Chokladmjölk till frukost??
Min dotter har inte fått chokladmjölk mer än på helgerna innan, men nu dricker hon det varje morgon (mycket för att hon inte märker av sin medicin om jag häller den där i)...
Vi är mycket noga med tänderna och flour...
Mina stora barn dricker O´boy till frukost. De väljer själva mellan filmjölk och O´boy. Sedan blir det gärna juice också, för de är törstiga på morgnarna. Jag är inte särskilt brydd när det gäller socker, för jag vet att det inte blir några mängder under dagarna - förutom då tonåringarna, som jag inte alls kan kontrollera godis/läskintaget för ...
OBS: Förespråkar socker i måttlig mängd - så ingen tror nått annat!
Tja, ja det tycker jag. Jag tycker att frukost är så viktigt, så då kan man nästan nästan vad som helst (åh, jag vet att det finns en massa lustigkurrar nu som tänker skriva att: Jaha, då kan man äta wienerbröd ju och ja, gör det om du verkligen mår bra i magen av det *s*).
Jag äter gröt med sylt på, det är ju sockrigt så det förslår.
Oboy är helt okej.
Bellanbus: Ett glas O´boy på morgonen kommer hon inte ta skada av - det kan jag omöjligt tänka mej.
Och du kommer kanske på nått annat sätt att få i henne den. Dessutom blir hon ju större o kommer ju själv förstå att hon måste ha sin medicin.
Du verkar ju ha koll på vad hon stoppar i sej, så det gör återigen att jag tror att ett glas chokladmjölk på morgonen inte är hela världen.
Ok, frågan gällde vad man själv tycker och jag anmäler mig väl till de hysteriska sockermotståndarna genom att säga att jag tycker absolut inte att det är bra att dricka Oboy varje dag! Jag tror att ett glas per dag gör skada; den extra mängden tomma kolhydrater som sockret ger ersätter näringsrik mat eftersom socker ger en falsk och tillfällig mättnadskänsla. Barnet får i sig dåligt med näring och riskerar att gå bli överviktigt. Dessutom grundlägger man dåliga matvanor genom att vänja barn vid att dryck ska vara söt.
En allt större del av svanska barn är överviktiga och de matvanor som grundläggs i barndomen följer med hela livet. Visst kan man dricka saft eller Oboy någon dag i veckan, men inte varje dag tycker jag! Vad ska man då ge vid festliga tillfällen?
Jag har läst att en småkaka varje dag ger ca 5 kg onödig viktuppgång per år och ett glas Oboy är väl ungefär lika mycket, eller? Jag säger inte att era barn blir överviktiga på stört, men de matvanor som grundläggs nu kommer barnen att hålla fast vid när de blir tonåringar/vuxna och ämnesomsättningen minskar.
Hoppas TS accepterar även svar som inte håller med!
Aunt Molly; Det är HEEEELT ok .... Jag ville mest ha lite infallsvinklar, och självklart tar jag mest åt mig av det som ligger närms mig
...
Rent principiellt så tycker jag oboy är totalt onödigt, jag gör hellre egen av kakao och lite socker.
Man får dock väga fördelar mot nackdelar och i ert fall hade jag valt att ge oboy när det funkar med medicinen. Hellre det och styra sockerintaget på annat sätt än att varje morgon ska börja med bråk.