• Scrapmom

Sjukt ont vid lungorna!

Kände tidigare ikväll hur jag fick riktigt snuskont i hela bröstkorgen, och bak mot ryggen. Typ vid lungorna, från mellan skulderbladen, ut i sidorna och ner till där revbenen slutar ungefär.
    Det är en konstig smärta, det bränner och sticker om vartannat och lättar emellanåt, som vågor typ.

Vet inte om det har med saken att göra men jag är ganska förkyld, ingen hosta, har varit det sen igår. Huvudvärk de senaste tre dagarna.

Någon som har nån aning om vad detta kan vara??? Skrikandes

• Svar på tråden Sjukt ont vid lungorna!
  • Scrapmom

Jag vet ingenting om gallsten... Spontant skulle jag tro att det ger smärta längre ner i ryggen/magen, men det verkar som om ni har haft ont så högt upp som jag har Fundersam

• Scrapmom

Har läst lite på sjukvårdsrådgivningen om gallsten, och där står ingenting om smärtor så högt upp i ryggen Fundersam

Nu har smärtan dessutom kommit tillbaka, så jag får nog ta och ringa sjukvårdsupplysningen. Jäklar vad jobbigt det är! Skrikandes

• ulle 73

När jag fick ont satt smärtan ovanför bebismagen vid revbenen. Eftersom jag inte visste vad det var åkte jag in till gynakuten. Smärtan var då olidlig, kunde knappt andas. De fick ge mig kramplösande för att det skulle släppa.
    Vid ett ultraljud visade det sig att gallan var krafitigt förstorad. Hade även små stenar.

• Smulisan

Ts-
    Jag har haft precis samma smärta som du beskriver i över ett års tid nu. Förra året gjorde jag kontroller på hjärtat för att undvika att det var hjärtfel. Det var lugnt.
    Men smärtan har fortsatt och jag har oxå fått förklaringen från andra på fl att det kan vara gallsten, men jag precis som du känner att smärtan sitter aningen högt upp för att vara gallan. Iaf så har jag inte kommit iväg till doktorn än, men gör du det så får du gärna tala om vad det var. Jag ska väl eg gå till doktorn så snart jag kan, men hinner du först så
    Hoppas att du mår bättre snart iallafall!

• Solrosen67

Sydskåning har du ringt??

• mytol

det är typsikt för gallsten att det strålar ut mot skulderbladen.

Jag har haft problem med det, första gången när ja inte visste vad det var så höll ja på å bli tokig. Smärtan kom och gick. kunde vara lugnt i några minuter, sen satt de igång igen.... jag låg dubbelvikt, stod, låg, de gjorde så ont så ja visste inte vart ja skulle ta vägen, höll på å klättra på väggarna....

När jag väl efter 10 timmar på akuten så avtog smärtorna och när ja väl fick träffa en läkare var det borta.

Ett år senare kom det tillbaka, likadant då, lång tid på akuten, fick några piller, men jag hade grus i gallan så ja behövde inte opereras utan de kom ut ut kroppen av sig självt...

Men läkarna frågar specifikt om de gör ont vid lungorna vid gallsten så de e konstigt att de inte står när du läste om det....

• mytol

jag hittade de här om gallsten

"Vanliga symptom vid gallstensbesvär är smärtor i övre delen av buken. Då smärtor i övre delen av buken även förekommer vid en mängd andra besvär (reflux, magsår etc) är det dock inget specifikt symptom. Smärtan kan vara både kolikartad eller mera dov och ihållande, vara mellan 1-24 timmar och den debuterar mer än en timme efter måltid. Koliartad smärta brukar manifestera sig vid stenar som har fastnat i gallblåsan. Patienterna brukar mellan de mera kolikartade attackerna också vara ömma över gallblåsan på grund av den överfulla gallblåsan. Patofysiologin bakom denna smärta är att en sten i gallblåsan eller gallgången hindrar gallblåsans tömning i samband med måltid. Gall-blåsan svarar i sin tur med att dra ihop sig för att försöka driva ut stenen/gallan. Det är vid dessa kontraktioner som patienten upplever smärta.
    Om smärtorna är av mer kontinuerlig natur snarare än kolik-artade (akut påkommande och krampaktig), ofta med utstrålning till övre delen av ryggen/skuldertrakt, brukar de associeras med gallsten i ductus koledokus eller ductus hepaticus. Smärtan vid ett akut gallstensanfall kan vara kraftig, patienten får hög puls, blir blek och blodtrycket kan sjunka. Vid undersökning av buken är denna oftast mjuk och oöm och patienter med gallstensanfall är karaktäristiskt feberfria. Differentialdiagnostiken vid mer diffusa buksymtom är svår. Uppblåsthetskänsla, illamående, obehagskänslor efter måltid kan ibland orsakas av gallsten, men ofta föreligger funktionella störningar i magsäcken eller i tjocktarmen."

• Scrapmom
    Solrosen67 skrev 2007-04-22 11:01:18 följande:
    Sydskåning har du ringt??
    Nej, det gick över för en liten stund sen. Får se om det kommer tillbaka.
    mytol skrev 2007-04-22 11:11:47 följande:
    Om smärtorna är av mer kontinuerlig natur snarare än kolik-artade (akut påkommande och krampaktig), ofta med utstrålning till övre delen av ryggen/skuldertrakt, brukar de associeras med gallsten i ductus koledokus eller ductus hepaticus.
    Det är så det känns.
  • Solrosen67

Mytol
    Det kan nog stämma. Man får lite av anfall då och då som går över. Det kan nog vara också att man har mer känningar pga bebisen som trycker upp alla organer i tarmen. Min sambo nämligen klagar på det samma då och då. Och han är inte med barn...heheheh

Svar på tråden Sjukt ont vid lungorna!