Forum Svårt -bli gravid - Svårt att få barn
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Metformin och depression?? Erfarenheter?

    Ons 18 feb 2004 18:19 Läst 1031 gånger Totalt 7 svar
    Ons 18 feb 2004 18:19

    Hej,

    är det någon som har erfarenhet av att äta Metformin och få depression-symptom? (Liknande dem som behandlas med SSRI-preparat). Har kollat på beskrivningen och de talar om nedsatt upptag av B12 vilket jag vill minnas har med serotonin-upptaget att göra.

    Nån som känner igen sig?

  • Ons 18 feb 2004 19:00 #0

    Det finns ett antal patienter som rapporterar depressiva symtom när de äter metformin, men det är ingen biverkan som finns med i FASS. För en del går det över på ett par månader, för andra håller det i sig. Märkligt nog finns det de som mår bättre av Glucophage, trots att det är samma aktiva substans. Värt att pröva! Det finns flera ytterligare exempel rapporterade avseende andra mediciner där ett fåtal patienter får biverkningar av kopian, men inte orginalet. Kanske har det med tabletternas bindeämnen att göra... Lycka till!

  • Ons 18 feb 2004 21:18 #0

    Å vad skönt att höra. Vilken källa har du till att det är en biverkning om det inte är i FASS? Så jag kan hänvisa till detta när jag pratar med doktorn...

  • Tor 19 feb 2004 18:13 #0

    Bara från patienterfarenheter. Men det är också mycket vanligt med depression/nedstämdhet som utlöses av att få diabetes-diagnosen (om det är därför du har fått Metformin vill säga), så kombinationen av Metformin och nedstämdhet är även vanlig på så vis. Finns det ett tydligt tidssamband mellan när du började med tabletterna och när symtomen kom kan det vara klokt att pröva något alternativ om du inte står ut med att ge det lite mer tid för att se om det går över efter ett tag. Samtidigt är Metformin en väldigt bra tablett på flera sätt, inte minst för att öka dina chanser att bli gravid om det ev ligger en PCO i botten. (Då finns som vi diskuterade tidigare möjligheten att pröva Glucophage istället) Lycka till

  • Fre 20 feb 2004 13:55 #0

    Ofelia, tack för dina svar!!!

    det är inte diabetes utan för att mecka med hormonerna pga "lätt" pco... hoppas doktorn är tillbaka på måndag så jag kan få tag i honom...

    Miljoner tack och berätta gärna mer... ringde till Läkemedlesverkets biverkningsregister men de har ingenting registrerat på Metformin om nedstämndhet.

  • Fre 20 feb 2004 18:27 #0

    Ok! Förstår...

    I länken nedan finns några tjejer med sina erfarenheter av depressiva symtom vi metforminbehandling. Taget från en amerikansk site om kvinnohälsa, gyn, PCOS etc. Kolla in den! Lycka till

    forums.obgyn.net/pcos-medication/PCOS-MEDICATION.0303/0187.html

  • Tis 8 jun 18:59 #7
     
    Detta är en verklig nätet licensierade apotek de inte kräver en tidigare recept för köpa medicin  (endast en konsultation nätet )   www.goodrxtabs.com
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll