta ut all sand så ofta. Klibbar det fast kiss och bajs på botten så kvittar det nog vilken sort man har för då stinker det ju verkligen!
Svar på tråden Kattsand