Lånelöfte
Kan man få flera lånelöften? Alltså från olika banker?
Och när man ansöker om lånelöfte, måste man ha en bostad man söker för då, eller kan man bara ta ett belopp? Om ni förstår vad jag menar
Kan man få flera lånelöften? Alltså från olika banker?
Och när man ansöker om lånelöfte, måste man ha en bostad man söker för då, eller kan man bara ta ett belopp? Om ni förstår vad jag menar
Nej du behöver inte ha en bostad att söka för. Vi gjorde klart med vår bank för ett lånelöfte medans vi tittade på hus för att veta hur långt vi kunde gå i ev. budgivningar osv..
Så ni kollade vad maxsumman som ni fick låna var?
Vi tänkte nämligen ansöka om lånelöfte på nätet, så jag vill ha lite koll på allt sånt här innan eftersom vi inte har nån bankman att prata med där och då
Ett lånelöfte från en bank räcker väl? ..Hör er för ang. räntor då ni bestämmer vilken bank ni vill låna från. =)
Jo ett lånelöfte räcker helt klart, jag bara undrade om man KAN få lånelöften från flera
Ja det kan man säga, eller jag vägrade gå nå högre. Vårt lånelöfte där jag själv satte stopp låg på 2 miljoner.
Ja det kan man
Okej
Får man fråga vilken bank ni valt?
Swedbank, smidigast för oss då vi hade annat där =)
Okej
Ja vi funderar på Nordea eller Länsförsäkringar eftersom vi redan har konton och så där, men samtidigt så verkar SEB ha lägre räntor. Svårt det där
Räntorna går alltid att förhandla lite på.. bara att stå på sig och försöka få ned dem. =)
/Lycka till!
Tack!
Vi ska göra vårt bästa, förhoppningsvis är Nordea måna om oss som kunder, vi har nästan allt utom vårt bolån hos dem och min sambo är förmånskund
När ni skall ta upp lån för bostad är det verkligen läge att shoppa runt hos de olika bankerna. De vill gärna ha er som kunder och det är därför vanligt att det går att pressa dem mot varandra. Banken X ger oss denna låga ränta kan ni (bank Y)matcha det om vi blir ful kunder här.
Jag rekommenderar er att kolla hos minst 3-5 låneinstitut vilken ränta de kan erbjuda er. Ni sparar tusenlappar per år genom att göra en grundlig undersökning av bankernas erbjudanden.
Sophie: Tack för tipset!
Bör man göra det innan man ansöker om lånelöfte? Dum fråga kanske, det kanske är självklart att man ska göra det
Tänkte eftersom vi tänkte ansöka om lånelöfte via nätet, då kan det ju kanske vara trixigt att spela ut bankerna mot varandra? Har du några tips på hur man gör?
Jag har verkligen superdålig koll på det här känner jag
Pumpkin
Om man ska förhandla om räntan måste man nog ta det genom personliga möten, ansökningar via internet hanteras troligtvis automatiskt.
Det är absolut värt det att lägga ned tiden på att träffa bankerna när man letar efter de bästa villkoren!
Mia83: Ja, vi har bestämt oss för att vi ska gå direkt till våra två banker och höra med dem, första mötet är inbokat nästa fredag!
Spännande! Lycka till!
snigelina: Tack!
Vi ska passa på att boka en tid för värdering av vår nuvarande bostad också, jag vet inte vad som är mest spännande
Pumpkin:
Det kan vara bra att anöka om lånelöfte hos ett antal banker för då har banken era förutsättningar och er kreditvärdighet på papper när ni sedan börjar förhandla med de olika låneinstituten. Själva förhandlingen måste man dock enligt min erfarenhet ta via telefon med en enskild banktjänsteman.
Lycka till!
Tänk på att ett lånelöfte kan kosta pengar, inte så vanligt men är man inte kund sedan innan så kanske ni åker på några hundra...