Inlägg från: presens konjunktiv |Visa alla inlägg
  • presens konjunktiv

SYLTFISK

Tjena!

Vi pratade ganska mycket om efternamn. Min fru hade sin pappas väldigt vanliga son-namn som jag absolut inte ville ha, jag hade min mammas ganska vanliga naturnamn som hustrun helst inte ville ha. Min pappa har ett ännu vanligare son-namn och svärmor har ett ovanligare son-namn.

Vi funderade på att göra ett eget, men det var jättesvårt att hitta något som var ledigt, och det blev så...tillgjort, på något vis. Då började vi titta tillbaka i släkten. Det var mest Svensson och Persson och Jönsson, samt en Israelsson (som visserligen är fint, men kanske inte det smartaste valet i dagens politiska klimat). Till slut stod valet mellan svärmors namn, och min mormors flicknamn, vilket det i slutänden blev.

Det är mysigt att ha samma namn, men det är viktigt att det känns rätt.

Den som säger att man inte kan köpa kärlek, kan aldrig ha hört talas om hundvalpar.
  • presens konjunktiv

Jag förstår inte riktigt vad du menar, Frila... Att det var ett svårare beslut för oss? Nja... Det var inget självklart beslut, men samtidigt har ingen av våra föräldrar bytt efternamn, så det påverkar ju.

Den som säger att man inte kan köpa kärlek, kan aldrig ha hört talas om hundvalpar.
  • presens konjunktiv

Jaha, du  menar så. Jo, det har en hel del med det att göra. Vi hade nog inte bytt efternamn någon av oss om vi hade varit hetero. Förmodligen hade vi inte gift oss heller, men det är ju delvis en annan fråga.

Vad folk tror och tycker kan man sällan veta, och grejen är den, att om folk tar för givet att vi är systrar eller kusiner (vilket förekommer), och de sedan förstår att de har tagit fel, så är det alltid *de* som skäms.

• presens konjunktiv

Grattis, Lusse! Hoppas provresultatet är en bättre födelsedagspresent än själva provet.

Frila: Var inte nervös.

• presens konjunktiv

Det är sant. Men fördelen med att skriva är att det är lättare att be någon att förklara, och så kan man läsa flera gånger istället för att försöka hänga med.

• presens konjunktiv

Frila: Ja, det är både positivt och negativt att skriva istället för att prata. Och ja, jag är med i Hem till gården-tråden, men säger inte särskilt mycket. Tjuvläser mest.

• presens konjunktiv

Jag är också gräsänka i kväll, så jag ska nog hänga här.

• presens konjunktiv

Så härligt, Kelso! Min katt vägrar att sova i sängen, men båda hundarna vill ligga så nära som möjligt.

• presens konjunktiv

Jag tror inte han vill dela med hundarna, det är nog mest det.

• presens konjunktiv

Förresten, Kelso, varför "Kelso"?

Svar på tråden SYLTFISK