Inlägg från: MalinJohansson |Visa alla inlägg
  • MalinJohansson

Underbara tvåspråkiga barn

Vilken kul tråd! Min lilla tjej är bara 2,5 månader så hon blubblar ju bara, men min sambo pratar kantonesiska med henne och jag svenska. Lite frågor till er med erfarenhet:

Har hört att det kan ta längre tid innan barnen börjar prata när de har flera språk att hålla reda på - sant?

Min sambo och jag pratar svenska, på BVC har de sagt att det bästa är att han bara pratar kantonesiska med bäbben, men det är såklart svårt att hålla. Några tips för att fixa det?

Jag kan inte kantonesiska, förstår barnen det eller kommer hon försöka prata kantonesiska med mig?

• MalinJohansson

Caixa: jaha, en månad bara, det är ju ingenting. Bra idé att försöka leta upp någon familj i samma situation!

• MalinJohansson

ily: det tror jag stämmer, ser fram emot det!

• MalinJohansson

Har följt diskussionen om hur ni gör när det är kompisar/andra vuxna med som inte kan det språk som pratas med barnet, men hur gör ni när det är en av föräldrarna som bara kan ett av barnens språk? Som i vår familj, när sambon och vår tjej pratar kantonesiska och jag ej förstår. Skall sambon då ta det hela på svenska också - känns kanske omständigt?

• MalinJohansson

Min tös har ju inte börjat prata än, men jag tror att jag kommer stöta på lite liknande klurigheter. Min sambo pratar kantonesiska, som jag inte kan, och hur skall jag då veta om jag inte förstår lilla skruttan för att hon pratar otydligt eller för att hon pratar kantonesiska?

Mamasnest skrev 2007-06-12 22:18:40 följande:
    Min 1½ åring blandar engelska och svenska helt just nu, viilket jag tycker är helt ok. Saken är bara den att man ibland inte vet vad hon menar eftersom man måste tänka i två språk hela tiden. Idag skrek hon "bö, bö bö" och ingen fattade någonting tills vi insåg att det var "bird". Jag hade ju bara tänkt "fågel" om jag hade sett vad hon tittade på... Fler som upplever det lite klurigt?
  • MalinJohansson
    Cinnalinna skrev 2007-06-27 17:18:15 följande:
    Åh min son gjorde mig precis så glad! Vi är hemma i Sverige och min man är kvar i Spanien för han har inte semester. Jag visar Alex ett kort på honom varje dag och Alex brukar ge kortet en kram.Nu sa jag "puss pappa" och så pussade jag kortet och gav kortet till honom. Då sa han "pusch" och så tryckte han kortet mot läpparna! (han är 14 månader och säger knappt några ord alls så det är en stor grej)
    Va roligt!
  • MalinJohansson
    Svita skrev 2007-07-05 10:50:05 följande:
    När jag och Alex flög till sverige förra sommaren satt jag och pratade med en svensk mamma som va utomlands för första gången. Hon tyckte det va mycket bra att jag pratar svenska med Alex och att vi även har engelskan hemma men va 17 skulle han ha för nytta av turkiskan??Ja du tyckte jag, kanske för att kunna kommunicera med släkten på pappas sida och klara sig i samhället vi bor i. Därmed va den diskussionen avslutat och jag kände bara, suck vad trångsynta människor är, okunniga kanske är ett bättre ord men en sån kommentar visar ju att hon ser ner på turkiska språket. Visst, Turkiskan är inte ett världspråk men för Alex är det livsviktigt att han kan det.
    Ha så dumt - som om svenska skulle vara något att ha utanför Norden!
Svar på tråden Underbara tvåspråkiga barn