Inlägg från: Röda |Visa alla inlägg
  • Röda

Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?

Dem måste lära de att det heter de och inte dem för annars blir det så svårt för dem andra att förstå vad dem skriver och vill säga.

Rusty my Woman - vilken förlösande tråd! Har aldrig sett denna dem-förvirring förrän nu den senaste tiden. Varför uppstår det, dem, dom, den nu?

Framåt för DOM!

• Röda

Dem - är lärarna kanske?

Förvirrande. Ja.

• Röda

Så är det nog, Rusty.
    Annars gillar jag att man möts på lika villkor här. Helt ok med massa snack i talspråksstil. Jag gillar det. Ibland är det till och med attans bra.

Men dem som gör ditten och dem som gör datten tappar mig som läsare.

Å de kanske e lika bra me de.

• Röda

Fram för mer tilltro till vad man vill säga och att man kan säga det. Så skulle jag hellre skandera.
    För jag läste Ett öga rött och det var ta mej tusan litteratur från första ordet och den första omvända meningen.
    Samma med många inlägg här. De som skrivs med hjärtat blödande, skräcken i hasorna, gråten plaskande i tangentborden, eller bara asgarven och fnissen.
    Jag läser, hellre än zappar.

• Röda

Änna han då.

Jag läste isländska ett tag och fick lära mig att HAN är den riktiga ackusativformen, medan HONOM är dativ. Det kan med andra ord vara lika "rätt" att säga han när vi idag brukar säga honom.

Svar på tråden Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?