Långfil
vad tycker du om långfil?
vad tycker du om långfil?
Tja beroende på vart du bor så... Malmö tycker jag ju bör sälja det. Men det är väl som vanligt att efterfrågan styr.
Här kan man läsa lite om långfilen:
http://www.arla.se/Default____17791.aspx?SelectedMenuItem=17375
De har ju ändrat stil på tetran...inte undra på att jag inte hittade den då för ett tag sen
Här ska handlas långfil idag...
Eller det kanske är i Arla-land, helt enkelt? Här är det ju Skånemejeriers värld
Jättegott men den ska helst vara hemgjord!!!
Hur gör man långfil??
Filbunke heter det väl egentligen, man ska väl ha grädde helst tror jag och så lite fil och så ska det stå över natten. Jag har aldrig gjort det själv men mamma brukade göra det när jag var liten.
Fast filbunke gjorde vi när jag var liten. I Skåne.
Nä, långfil är väl från början en norrländsk företeelse?
Tror man egentligen ska använda tätört för att den ska tjockna - eller?
Jag har ingen aning om vad som ska finnas i det... det är som sagt mamma som har den kunskapen i familjen. Filbunke har man säkerligen ätit överallt i landet och i andra länder också för den delen, mamma är från Finland.
Jag har också uppfattat den som norrländsk. DEt står ju tom på förpackningen
Nä...ingen hemma....
Vet att det ska vara en filslatt med och sen mjölk...om det är något mer vet jag inte...kanske man kan googla på receptet
Jag älskar långfil, men norrländskt vet jag inte om det nödvändigtvis är..
Gott Väcker barndomsminnen till liv.. Men här där jag bor finns det inte att köpa
All fil är vidrig..
Jag har då bara sett det här uppe i norr.
Men så gott det är, men det dumma är ju att den har en högre fetthalt.
Fast att det är samma sak som filbunke har jag aldrig hört.
Välkommen upp till långfilens förlovade land!
uäk! Man hinner inte ens få in skeden i munnen innan allt klegg har runnit tillbaka på tallriken igen...