Inlägg från: Lilith74 |Visa alla inlägg
  • Lilith74

Vad var det för djur jag såg? Stoat?

Lägger det på husdjur fast det här djuret vore bland de sista jag valde till husdjur...

Jag körde med bilen och en råtta rusade ut, jagad av ett grått djur som var lite lik en katt, men med spetsigare huvud och kortare ben. Kroppen var lägre och svansen, vad jag såg, kort och tjock. Djuret var helt jämngrått. Min man säger att det var en "stoat" (på engelska) vad är det på svenska?
    Det var större än en iller, ingen hermelin eller mink.
    Nån som har en aning?

• Svar på tråden Vad var det för djur jag såg? Stoat?
  • Lilith74

Jaha, stoat = hermelin! Tack, det visste jag inte.
    Alltså jag TROR inte det var en hermelin. De är väl vita med svarta fläckar? Eller lever jag i en sagovärld där kungens mantel är hermelinfodrad och vit med svart på?
    Grävlingar är inte sådär blyertsgrå vad jag vet.

• Lilith74

Är mård = pinemarten?
    Alltså jag vet inte... Kan det ha varit en mård? Jag trodde de var svarta. Maken såg inte djuret, han sade bara stoat efter vad jag beskrev. Svengelskans "Hermeline" visste han inte vad det var när jag försökte

• Lilith74

Hjälp, vessla? Nej, det tror jag ändå inte, jag har sett vessloroch de är mindre och liksom smidigare. Det här djuret kändes lite kraftigare. Hjälp nu vet jag inte alls vilket djur det var......

• Lilith74

Finns det ingen sida med bilder på många djur?

• Lilith74

Kollar nu wikipedia där de har bra bilder och beskrivningar.
    Grävling är det INTE. Mård eller hermelin, kunde man korsa dem två skulle man ha djuret.
    Tack för ert engagemang!

• Lilith74

Enligt wiki är de inte gråa, men vem vet? Den kanske var smutsig

• Lilith74

Nej, det måste ha varit nån slags hermelin. Den var bra mycket större än råttan, som ändå var en råtta, ingen mus.

• Lilith74

Hjälp vad många små mårddjur det finns...
    En av bilderna på bisam var väldigt lik, men svansen stämde inte alls.
    Jag har nu bestämt mig för att det var en grå hermelin.
    Tack så mycket för alla tips!

• Lilith74

Lulla: Nej, den var helt jämngrå, jag lade verkligen märke till hur grå den var. Men va fasen, djur kan väl ha andra färger nån gång än vad som skrivs...?

Svar på tråden Vad var det för djur jag såg? Stoat?