• Lilith74

Vad var det för djur jag såg? Stoat?

Lägger det på husdjur fast det här djuret vore bland de sista jag valde till husdjur...

Jag körde med bilen och en råtta rusade ut, jagad av ett grått djur som var lite lik en katt, men med spetsigare huvud och kortare ben. Kroppen var lägre och svansen, vad jag såg, kort och tjock. Djuret var helt jämngrått. Min man säger att det var en "stoat" (på engelska) vad är det på svenska?
    Det var större än en iller, ingen hermelin eller mink.
    Nån som har en aning?

• Svar på tråden Vad var det för djur jag såg? Stoat?
  • Jempa L

Svenska översättningen är hermelin... Har ingen aning om vad det kan vara annars.

Måste ju få valuta för plus-tjänsten...
  • Lilith74

Jaha, stoat = hermelin! Tack, det visste jag inte.
    Alltså jag TROR inte det var en hermelin. De är väl vita med svarta fläckar? Eller lever jag i en sagovärld där kungens mantel är hermelinfodrad och vit med svart på?
    Grävlingar är inte sådär blyertsgrå vad jag vet.

• siamusen

eller vessla kan det vara ocksa.

• Lilith74

Är mård = pinemarten?
    Alltså jag vet inte... Kan det ha varit en mård? Jag trodde de var svarta. Maken såg inte djuret, han sade bara stoat efter vad jag beskrev. Svengelskans "Hermeline" visste han inte vad det var när jag försökte

• Lilith74

Hjälp, vessla? Nej, det tror jag ändå inte, jag har sett vessloroch de är mindre och liksom smidigare. Det här djuret kändes lite kraftigare. Hjälp nu vet jag inte alls vilket djur det var......

• Lilith74

Finns det ingen sida med bilder på många djur?

Svar på tråden Vad var det för djur jag såg? Stoat?