Inlägg från: presens konjunktiv |Visa alla inlägg
  • presens konjunktiv

SYLTFISK

Grattis, Lusse! Så roligt.

Den som säger att man inte kan köpa kärlek, kan aldrig ha hört talas om hundvalpar.
  • presens konjunktiv

Jag ser en stor tallrik sushi och en maratonsession av Gilmore girls i min nära framtid.

Bad grammar makes me [sic!].
  • presens konjunktiv

Ha en trevlig kväll och helg, tjejer. Nu ska jag åka och köpa sushi, sen blir det Gilmore girls, ansiktsmasker, mer Gilmore girls och kanske en pedikyr var.

• presens konjunktiv

Nu har ni väl gått och lagt er allihop, men som svar på din fråga, Skrutt, så är jag deppig i dag. Bebisverkstaden är lagd på is, vi bråkade i går, och Sarkozy blir president. Det är klart att inget av det är the end of the world, men... Livet suger, just nu.

• presens konjunktiv

För att vi ska vara vuxna och förnuftiga och göra färdigt huset först. Typ. I alla fall se till att vi har grund och tvättstuga och kök. Jag lyckades pruta ner det till det, i alla fall, och vänta med resten, men vi får se.

• presens konjunktiv

Inte en chans. Vi håller på att kakla badrummet nu. Sen ska vi sätta väv i sovrummet, och måla den. Vi kanske är klara med det till midsommar. I sommar ska vi lägga om taket. Efter det ska vi riva ut tre rum, med väggar, golv och all badrumsutrustning. Vi ska sätta i en ny ytterdörr (=nytt hål i väggen), dra nytt avlopp, gjuta igen golvet i de tre rummen (vi blandar cementen själva och gjuter själva),  lägga nytt golv ovanpå betongen, isolera ytterväggarna, sätta upp innerväggar, spackla, väva och måla. Sen ska vi installera det nya köket.

Två år minst, kanske tre. *suck*

Därefter (det som jag har prutat bort och som kan vänta tills efter bebis) ska vi riva resten av innerväggarna i huset, samt riva upp golvet och innertaket. Isolera, gjuta igen, bygga nya innerväggar, spackla, väva, måla, spika nytt tak. Och sen ska vi lägga nytt golv i hela huset.

• presens konjunktiv

Det finns alltid en chans att hon hinner ändra sig. Men hon har bra argument. Det vill säga att hon inte vill hålla på och oroa sig för renoveringen när vi har en bebis, då vill hon vara med oss. Vilket jag självklart förstår.

Vi får jobba på fortare, bara. Grejen är ju den att vi har en viss kötid att se fram emot också. Det är ju inte så att bebisen dyker upp så fort vi har bestämt oss för att det är dags.

• presens konjunktiv

Japp, vaken fortfarande. Började nästan tro att jag var ensam om det.

Man vet väl aldrig riktigt hur lång kötiden är, men vi räknar 14-24 månader från det att vi ringer till bebisen föds. Om det lyckas, vill säga.

Det är mycket att göra på huset. Det visste vi när vi köpte det, men jag hade nog inte fattat riktigt hur mycket. Väva och måla hinner vi inte på en helg. Det går åt typ fyra lager färg, och det måste ju torka emellan. Men visst, det är inte den mest tidskrävande biten.

Dyr? Tja, vi räknade med ungefär 300 000 för *allt*, och det  kommer förmodligen att bli billigare. Vi gör allt själva som vi får göra själva, med lite hjälp av svärfar. Han är starkare än jag, händigare än jag, och längre än oss båda (plus när det gäller att spika innertak ). Min fru och min svärfar jobbar på sätt och vis inom byggbranschen. Min svåger är elektriker, och min bror är bredbandsinstallatör.

Och ja, försäkringen täcker det om det är fackmannamässigt utfört, och det är det.

Jag räknar fram och tillbaka på tiden, och håller på att göra mig själv tokig. Problemet är att det för många variabler att hålla reda på. Ingen av oss vet exakt hur lång tid det tar att göra saker, och vi vet inte hur lång tid det tar att göra en bebis, eller hur långt in i graviditeten jag orkar jobba.

• presens konjunktiv

Jag är definitivt ingen praktiker, men min fru är, så hon styr upp det hela. Vi hade inte riktigt råd med ett nytt hus, så detta var den bästa lösningen. Plus att vi får det som vi vill ha det och vet att det är riktigt gjort. Vi har haft huset i två år. Första året gjorde vi bara lite akutmålning och bytte en dörr, annars bodde vi in oss, tänkte, och ritade på lösningar. Andra året fick vi bygglov och satte igång. Vi göt grunden för utbyggnaden i somras.

Det är ett jätteprojekt, helt klart, det är därför jag får panik av att tänka på hur mycket som ska göras, och panik vid tanken på hur mycket som måste göras innan det är bebisdags.

Och jag glömde - vi ska byta fasad och tilläggsisolera också...

• presens konjunktiv

Trädgården är nästa projekt. Sen ska vi bygga garage/snickarbod/förråd, och sen ska vi bygga ett kontor till mig.

När jag träffade min fru hade jag problem att hänga upp en gardinstång. Jag har kommit en bit sedan dess.

Nu ska jag krypa i säng. Tack för att ni lyssnade.

Svar på tråden SYLTFISK