• Rusty

Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?

Det verkar vara många som inte har koll på skillnaden mellan "de" och "dem", och som löser det problemet genom att konsekvent skriva "dem" överallt. Det är jättejobbigt att läsa sån text.

Om man inte kan hålla isär de två så kan man skriva "dom", det funkar som ersättning för både de och dem. Det är inte lika snyggt som att skriva de och dem, men det är tonvis lättare att läsa än när det står en massa dem varav hälften är fel.

Och om det är nån som undrar: Skillnaden mellan de och dem är samma som mellan jag och mig, eller mellan hon och henne.

"Dem vet inte vad dem talar om, jag måste förklara för dem."
    är alltså samma sak som att skriva
    "Henne vet inte vad henne talar om, jag måste förklara för henne."

• Svar på tråden Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?
  • Supertesco

Jag tycker precis som du. Är man inte helt på det klara över hur man ska använda de och dem så tycker jag att man ska använda dom...

Varför får jag inte på mig dina blåjeans?
  • fnusingen

De är subjeksform, dem är objektsform. Jämför med engelskans "they" och "them" så blir de enklare att förstå!

• fnusingen

"det enklare...", menar jag, förstås, min t-tangent krånglar.

• Rusty

He he fnusingen, kan du inte ens hålla isär de och det?

• MissB

Jag kan bara prata för mig, men jag är förvirrad som fasen över de och dem. Jag är amerikan och tro ett eller ej men jag har MVG på alla min svenska betyg men kan ändå inte skilja på "dom" två orden. Skit jobbigt. Jag står fast i tron att jag kommer att begripa det mer allt efter åren går, ungefär som ett och en, DET var jätte jobbigt i början. Varit här sen 1993 så ge mig lite tid ;)

• Tant Green

Jag gör tvärtom, skriver de ibland fast jag egentligen vet att det ska vara dem... men jag kan inte förklara varför, hade jag tänkt på det så hade jag förstås skrivit rätt. Rent slarv helt enkelt.

Jag brukar byta ut de mot vi och dem mot oss, så hör man direkt om det är fel.

• fnusingen

Nej...de och dem klarar jag, men inge mer ; )

• Coccolina

Yippe jag är inte ensam
    (ok visste jag redan genom min egna tråd i ämnet www.familjeliv.se/Forum-5-176/m19640136.html )
    Skönt att fler reagerar dock!!!
    Får spader av DE texter där DE som skrivit inte kan skillja på DE/DEM!!

Språkrådets frågelåda
    fråga
    När skriver man de och när skriver man dem?
    svar
    Ibland är det svårt att veta om man ska använda subjektsformen de eller objektsformen dem. Då kan man pröva att byta ut de/dem mot vi/oss. Grundregeln är att där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har inte gjort något fel. Och omvänt, där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om.
    Ibland stöter man på ett de som inte går att byta ut mot vare sig vi eller oss. Det finns i fraser som de arga bina och de svåra fallen och skrivs alltid de.

Om man ändå är osäker är det störst chans att det blir rätt om man väljer de.

Grammatiska regler för de/dem som objekt och efter preposition

Tidigare var dem den enda möjliga formen som objekt och efter preposition. I dag är ofta både de och dem möjliga. Men det finns fall då det bara fungerar med dem. Det gäller när följande tre villkor alla är uppfyllda:
    1. ordet står i objektsställning
    och
    2. ordet syftar på något som har nämnts tidigare
    och
    3. ordet följs inte av några restriktiva bestämningar i form av som-satser, prepositionsattribut eller particip.

Därför ska det vara dem i Snöfallet blev häftigt. Några av förarna hade kört i diket, så Lennart fick dra upp dem. Då är dem objekt, dem syftar på de tidigare nämnda förarna och dem följs inte av någon bestämning.

Och därför går både de och dem bra i Snöfallet blev häftigt. Lennart fick dra upp de/dem som hamnat i diket. Då är de/dem visserligen objekt, men de/dem syftar inte på något tidigare nämnt och de/dem bestäms av en som-sats.

Men det enklaste är naturligtvis att göra vi/oss-testet.

Life's a bitch get used to it!!!
  • fnusingen

Miss. B: jämförelsen med they och them borde ju förenkla för dig...?

Svar på tråden Varför skriver ni "dem" istället för "dom"?