• elegi

Pollen Allergi

Hello
    Jag upplever oxå att det är värre i år, vet dock inte vilken sort pollen som barnen reagerar på men skulle gissa björk & gräs för det börjar nu och fortsätter hela sommaren så dom medicineras med Zyrlex (morgon) & Aerius (kväll) dottern 6½ år får dessutom Livostin ögondroppar i år eftersom hon trots den andra medicineringen kliade i ögonen. För er som inte sett mig i andra trådar så är dottern & jag laktosintolleranta, pollenallergiker, känsliga mot katt & hund dottern har troligtvis någon annan överkänslighet/allergi mot något födoämne då hon blir prickig/ dålig i magen utan att jag kan hitta vad det beror på. Sonen snart 4 år är mjölkproteinallergiker, sojaproteinallergiker (inkl. alla släktingar klarar E-nr), ägg allergiker, pollenallergiker överkänslig/allergisk mot en del pälsdjur). Prick´tester har gjorts när dom var lite mindre men ingenting har gett utslag utan detta är vad vi och läkaren har kommit fram till genom att prova oss fram. Alexandra ska göra ett nytt pricktest nu i vår för att se om det visar några utslag denna gång eftersom vi upplever att hon reagerar mot nånting och det är inte så troligt att det är soja eller ägg eftersom vi inte använder såna produkter till nån i familjen.

• elegi

Glömde ju skriva den egentliga anledningen till att jag skrev....hm

Barnen och jag har dessutom astma, sonen har även en sk läkemedelsutlöst binjurebarksinsufficiens (läs mer i min blogg med samma namn) men den verkar ha blivit så pass bra att han nu kan medicineras med kortisonpreparat som andra "friska" astma barn, vi började att öka Seretide Mite dosen till 1 puff morgon+kväll förra veckan och skulle då dra er på Ventoline inhalationerna via ailosen till 2 gånger istället för tidigare 5 gånger/ dygn funkade inte riktigt så han fick 3 inhalationer spridda jämnt under dygnet, i helgen var vi i husvagnen utanför Linköping (vi bor utanför Nyköping) där blev han anfådd och väldigt hes vilket sakta blev sämre så nu har jag fått inhalera honom hemma med Atrovent 2 gånger/dag tillsammans med Ventolinet. Min fråga är alltså om någon här varit med om att man blir så mycket sämre för att man förflyttar sig ett landskap söderut??? I vanliga fall så reagerar han med nysningar och kliande ögon men nu har han alltså reagerat astmatiskt trots hög allergi medicinering???

• elegi

Cordalie
    Båda mina barn har visat pollenallergin innan de fyllt 2 år (dottern 1½, sonen 1), så jag hävdar nog att det visst märks så tidigt

• elegi

Igår pratade jag med sonens läkare och han nämnde att det ska ha kommit en ny vaccination här i Sverige som vi skulle hålla lite koll på till Sebastian blir lite äldre eftersom han påverkas så mycket av allergierna

• elegi

Emmixen
    Har det börjat nu är det troligt att det är gräset för det har precis tagit fart iaf här i mellersta Sverige
    Har du använt någon medicin innan eller är de4t första året du reagerar?

Svar på tråden Pollen Allergi