• Lilith74

Vad var det för djur jag såg? Stoat?

Lägger det på husdjur fast det här djuret vore bland de sista jag valde till husdjur...

Jag körde med bilen och en råtta rusade ut, jagad av ett grått djur som var lite lik en katt, men med spetsigare huvud och kortare ben. Kroppen var lägre och svansen, vad jag såg, kort och tjock. Djuret var helt jämngrått. Min man säger att det var en "stoat" (på engelska) vad är det på svenska?
    Det var större än en iller, ingen hermelin eller mink.
    Nån som har en aning?

• Svar på tråden Vad var det för djur jag såg? Stoat?
  • Lilith74

Nej, det måste ha varit nån slags hermelin. Den var bra mycket större än råttan, som ändå var en råtta, ingen mus.

• LillaLulla

Kanske det var en korsning? Björnar och järvar kan korsa sig, då blir de till bjärvar. *vet, har faktiskt sett på Pistvakt*

Jag tror på smutsig hermelin, dock. Erfarenheten har lärt mig att små ulliga söta, rena djur inte existerar i verkligheten!

• Lilith74

Hjälp vad många små mårddjur det finns...
    En av bilderna på bisam var väldigt lik, men svansen stämde inte alls.
    Jag har nu bestämt mig för att det var en grå hermelin.
    Tack så mycket för alla tips!

• Lilith74

Lulla: Nej, den var helt jämngrå, jag lade verkligen märke till hur grå den var. Men va fasen, djur kan väl ha andra färger nån gång än vad som skrivs...?

• Lilith74

Nej, järv har jag sett i Tornedalen och den är säkert tjugo ggr större.

• Bellahhh
    Lilith74 skrev 2007-04-24 23:58:35 följande:
    Nej, järv har jag sett i Tornedalen och den är säkert tjugo ggr större.
    Haha okej, min första tanke var ju hermelin, så slå till på det ;) *Värst vad tjejerna i snälltråden hittar hit då, tänder ni på små gråa djur?*
    Min familj är finast
  • LillaLulla

Lilith - ja, djur kan vara helt annorlunda än vad som beskrivs...

Fast, kanske det var en ekorre?

Själv har jag vid två tillfällen sett två stycken djur som har "dansat" omkring här... Vet fortfarande inte vad det var för slags djur eller ens om det var på riktigt!

• Lilith74

En enormt överviktig och aggressiv ekorre då... Den såg verkligen inte trevlig ut. Munnen var uppspärrad och det fanns massa vassa tänder i munnen.
    Jag tror på hermelinteorin men har lite svårt att förklara det här med färgen...

Svar på tråden Vad var det för djur jag såg? Stoat?