• Lilith74

Vad var det för djur jag såg? Stoat?

Lägger det på husdjur fast det här djuret vore bland de sista jag valde till husdjur...

Jag körde med bilen och en råtta rusade ut, jagad av ett grått djur som var lite lik en katt, men med spetsigare huvud och kortare ben. Kroppen var lägre och svansen, vad jag såg, kort och tjock. Djuret var helt jämngrått. Min man säger att det var en "stoat" (på engelska) vad är det på svenska?
    Det var större än en iller, ingen hermelin eller mink.
    Nån som har en aning?

• Svar på tråden Vad var det för djur jag såg? Stoat?
  • Lilith74

Tydligen äter den lite av varje på våren när fiskarna ligger i dvala. Färgen beskrivs som kastanjebrun på BBC.s sida, det stämmer ju inte heller
    Tänk om det är ett helt oupptäckt djur?

• sedlighetsroteln

Uttern håller sig vanligtvis nära sitt vattenområde. Tidvis, till exempel när den skall flytta från ett flodsystem till ett annat, kan den färdas långa sträckor över land.

Källa: Wikipedia

Om det är en utter så måste det ha varit på något av följande sätt:
    1. Uttern traskade runt i sitt revir längs en strandkant och då plötsligt kom en råtta som Uttern jagade upp ur skogen och sen sprang dom över vägen och sen gick Uttern hem igen.
    2. Uttern skulle flytta till en ny flod och fick plötsligt synd på en råtta som den blev hungrig på så den jagar råttan igenom skogarna och springer förbi TS på en väg.

• Lilith74

Sedlig: På södra Irland.
    Bellahh: Det var först när jag såg Siamusens utter som jag tyckte den var lik. Tidigare uttrar i tråpden var inte lika alls.

• pjuuh

På din beskrivning låter det ju helt klart som grävling, men de är ju svartvita på ovansidan av huvudet. Men annars är de ju rätt grå, har väldigt korta ben och är en riktiga bestar till jagare. Här i Sverige ser man minst ett tjog tillplattade och överkörda såna om man kör några mil på valfri landsväg.

• Lilith74

Grävlingar har jag sett både döda och levande och denna var mindre, samt som sagt helt jämngrå. Den kan ju ha haft något vitt som jag inte såg, men det var inga grävlingsmönster på huvudet.

• siamusen

fast grävling heter väl badger?

• Lilith74

Neeeeeeeeej Siamusen, den där uttern var helt olik! Jag som just ändrat mig från hermelin till utter.

• Lilith74

Ja grävling heter badger och är både större och har annan teckning än den här kanaljen.
    Det var min man som sade stout, men han såg aldrig djuret.

Svar på tråden Vad var det för djur jag såg? Stoat?