• Marcus pappa

    *Visst årets elitserie i hockey har väl fått

    Visst årets elitserie i hockey har väl fått sig ett litet uppsving tack vare NHL-konflikten, men jag tillhör den skara som växte upp med att hockeymatcher slutade 8-5 och 6-4, inte 1-1 och 2-1. Med andra ord hockey har blivit tråkigt och målfattigt.

    Näe, då längtar jag hellre till April och allsvenskan. Trots att allsvenskan är en europeisk lingonserie tycker jag att svensk fotboll är roligare än svensk hockey. Dessutom ser årets allsvenska ut att bli en av de bättre på många år, många bra spelare har vänt hem och många intressanta nyförvärv är på väg in. Tänker närmaste på Ba i Djurgården och Töfting i Häcken. Själv känner jag dessutom större förhoppningar på årets säsong då Djugården i alla fall på pappret gör en offensiv satsning, tror det kommer att stå mellan DIF, IFK och MFF.

    Vad tycker ni andra? Vilka föredrar allsvenskan framför elitserien och vilka tycker tvärtom? Vilka spelare/lag tror ni på i årets allsvenska?

  • Svar på tråden *Visst årets elitserie i hockey har väl fått
  • Andy666

    Helt klart föredrar jag allsvenskan, hockey är kul, men inget mot känslan att gå på årets första match, svinkallt brukar det vara...:)
    Tror helt klart att det kommer stå mellan IFK,MFF och kanske Halmstad, men jag tror det är IFKs år i år...

  • Sector primordius invalidus

    Allsvenskan... Helt klart.
    För en gångs skull så ser jag posititvt på Bajens trupp och försäsong. [om vi bortser från spekulationerna kring Fischbein, men han lär spela i TFF om ngt]
    Iff Iff och IFK Ica? Tja... Iff Iff lär väl hålla ungefär samma standard som i fjol och lär få leva med att ha favoritskapet på sig.

    Dock är turerna kring ÖSK helt horribla tycker jag. De är i samma sits som HeIF var för två år sedan och det var aldrig ngt snack, HeIF skulle vara kvar...
    Jag trodde inte att man fick låna sig till ett positivt kapital?

  • Marcus pappa

    Tydligen får man det, eller så handlar det om att vissa lag är mer värda än andra. Om det varit solna aik, hammarby, DIF, IFK sillstryp eller MFF som varit i Örebros situation hade de aldrig blivit tvångsnedflyttade. Dessutom är det pinsamt att de inte fattat ett slutligt beslut ännu, i dagsläget vet vi ju inte om det blir ÖSK eller AFF som spelar allsvenskt.

    Men ser Bajen verkligen bra ut? Jag tycker inte de verkar bättre än förra säsongen och då gjorde de ju årets djupdykning. Dessutom har de tappat Östlund. Näe, Bajen får nog nöja sig med att fortsätta vara nummer 2 i Sthlm.

  • hedde

    För mig är det ingen tvekan, det är allsvenskan som gäller till 100%. Förr i tiden när man var ung så var söndagarna underbara. Det började på Ullevi med Blåvitt match, när matchen var slut så sprang man mot scandinavium o bytta halsduk på vägen för att kolla på frölunda, men som sagt, nu är det Blåvitt som gäller, hockeyn har jag helt tappat.

    Vad det gäller förhanstipsen inför kommande säsong, så får man nog hålla Malmö som favorit även i år, fast hjärtat är ju blåvit randigt, så man hoppas ju, det såg ju onekligen bra ut förra hösten. Så mitt tips blir att det står mellan Blåvitt Malmö och ev. Djurgården, som jag dock tycker har tappat en riktigt grym spelare i Andreas Johansson, skall bli intressant o se om det märks på plan.

    Bara två månader kvar till allsvensk avspark.

    /hedde

  • Sector primordius invalidus

    Marcus pappa: Salle är en förlust ja, men just på backplatserna finns det ganska så gott om ersättare som inte är dåliga.
    Aubynn blir en bra förstärkning [hoppas jag], och som de spelat i USA så ser det bra ut, konditionsstarkare än på länge.

    Jag vill ha ett svar... .ÖSK? Assyriska? Båda? 14, 15 eller 16 lag? SvFF börjar likna en Polsk rikstad tycker jag...

  • hedde

    Ja, ÖSK affären är ju ett kapitel för sig, svårt att veta exakt hur man skall ställa sig. Att utöka antalet lag är inget jag förespråkar, men vad skall amn då göra om ÖSK skulle få rätt, skall amn då skicka ner Assyriska till superettan igen? Laget har ju trots allt rustat för allsvenskt spel och satt löner därefter, dessutom har värvningar gjorts för att klara att spela i allsvenskan, klubben skulle kanske ev. kursa?
    Fotbollsförbundet försvarar sig med att dom hittils inte lovat Assyriska någon plats, men dom kan ju inte vänta hur länge som helst heller.

    När nästa fall dyker upp i framtiden så måste det finnas klarare regler som omöjliggör att det kan dra ut på tiden såhär länge, det blir ju bara pinsamt, hur lång tid skall det få ta?

    /hedde

  • Marcus pappa

    SPI: Det blir 14 lag vad som än händer, det vi inte vet är om det blir ÖSK eller AFF vilket är löjligt att de inte redan tagit beslut på.

    Jo, Aubynn är bra, men är han verkligen värvad som målskytt? Men håller Bajen verkligen hela säsongen?

    Hedde: Ja, Adde är en stor förlust med Magro är en bra förstärkning och Ibrahim Ba ska bli kul att se, han kan bli precis vad som helst. Men är han bara 35% av sitt gamla jag är en en toppspelare i allsvenskan.

    IFK ser riktigt bra ut med Ijeh och Murad på topp och Selakovic på mittfältet, dessutom tror jag att Alvbåge är en riktigt bra värvning.

  • Sector primordius invalidus

    Marcus pappa: Det finns inget konkret om det ÖSK eller AFF, om det blir 14, 15 eller 16 lag.
    Aubynn kommer förhoppningsvis inträdda i Fûrsts gamla roll på vänsterkanten... och med Mad Max bakom blir den tung =)
    Om de håller eller inte avstår jag ifrån att svara på. Men jag tror att de stormtrivs med att slippa vara med i spekulationerna =)

    Håller med dig ang IFK Ica.... tyvärr...

    Personlig åsikt om ÖSK/AFF-affären.
    Får ÖSK rätt så ska de spela i Allsvenskan, MEN AFF är redan satta i Allsvenskan, enda möjligheten då är att utöka. Som jag ser det.

  • hedde

    Vad det gäller ÖSK affären så skall tydligen rin (riksidrottsnämnden) lämna beslut den 18:e februari och sedan skall förbundet lämna besked på hur allsvenskan kommer att se ut, två dagar senare. Eftersom rin tar upp fallet så lär de väl ha hittat något som dom anser har förbigåtts i dom tidigare instanserna och det lär ju betyda att örebros chanser iaf ser bättre ut än vad de gjort innan. Precis som du säger Sector så finns det nog bara en väg att gå om örebro skulle få tillbaka sin plats.

    /hedde

  • Marcus pappa

    Tyvärr så har ju Bengt Madsen gått händelserna i förväg och sagt att SvFF:s styrelses inte kommer att rösta för en utökad allsvenska, eftersom det pressar programmet för hårt för topplagen. Enligt honom blir antingen ÖSK eller AFF, inget annat alternativ är gångbart.

  • hedde

    Marcus pappa: Som tur är så har Bengt Madsen uttalat sig lite för snabbt i frågor förrut, som hn sedan fått stå till svars för och blivit tvingad att backa, så vi skall nog inte räkna med att det blir som han vill. Enligt Lagrell så är inget bestämt, utan flera olika alternativ ligger uppe för granskning beroende på hur utslaget från rin blir. Skulle nog tro på 15 lag om ÖSK får sin plats tillbaka.

    /hedde

  • ThisTime

    Nej, eliterien för hela pengen!

    Finns inget härligare än ett fullsatt Scandinavium och spelarna kommer in på isen. *gåshud*

    NHL spelarna är både på gott och ont. Kul att se dom hemma igen och spela, men synd på serien, vi klarar oss bra utan dom...

    För mig känns allsvenskan och fotboll som en enda stor mittplan.
    Få anfall och lång emellan dom....
    *duckar och gömmer mig för alla motkommentarer*

  • Sector primordius invalidus

    Då var det klart.
    ÖSK i SuperEttan.
    Då får Gnägget lite att göra där iaf ~flïnar~rått

    Men jag anser ändock hela saken vara käpprätt åt he-vete.
    Åkte ÖSK nu så borde HeIF åkt för två säsonger sedan.
    Samma sak - Olika lag.

  • Marcus pappa

    Äntligen är den här såpan färdig, bye bye ÖSK, välkommna Assyriska. Precis som jag sa så blev det, ÖSK till superettan och Assyriska kvar i allsvenskan. Jag är glad att ÖSK åkte ner, de har bara sig själva att skylla. De har fått många varnigar och indikationer på vad som var på G. Men jag håller med om principsaken, HIF borde också¨ha förlorat sin allsvenska plats, men tydligen räckte det med att de blev kommunalanställd för att blidka licensnämnden. Fel kan tyckas men nu är det som det är så det är bara att gå vidare.

Svar på tråden *Visst årets elitserie i hockey har väl fått