• aylen

ni som är så antimuslimer!!

hur kommer det sig att ni har emot omskärelse när det i bibeln uppmuntras att omskäras?? Det är ju knappast något som endast står för islam, men det är endast islam som kännetecknas för det.Ni är snabba med att kritisera islam, men vet inte hur kristendomen verkar fungera!
    Hur kommer det sig att ni kritiserar islam pga av att ni anser att man förtrycker kvinnan (vilket inte stämmer), när det i bibeln står att kvinnan ska behaga mannen och stå under lydnad?
    Hur kommer det sig att kristna äter griskött när det i bibeln står att det ses som ett orent djur och inte ska ätas?
    lite frågor som ni gärna får svara på!!

• Svar på tråden ni som är så antimuslimer!!
  • Cluedo
    aylen skrev 2007-04-21 16:38:22 följande:
    [citat]
    Stella O: Men om man inte håller med om det som står i Biblen så ska man inte heller kritisera islam (menar inte att du gör det) men det finns många som gör det. Vad spelar det för roll om vi lever på 2000-talet? Står det i bibeln eller koranen så ska det ju följas!! Annars är det ju meningslöst att kalla sig kristen.Puffipuff: "men om man inte bryr sig om biblen då?Hur menar du då? Antingen gör man det eller inte, det passar liksom inte att följa biblen halvdant, vilket isåfall nästan alla kristna gör.

Vill inte alls följa denna debatt, men undrar bara en sak.

Du skriver Ayaln att man inte ska följa bilbeln halvdant och i nästa andetag så säger du att nästa allan kristna gör det...
    Vad menar du då? Att alla kristna på ngt vis är otrogna?

Varför får man inte kritisera isalm om man inte är kristen? Alla, oavsett kristendom eller ras, har väl lika stor rätt att kritisera saker??? Man får inte kritisera isalm, men i samma sekund skriver du att nästan alla kristna lever fel...

Jag är inte speciellt superkristen av mig utan lever, utan gudorden, med mottot "behandla din nästa....
    Jag lär mina barn vad som är rätt och riktigt och vill att mina tjejer ska växa upp och bli starka individer och att de ska och kan klara sig själva....

Jag förstår inte att allt ska var så svart och vitt och att man hela tiden ska döma varandra efter religion osv.
    Jag tycker att jag och mina närmsta ska dömas efter hur det är och hur de behandlar andra och inte efter ngn religion.

Tycker att dte är så synd att det är så många krig och bråk som egentligen är så onödiga. Man bråkar eg. om religion och man krigar i Allahs/Guds namn osv...istället för att samsas som vuxna människor och acceptera varandra olikheter.

Jag är inte på jakt efter att kritisera varken det ena eller det andra, men förstår inte varför man hela tiden ska diskutera vad som är rätt och fel och varför någon skulle vara sämre för att de inte gör exakt som bibeln eller Koranen....
  • Kvasthilda59

Och en sak vet jag.
    Jag har läst delar av Koranen då jag har försökt att sätta mig in i den religionen pga av jag har en väninna som har konverterat.

Jämför Bibeln o Koranen så har det helt o hållet med tolkningen att göra.
    Innebörden är nästan detsamma men dom tolkas olika av olika människor.

• Aaqil
    Unbornchild skrev 2007-04-21 16:54:46 följande:
    För den delen så är det inte bara muslimer som omskär, judar också men där får man banne mig inte höra något dåligt..konstigt va??
    Bra påpekat!
  • aylen

Hannah 76: många kristna är verkligen emot omskärelse och menar att det är något fruktansvärt som tillhör islam- jag ville uppmana dessa att skaffa sig en bredare information innan de kritiserar något de inte har kunskap om.
    "varför hela tiden dessa trådar om att ALLA är emot islam?"
    fär att verkligheten ser ut sådan. det är ett faktum att många har fördomar om islam, det är naivt och tro något annat.

Kvasthilda 59: Detta står klart och tydligt i GT. Om jag inte har fel så är GT en del av biblen!!!!!

• Halal

Unbornchild

Självklart inte, för det handlar ju inte om muslimer.

• fenomena83
    Kvasthilda59 skrev 2007-04-21 16:54:17 följande:
    TS....hur kommer det sig att ni har emot omskärelse när det i bibeln uppmuntras att omskäras??Var står detta i Bibeln. Jag kan inte minnas att jag har läst det ordagrant....Kan du tala om var det står är du snäll....????
    Det står i någon av moseböckerna. Kan inte säga exakt var. Men det är ju förbundet som Gud sluter med Abraham. Och han säger till Abraham att ALLA kommande generationer ska låta omskära sina pojkar.

MEN... detta förbundet upphävs iom Jesu liv och död! Han säger själv att förbundet bryts och istället ska man ta emot nattvarden!

Alltså ska inte kristna omskära, så då antar jag att det är helt vettigt att vara emot omskärelse om man är kristen.
    Det är judar som omskär, de som bara följer Gamla Testamentet och inte bryr sig om Jesus nya förbund.
  • Helgona

Paulus' brev till romarna, 2 Kapitlet

Både judar och hedningar stå under Guds
                    rättvisa dom; ty Gud skall vedergälla
                    var och en efter hans gärningar.  Lagen
                    gagnar judarna intet, om de icke hålla
                    den, och ej heller omskärelsen, om den
                       icke är en hjärtats omskärelse.

1.  Därför är du utan ursäkt, du människa, vem du än är, som dömer.
          Ty därmed att du dömer en annan fördömer du dig själv, eftersom
          du, som dömer den andre, själv handlar på samma sätt.

CARPE DIEM
  • Helgona
    fenomena83 skrev 2007-04-21 17:01:48 följande:
    Det står i någon av moseböckerna. Kan inte säga exakt var. Men det är ju förbundet som Gud sluter med Abraham. Och han säger till Abraham att ALLA kommande generationer ska låta omskära sina pojkar.MEN... detta förbundet upphävs iom Jesu liv och död! Han säger själv att förbundet bryts och istället ska man ta emot nattvarden!Alltså ska inte kristna omskära, så då antar jag att det är helt vettigt att vara emot omskärelse om man är kristen.Det är judar som omskär, de som bara följer Gamla Testamentet och inte bryr sig om Jesus nya förbund.
    1 Moseboken 17:10-14
    CARPE DIEM
Svar på tråden ni som är så antimuslimer!!