• lillsnurpan

grekisk buffé för 12 vuxna, 5 barn?

Har tänkt att bjuda på grekisk buffé på vår inflyttningsfest det kommer 12 vuxna och ca. 5 barn i åldern 1-5 år. Förslag på grekisk plockmat. Har tänkt att ha hallomiost, brunshetta,greksik potatissallad, bondsallad, tzatzi, ev. picknickmuffins med skinka och fetaost i och pastasallad med fetaost i dock inte så grekiskt! Har ni förslag på grekisk plockmat får ni jättegärna komma med förslag!! Tack på förhand!

• Svar på tråden grekisk buffé för 12 vuxna, 5 barn?
  • Panna82

Det är vinbladsdolmar fyllda med ris. Går att köpa i Hötorgshallen om du bor i Stockholm. Annars finns de i konservburk men de är inte riktigt lika goda.

• bellies

lillsnurpan, man kan fritera pirogerna men jag gör mina i ugnen!

Mitt recept:

1pkt filodeg
    4 ägg
    2 dl creme fraiche
    400g fetaost
    1/2 dl ramlösa (eller vanligt vatten)
    olivolja

Blanda äggen,vattnet med creme fraiche, smula i fetaosten och rör runt. Smörj en form med olivolja, lägg på 2 ark filodeg ringla över lite olja och sen fyllning igen, deg, olja, fyllning tills det tar slut. In i ugnen 200 grader i ca 20-25 min tills den har fått färg. Det här är supergott!

• lillsnurpan

bellies: Vad är filodeg, är det som smördeg? Hur stora är dessa ark, kan man dela dem och göra flera små piroger? För om jag förstår så blir detta en hel stor paj/pirog, hur många räcker receptet för??

Flera tips tack på bra grekisk mat!!!

• snissi

Fyllda saker? Ex. Paprikor (som man givetvis får koka lite innan de ska in med fyllning i ugnen), eller möjligtvis aubergine.. Kanske inte riktigt plockmat, men det beror ju på hur stora man gör dem, man kan ju faktiskt göra mindre bitar om man tycker det.

• snissi

Jag är inne på alla minigrejer här men.. Kanske man kunde göra några sorts mini-gyros?

• Amita

Gyros är samma sak som kebab fast det är lammkött, svårt dock att göra själv...

• Amita

Snissi menar nog mini souvlakis tror jag (grillspett av fläskfilé)

• snissi

Nej jag menar inte souvlaki... Jag menar Gyros... Och visst påminner det lite om kebab, utseendemässigt men jag tycker inte det smakar överhuvudtaget likadant, men det är förstås en smaksak Jag föredrar heller inte lammkött, så man kan väl göra en försvenskad variant av det? Precis som allt annat.

"Gyros är en grekisk maträtt, bestående av kött som marineras och sedan steks. Omsvept av grekiskt pitabröd." Ps. Med någon god sås i också.

• Amita

Gyros marineras och helsteks precis på samma sätt som kebab och sedan skär man det i skivor/bitar med en kniv på samma sätt som kebab. Skillnaden på kebab och gyros är att det är olika kött, kebab är nötkött och gyros lammkött.

• snissi

Ja, Amita, det är mycket mycket möjligt... Jag sa bara att jag inte tycker det smakar i närheten av kebab. Men poängterade även att det var en smaksak.

• Amita

Snissi: Jag menade bara att det tillagas exakt på samma sätt men det är klart att det inte smakar lika då det är olika köttsorter och olika marinad. Jag jämförde bara med kebab för att förklara för TS så hon skulle förstå vad det är. Smaken hade inget med förklaringen att göra.

• mimmi14

grekiska köttfärsbiffar

blanda köttfärsen med knorr ahtena
    smula ner fetaost
    stek dom i stekpanna med smör eller grilla dom

smaklig måltid

• bellies

lillsnurpan, den degen är tunnare än smördeg. Finns att köpa i alla affärer. Jag rekommenderar inte att göra små knyten utan göra i en form. Sen skär du ju bara i mindre bitar. Jag gjorde dubbel sats av fyllningen och använde ett helt pkt filodeg till vår 30-årsfest (gjorde i en långpanna)och då räckte det gott och väl till 25 personer.

Svar på tråden grekisk buffé för 12 vuxna, 5 barn?