• Anonym (Wera)

Dystymi?

Någon här som har diagnosen dystymi? Själv har jag aldrig fått diagnosen fastställd av ngn läkare men jag tror att jag kan vara en av er. Det är mycket som stämmer in.

Man kan säga att jag går omkring med en mild/lätt depression men jag kan vid vissa tillfällen/situationer känna glädje.
    Just nu är jag sjukskriven o mår lite bättre men när jag arbetar så känns livet så meningslöst. Det här är ngt jag känt sedan skolåren, i nästan 30 års tid.

Jag tar gärna del av era erfarenheter, hur ni mår o hur ni får er vardag att fungera.

• Svar på tråden Dystymi?
  • Anonym (Wera)

Puff...

Någon med Dystymi???

• Anette65

Vet inte riktigt vilka symtomen är, men det lilla du skriver stämmer på mig.

Någon med erfarenhet?

• Anonym (Wera)

Det är många som går med Dystymi utan att veta om det. Ofta går man med det i många år o tillslut så tror man att det är "normalt".
    Många med dystymi söker för andra symtom.

Berätta gärna lite om hur du mår o hur din vardag ser ut.

• Anonym (Wera)

Hej

Jag känner till länken du hänvisar till o det är så mycket där som stämmer in på mig. Jag har läst en del på nätet om dystymi men jag har inte hittat så mycket.

Vill du berätta lite om din dystymi?

• Anette65

Om någon vet mer så snälla skriv och berätta.

• Anonym (Wera)

Anette65

Ja, vi vill veta lite mer, eller hur?

Vad är det som gör att du tror att du har dystymi? Vi kanske kan hitta några gemensamma nämnare.

Jag har känt mig nedstämd sedan skolåren (är snart 40) och har svårt att känna mig glad, kan inte skratta o är alltid så allvarlig, kan inte slappna av.

Jag har haft det jobbigt med social fobi men det har blivit bättre eftersom jag går i terapi. Jag har även haft en "riktig" depression.

Jag har nästan dagligen hopplöshetskänslor och ja, det är mycket som stämmer in på mig när jag läser om dystymi.

När jag tagit upp detta med min läkare har han tittat lite oförstående på mig. Efter det vågar jag inget säga.

Min självkänsla är jättedålig o jag har en helt snedvriden syn av mig själv.

• Anonym (K)

Jag tror också att jag har dystymi. De flesta av symptomen stämmer jättebra. Jag tror att jag haft det sedan högstadietiden (nu är jag 24 år). För ett år sedan började jag äta antidepressiva medel och det dröjde inte många veckor innan dystymin försvann. Jag har inte varit deppig/låg på samma sätt sedan dess. Det känns jättehärligt.

• Anette65

Jag kommer inte ihåg när jag upplevde riktig lycka.

Självklart är jag glad över mina barn, men det är inte samma sak.

Vill så gärna känna aptit på livet. Verkligen vilja utforska det för mig okända.

Känner inte så. Känner bara att döden vore en välsignelse.

Vet att ni säger deprimerad. Men sen då?
    Läkaren gör inget, kuratorn gör inget.

Vad gör jag då??

• Anonym (jag har.)

Jag har samma symtom som ni andra beskriver.
    Har varit låg/depp sen barndomen, e nu 38.
    Men det pendlar väldigt mycket från dag till dag.
    Händer det nått "roligt" så är humöret i topp, händer det inget så är det i bott.
    himla jobbigt att det jämt måste hända saker för att jag ska trivas någotsånär, men jag ska börja behandling snart så det ser jag fram emot.
    Anonym(K): vad har du fått för anidepp? jag fick citalopram 20 mg, som blev sänkt till 10 mg,(av min husläkare som fattar nada) men överläk. på vx.psyk vill öka och tycker att 20 mg är för lite.

Svar på tråden Dystymi?