Inlägg från: Stjärnöga |Visa alla inlägg
  • Stjärnöga

Pollen Allergi

Saknad; urs där ser man hur man kan bli bemött Fy F-n som jag får säga det........och som barn är man verkligen utsatt också. Gäller som förälder att man är lyhörd för sina barn och tolkar signalerna de visar. Min son blir tyst, säger inget när han mår dåligt...... så det gäller att ställa "nickfrågor" till honom då..

Att inte bli betrodd är hemskt. är glad för din skull att du fått bättre hjälp nu.

• Stjärnöga

Emmixen; ja bricanyl är bra vid astma, och även pollen... brukar ju blli astma då oxxå.

• Stjärnöga
    Ami755 skrev 2007-04-22 00:23:57 följande:
    Hej! Här är en allergiker till..Lindrigare efter jag fått barn men min rhinocort ger jag ej bort till någon!!Fråga ni som har allergiska barn- när vid vilken ålder fick ni detta konstaterat? Min son är 2 1/2 och tänkte fråga på barnallergin nu den 26e om de kunde göra detta med när ändå ägget(allergisk mot ägg när han äter bara ägg) ska testas..Är det för tidigt? Har inga erfarenheter om detta, fick själv allergi vid 15 års ålder..Hälsningar Ami
    Våran son fick en kraftig reaktion på ägg vid 6 månaders ålder, tog pricktest då efteråt Fundersam
    Vi gick sedan regelbundet på tester och vid 1½ år tog vi test på björkpollen,, då visade testen även där kraftigt utslag.....och vi visste inte att han var allergisk då mot pollen. men när pollensäsongen drog igång.......då visste vi Vi blev heltidssjukskriven med honom 1 månad då.. Kunde inte vara ute eller ha kontakt med någon som hade ollen på sig, de fick byta kläder och duscha först.
    Vår son fyller 6 år i sommar

Så visst tror jag de kollar upp din son nu vid 2½ ålder! Berätta om en "bekant" som fick reda på allergier genom pricktest innan hon/han blivit utsatt....

Lycka till den 26:e, vore intressant att få höra hur det gick hos doktorn.

I min Blogg finns recept på ÄGGfritt
  • Stjärnöga

REGN REGN REGN 

Bra då pollen inte kan flyga runt lika mkt som vanligt.

Hur går det med allergin på er och era barn? 

• Stjärnöga
    Emmixen skrev 2007-04-23 18:21:03 följande:
    Det har gått bra för mig än så länge. Tar som sagt Aerius varje dag och det verkar hjälpa. Vet bara inte när jag ska börja med ögondropparna och nässpray.. Vad tror ni?? Det är björk och gräs jag är allergisk mot och jag bor i Skåne. Vill ju inte börja för sent så att jag mår dåligt, vill ju helst förebygga..
    Svårt att säga när du ska börja... Jag har ju ett annat tänk på detta med förebygga osv.
    Ser dessa mediciner som akutmediciner. Men som sagt, gör det som känns rätt för dig och som du blivit rekomenderad att göra.

Inte känt av pollen ännu och bor i skåne, skönt!
    Vi bor i Karlstad och pojken har haft problem sedan pollen nådde till Värmland.....
  • Stjärnöga
    Aprilväder har vi verkligen haft
    sol, snö, regn, värme och kyla..... ja tom hagel.

Igår drog pollen på ordentligt här, trots att det "härjat" ett tag. Sonens ögon vägrade svälla av och fick opatanol 4 ggr igår, med rådgivninens samtycke. Men klådan gav sig inte och förmodar att det gjorde ont. Vaknade av hans hosta i natt, svullnad i halsen ordentligt.
    Någon mer som svullnar i halsen?
    Låg brevid honom och räknade som en lätt hypnos... åker hiss från 10 våningen ner till 1 och säger att kroppen slappnar av osv. Han blev avslappnad iallfall ,em ändå pratglad
    Somnade sent, så han är hemma från dagis idag och tar igen sig.
    Sover fortfarande, skönt för honom.
  • Stjärnöga

"Vad kan du göra för lindra besvären?
    Ta del av pollenrapporterna och följ väderleken. Pollenprognoserna förvarnar om när säsongen förväntas börja. "Vackert väder" leder gärna till ökade pollenhalter. Pollenspridningen ökar under blåsiga dagar utan nederbörd.

Undvik utomhusaktiviteter när det är extra mycket pollen i luften. Annars kan du få kraftiga besvär i luftvägar och ögon, även om du medicinerar dig.

Stäng fönstren i bilen och sovrummet och låt bli att torka tvätt eller vädra sängkläder utomhus tills pollenhalten gått ner. Skölj ur håret på kvällen.

Börja ta din medicin i tid och ta den sedan regelbundet så får du mindre problem under resten av säsongen. En del avstår från mediciner i tron att kroppen ska "vänja sig" vid angreppen och att de allergiska reaktionerna ska avta. Tyvärr fungerar det inte på det sättet.

Avsvällande näsdroppar och nässprayer (Nezeril t.ex) är inga allergimediciner. Om du använder sådana längre tid än tio dagar, kan du i stället skaffa dig en nästäppa som är svår att komma till rätta med.

När du är allergisk minskar kroppens motståndskraft. Den påverkas också om du har en infektion, är trött, stressad eller deppig. Försök då att ta det lugnt så att dina allergisymtom inte förvärras.

Pollenallergi blir ofta värre om du röker själv, eller om du vistas i rökiga lokaler.

Pälsdjur som varit ute har massor av pollen i pälsen.

Ett klokt drag i allergitider är att ha koksaltlösning hemma. Det sköljer och rensar från pollen och andra irriterande ämnen.

Kontakta sjukvården
    -om du inte har blivit bättre efter behandling med receptfria mediciner, trots att du följt föreskrifterna. Det kan hända att du behöver en effektivare medicin.

-om du får svårt att andas, får pipande andning när du anstränger dig eller om du hostar mycket på nätterna. Då kan du ha astma som kräver annan behandling.

-om bara det ena ögat är irriterat. Då kan det vara en inflammation som behöver behandlas.
    -om du har besvär från näsa eller ögon under hela året. Då kan orsaken vara att du är allergisk mot något annat, till exempel pälsdjur eller kvalster.

Samband mellan pollenallergi och astma
    Det finns ett tydligt samband mellan rinit och astma. Åtta av tio som har astma har också rinit på grund av olika allergier. Och bland de som har rinit orsakad av pollen eller pälsdjur har ungefär var tionde astma eller känsliga luftrör.

Alla som har rinit, eller hösnuva, behöver inte få astma men en nyare undersökning visar att riniten i sig kan orsaka astma. Om du har pollenallergi bör du därför vara uppmärksam på om du till exempel blir andfådd ofta eller får pip i luftrören.

Korsreaktioner kan orsaka födoaämnesöverkänslighet
    Man kan få en allergisk reaktion även av sådan som är närbesläktat med sånt man är allergisk mot, s.k. korsreaktioner. Detta beror på att den allergen i pollenet som man är allergisk emot också kan finnas i olika födoämnen. De vanligaste korsreaktionerna är de mellan björkpollen och nötter samt mellan björkpollen och äpplen. Även naturgummi (latex) och gråbo kan ge korsreaktioner. Latexallergiker kan t.ex få reaktioner av banan, kastanjer, kiwi och nektariner. Gråboallergiker kan känna reaktioner när de äter selleri, paprika, curry och oregano. Gräspollenallergiker brukar däremot inte känna av några korsreaktioner.

De vanligaste tecknen på att man får en sk korsreaktion med ett födoämne är att det börjar klia i munnen, att man blir svullen i halsen och på läpparna. Man kan också få blåsor i munnen, nässelutslag, eksem och rinniga kliande ögon. I vissa fall kan en korsreaktion ge upphov till en anfylaktisk chock, men det är ovanligt."

Utdrag från barnsidan.se

• Stjärnöga

Denna pollensäsong sägs vara mildare än förra året, någon som märkt det?
    Här är det värre än förra året....

Igår när medicinerna inte räckte till gav jag min son öronakupunktur utan nålar, utan kulplåster. Efter jag satt dem behövdes ingen medicin för kvällen, helt otroligt!
    Han sov hela natten, vilket han inte gjort på 2 v. Och nu på morgonen var ögonen ändå vita, men lätt irriterade. Behövde bara ta clarityn.
    Varför tänkte jag inte på det tidigare ?....... men det är väl som skomakarens barn, de har de sämsta skorna.

• Stjärnöga
    Ami755 skrev 2007-05-01 23:40:13 följande:
    Hej Stjärnöga!Min kille hade ingen pollenallergi, vi ficktapollen test efter bara en liten antydning från mig. Kändes så skönt. Ägget visade ingeet heller, men vi får fortfarande ej ge honom rena ägg. Han kan ju äta mat med ägg i utan prolem. Så skönt att det löst sig, men nu har vi ju rensningen kvar av öron näsa hals.. Men det går nog bra. Hälsningar Ami från Malmö
    Va skönt att pojken inte har pollenallergi eller äggallergi!
    Bra att de inte sa att ni kunde börja ge ägg direkt nu, för överkänslig kan ju alla ´vara. Många med matallergier, vad jag har förstått, tål tillredd mat. Såsom ex bullar penslade och stekta. Håller tummarna att allt kommer gå bra.
    Roligt att du hörde av dig!
    Ha en underbar dag i solen. Kram Stjärnöga
  • Stjärnöga
    Cordeliae skrev 2007-05-07 14:42:43 följande:
    Min son är två år i september och allergisk mot mjölkprotein och ägg.Sen det blev fint väder har han varit förkyld hela tiden, med rinnande näsa. Tre gånger på en månad har han haft ögoninflammation har vi trott. Dock har han inte varit så röd i ögonen utan lite kladdigt, rött runt om ögonen och kliar sig i ögonen hela tiden. Nu senast, efter sex dagar med ögoninflammation så åkte vi till primärvårdsjouren och han fick ögondroppar. Jag frågade henne om det kunde vara pollenallergi men då sa hon att det får så små barn inte. Dropparna har inte hjälpt...Kan det vara allergi? Det har alltid varit värst efter helgerna då vi varit ute hela dagarna... (Han har också varit väldigt röd om kinderna men det har kanske med solen att göra)
    Visst kan så vara, att det är allergi. Vår son fick veta det vid 1 års ålder innan säsongen drog igång. Sedan kom det som ett brev på posten.
    Vad har han fått för droppar?
    Om det är bakterier/virus hjälper inga ögondroppar som man anv vid allergi, tyvärr.
  • Stjärnöga
    Einstein skrev 2007-05-06 12:17:57 följande:
    Kan man få orkeslöshet som enda tecken på pollenallergi? Jag vet inte vad som tagit åt mig, jag har den senaste veckan inte alls haft samma ork som jag brukar och när jag tänker efter så började det samtidigt som den värsta pollenattacken kom!
    Ja det tror jag kan vara tecken, tråkigt nog.
  • Stjärnöga
    Einstein skrev 2007-05-07 19:18:11 följande:
    Fast det borde även kunna bero på att lungorna inte hinner rensa bort allt "damm", eller?
    Tror ju inte kanske att du är allergisk, men alla kan ju vara överkänsliga.
    Många reagerar när det blir för mycket pollen/damm
  • Stjärnöga
    TheZarah skrev 2007-05-10 18:06:40 följande:
    Hej allihop vill ge er alla ett tips till er som själva har pollenallergieller eller har barn som har problem.Jag har haft stora problem med pollen i många år, kunde knappt gå ut på hela sommaren!För två år sen började jag att äta nåt som heter heter pollensirap från alpnaering, det är pollenextrakt i som man börjar äta i februari inför pollensäsongen, den ska göra så att man bli immun mot pollen. Jag blev betydligt bättre när jag hade ätit det!Det är för sent att äta det inför den här pollensäsongen, men jag råder er att pröva det nästa år.Tyvär smakar det inget vidare men jag klarade det om jag hade nåt gott att äta efteråt!och hoppet om att det är värt det, att jag kan vara ute på sommaren.Zarah
    Intressant! Ska kolla upp det. TACK!
Svar på tråden Pollen Allergi